پیش‌بینی اقتصادنیوز از تحولات بورس تهران در هفته سوم خرداد

سایه سنگین انتخابات روی بازار سهام پایتخت

کدخبر: ۴۱۷۰۵۳
اقتصادنیوز: شاخص کل بورس در پایان هفته دوم خرداد ماه به رقم یک میلیون و 148 هزار واحد رسید. در مجموع در هفته اخیر شاخص کل 39 هزار و 317 واحد رشد کرد و شاهد بازدهی مثبت 3.5 درصدی بورس بودیم. آیا این روند صعودی شاخص در هفته آینده هم ادامه خواهد داشت؟
سایه سنگین انتخابات روی بازار سهام پایتخت

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس در هفته اخیر سه روند متفاوت داشت، در دو روز ابتدایی صعود کرد و سپس در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه روند نزولی داشت و در روز چهارشنبه بیش از 8 هزار واحد رشد کرد تا در حوالی نیمه کانال 1.1 میلیونی بماند. 

 شاخص کل بورس در مجموع 39 هزار و 317 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 148 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز افت هزار و 114 واحدی را ثبت کرد. بورس در مجموع هفته‌ای رو به بهبود را پشت سر گذاشت، این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

رشد بازدهی هفتگی

شاخص کل در آخرین روز هفته 8 هزار و 190 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 148 هزار واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 39 هزار و 317 واحد بالا‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 3.5 درصد شود. در هفته اخیر روند تغییرات شاخص کل در روزهای شنبه، یک‌شنبه و چهارشنبه صعودی بود.

افت شاخص هم‌ وزن

در پایان هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نسبت به هفته پیشین هزار و 114 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 382 هزار و 36 واحد رسید و بازدهی منفی 0.3 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس