سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

اسرائیل به دنبال حمله به ایران؟ /خروج عربستان از گروه تولیدکنندگان نفت

کدخبر: ۴۱۷۴۳۹
به گفته نماینده روسیه، در نشست امروز شورای حکام ارائه گزارش مدیرکل آژانس برای ایران چندان مطلوب نخواهد بود، اما انتطار می رود تحول خاصی علیه برجام رخ ندهد.
اسرائیل به دنبال حمله به ایران؟ /خروج عربستان از گروه تولیدکنندگان نفت

به گزارش اقتصادنیوز، انتظار ارائه گزارش نامطلوب دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ایران در شورای حکام، خروج عربستان از گروه تولیدکنندگان نفت، ائتلاف اخوان‌المسلمین با راست‌گرایان افراطی اسرائیل، واکنش دولت قطر نسبت به ارتباط با گروه جبهه النصره، حضور جنگنده‌های اسرائیلی در رزمایش برای آمادگی مقابله با ایران، آسیب‌پذیری آمریکا در برابر حملات متعدد به بخش‌های مهم انرژی، درخواست یکصد مقام عالی مقام سابق از گروه هفت برای تامین هزینه واکسیناسیون جهانی و  برخورد با بیت‌کوین در شبکه اجتماعی چین سرخط رسانه‌های بین المللی در نیم‌روز گذشته را شکل داده‌اند.

گزارش شورای حکام برای ایران مطلوب نخواهد بود

به گزارش رویترز، در شرایطی که امروز جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار خواهد شد، میخاییل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین اعلام کرد که این جلسه با توجه به مذاکرات احیای برجام انتظار می رود که مشکلی برای این مذاکرات رخ ندهد.

5

اولیانوف با انتشار توئیتی نوشته: «در نشست آتی شورای حکام دو گزارش مدیرکل که برای ایران چندان مطلوب نیستند مورد بررسی قرار می گیرد، اما انتطار می رود تحول خاصی رخ ندهد. همه غیرقابل قبول بودن مداخله در مذاکرات وین در مورد برجام را درک می کنند».

خروج عربستان از گروه تولیدکنندگان نفت؟

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، عبدالعزیز بن سلمان وزیر نفت عربستان اعلام کرد کشورش دیگر یک تولید کننده نفت نیست. 50 درصد از تولید انرژی عربستان تا ۲۰۳۰ انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود، بنابراین این کشور طبق گفته وزیر نفت عربستان یک کشور تولیدکننده انرژی خواهد بود نه تولیدکننده نفت.  وزیر انرژی عربستان گفت:« عربستان دیگر یک کشور تولید کننده نفت نیست بلکه یک کشور تولید کننده انرژی است. دنیا باید این واقعیت را قبول کند. ما قرار است در این فعالیت‌ها برترین باشیم».

6

عربستان قیمت رسمی فروش نفت خود به آسیا برای تحویل در ماه جولای را بالا برده است. عربستان قرار است تولید نفت خود را پایین بیاورد و تأمین هزینه پروژه‌های جدید نفت و گاز خود را متوقف کند. فعالیت‌های نفتی حداقل تا 2050 ادامه خواهد داشت. عربستان عقیده دارد نفت برای چندین دهه آینده همچنان منبع اصلی انرژی خواهد بود. در حالیکه شرکت‌های اکسون، چورون و شل مشغول مذاکره با فعالان محیط زیست در شرکت‌ها و دادگاه‌ها هستند، شرکت های ملی نفت مخصوصاً در کشورهای عضو اوپک بسیار مشتاقند از افزایش قیمت نفت در نتیجه این مذاکرات سود ببرند. 

عربستان هزینه فعالیت های سبز خود را از فروش نفت به دست می‌آورد. این کشور قصد دارد تا 2030، 50 درصد از تولید انرژی خود را به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص دهد  تا وابستگی آن به نفت کاهش یابد. انرژی‌های تجدیدپذیر در 2017 فقط 0.02 درصد از کل سهم تولید انرژی عربستان را تشکیل می‌دادند.  درآمد نفتی عربستان که تامین‌کننده هزینه فعالیت‌های سبز آن است طی یک سال و نیم گذشته کاهش یافته و شرکت آرامکو مجبور شده فروش اوراق بهادار خود را برای پرداخت سود هنگفت به دولت متوقف کند.

ائتلاف اخوان‌المسلمین با راست‌گرایان افراطی اسرائیل

در شرایطی که تنش‌های داخلی در اسرائیل با نزدیک شدن کنار رفتن بنیامین نتانیاهو از قدرت به بالاترین حد خود رسیده است، روز گذشته سازمان امنیت داخلی اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای درباره احتمال بروز آشوب داخلی و قتل‌های سیاسی در این کشور هشدار داده است. نتانیاهو طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری در تاریخ اسرائیل را دارد.

4

حال، به گزارش العربیه ائتلاف «منصور عباس»، رئیس فراکسیون عرب‌های سال 1948 در پارلمان اسرائیل که عضو جریان اخوان المسلمین است با «نفتالی بنت»، رهبر حزب راستگرای تندرو یهودی «یمینا» برای تشکیل کابینه، خشم طرفداران نتانیاهو را برانگیخته است. عباس هدف خود در ائتلاف با حزب افراطی نفتالی بنت که از حامیان سرسخت سیاست شهرک‌‌سازی و ضمیمه کردن کرانه غربی به اسرائیل است را «بهبودی شرایط شهروندان عرب» اعلام کرد که به قول او از تبعیض و بی‌توجهی عمدی حکومت اسرائیل در رنج هستند. عرب ها 21 درصد از جامعه اسرائیل را تشکیل می‌دهند و در پارلمان کنونی دارای 6 کرسی هستند.

او پس از قبول همکاری برای تشکیل کابینه در پیامی به هواداران خویش اعلام کرد که وی و جریان حامی او تلاش دارد با حضور در دولت آینده اسرائیل موازنه نیروهای سیاسی در کشور را تغییر دهد. عباس اشاره کرده که قرار است دولت پیش رو 16 میلیارد دلار برای ایجاد و بازسازی زیر ساخت‌ها و مبارزه با «افراط گرایی» در مناطق عرب‌نشین اسرائیل هزینه کند. بسیاری از ناظران عرب رویکرد عباس برای حضور در ائتلاف دولت اسرائیل در حالی که کرانه غربی در اشغال و نوار غزه در محاصره ارتش اسرائیل است را توجیه‌ناپذیر می‌دانند.

واکنش دولت قطر نسبت به ارتباط با گروه جبهه النصره

در پی گزارش تایمز انگلیس مبنی بر نقش بازرگانان و بانک‌های قطر در پول‌شویی برای تأمین مالی گروه جبهه‌النصره در سوریه، دولت قطر آن را کذب و بی اساس دانست. به گزارش میدل‌ایست نیوز، روابط عمومی دولت قطر با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده که نشریات دیگری نیز به اطلاعات مشابهی دست یافته بودند اما با رعایت اصول حرفه‌ای از انتشار آن خودداری کردند چون برای آنها روشن بود که این اطلاعات بی اساس است و تأکید کرده که نشریه تایمز علیرغم تماس با قطر و تکذیب این کشور بر انتشار این گزارش پافشاری کرده است. در بیانیه دولت قطر نویسنده مقاله چهره‌ای شناخته‌شده در اسلام‌هراسی خوانده شده و تأکید شده که قطر قوانین سختگیرانه‌ای در عرصه مبارزه با تروریسم و خشک کردن منابع مالی آن و مبارزه با پول‌شویی دارد.

2

در گزارش نشریه تایمز ادعا شده که قطر میلیون‌ها دلار ازطریق پولشویی به گروه تروریستی جبهة النصره در سوریه کمک مالی رسانده است. در این گزارش آمده که دو بانک قطر و چند سیاستمدار باسابقه این کشور و 9 شهروند سوریه‌ای ساکن دوحه و چند جمعیت خیریه و چند بازرگان ثروتمند قطری در این عملیات دست داشته‌اند.

حضور جنگنده‌های اسرائیلی در رزمایش برای آمادگی مقابله با ایران

به گزارش آسوشیتدپرس، همزمان با آغاز یک رزمایش مشترک نیروهای هوایی اسرائیل، ایتالیا، آمریکا و بریتانیا در آسمان ایتالیا، یک افسر ارشد اسرائیلی مدعی شده که خلبانان اسرائیل با هدف «آمادگی برای مقابله با ایران» به این مانور اعزام شده‌اند. در این رزمایش هوایی که دو هفته ادامه دارد، جنگنده‌های رادارگریز پیشرفته اف-۳۵ «در بزرگ‌ترین و دورپروازترین تمرین خود تاکنون» شرکت دارند.

3

مفسران نظامی در سایر رسانه‌های اسرائیلی ادعا کرده‌اند که هدف از این تمرین انجام این ارزیابی است که در صورت حمله اسرائیل به ایران، جنگنده‌های اف-۳۵ چگونه می‌توانند تا اهداف دور پرواز کرده و مأموریت جنگی خود را انجام دهند. اسرائیل به دلیل حریم هوایی اندکی که در اختیار دارد، معمولاً رزمایش‌های هوایی خود را در کشورهای دوست برگزار می‌کند. به تازگی نیز شماری از جنگنده‌های اسرائیلی در مانور هوایی مشترکی در یونان، و پیش از آن در شماری از کشورهای اروپای شرقی که با اسرائیل مناسبات نزدیکی دارند، مشارکت کردند. رسانه‌های اسرائیلی مشارکت نیروی هوایی کشورشان در رزمایش یونان و کشورهای اروپای شرقی را نیز بخشی از آمادگی برای حمله احتمالی به ایران عنوان کردند.

با این حال، کارشناسان امور هوایی و نظامی اسرائیلی اذعان کرده‌اند که جنگنده‌های کشورشان برای مشارکت در حملات احتمالی به ایران نیاز دارند که دست‌کم دو بار سوخت‌گیری در هوا را انجام دهند و این امر مستلزم آن است که عربستان به نیروی هوایی اسرائیلی اجازه دهد که جنگنده‌ها از حریم سعودی برای حمله به ایران عبور کند.

آسیب‌پذیری آمریکا در برابر حملات متعدد به بخش‌های مهم انرژی

جنیفر گرانهلم وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان، نسبت به حملات متعدد به بخش‌های مهم برق و انرژی آمریکا هشدار داد. وی با بیان این که، آمریکا به صورت مداوم با تهدید هدف قرار گرفتن بخش‌های مهم شبکه برق و انرژی روبرو است، گفت: دشمنان آمریکا این توانایی را دارند که تمام یا بخشی از شبکه انرژی این کشور را مختل کنند.

8

گرانهلم افزود: با توجه به این موضوع، بسیاری از کشور‌ها تلاش می‌کنند تا چنین اقداماتی را علیه آمریکا انجام دهند. در حقیقت دشمنان آمریکا این کار را عملی می‌کنند. وزیر انرژی آمریکا ادامه داد: با توجه به اینکه هزاران حمله به تمام بخش انرژی چه دولتی چه خصوصی صورت می‌گیرد، به نظر من تعداد بازیگران بدخواه آمریکا بسیار زیاد است.

درخواست برای تامین هزینه واکسیناسیون جهانی

به گزارش رویترز، یکصد رئیس جمهور و نخست وزیر و وزیر خارجه سابق کشورها از دولت‌های ثروتمند عضو گروه ۷ خواستند که جهت ممانعت از جهش ویروس کرونا و تهدید دوباره جهان هزینه واکسیناسیون جهانی را پرداخت کنند. این رهبران سابق جهان درخواست خود را در آستانه اجلاس جی ۷ مطرح کرده‌اند که روز جمعه در لندن برگزار می‌شود.

9

رهبران سابق جهان در نامه خود عنوان کرده‌اند که همکاری‌های جهانی در سال ۲۰۲۰ به شکست انجامید اما سال ۲۰۲۱ می‌تواند سرآغاز دوره جدیدی باشد. این نامه می‌گوید: «حمایت جی ۷ و جی ۲۰ که امکان دسترسی کشورهایی با درآمد متوسط یا کم درآمد به واکسن را فراهم می‌آورد، یک عمل خیریه نیست، بلکه منافع استراتژیک هر کشوری چنین ایجاب می‌کند». آن‌ها تاکید کرده‌اند که رهبران جی ۷ و دیگر رهبرانی که به این اجلاس دعوت شده‌اند باید تضمین کنند که در طول دو سال جهت مقابله با ویروس کرونا در سراسر جهان حدود ۳۰ میلیارد دلار هزینه می‌کنند. نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۷۹ درصد در بریتانیا و آمریکا و ۶۳ درصد در فرانسه از این سیاست پشتیبانی می‌کنند.

 برخورد با بیت‌کوین در شبکه اجتماعی چین

به گزارش رویترز، دولت چین در ادامه افزایش سرکوب تجارت و استخراج بیت‌کوین، تعداد زیادی حساب کاربری مربوط به حوزه ارزهای دیجیتال را در «ویبو»، رسانه اجتماعی محبوب چینی، مسدود کرد.

10

ممنوعیت رمزارزهای چین در ماه گذشته همچنان بر جامعه رمزنگاری چین تأثیر گذاشته و حال این ممنوعیت به شبکه اجتماعی وبیو ، معادل چینی توییتر رسید. چین شرکت های مالی و پرداخت را از ارائه خدمات مربوط به معاملات رمزارزها منع کرده است.  شبکه اجتماعی ویبو از چین از محبوبیت بالایی برخوردار است و کاربران بسیاری از آن استفاده می‌کنند. تا جایی که برخی می‌گویند مسدود کردن حساب‌های کاربری فعالان حوزه رمزارز در این شبکه اجتماعی یکی از سخت‌ترین برخوردهای چین با این شبکه اجتماعی محسوب می‌شود و موضوع ساده‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن بی تفاوت گذشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید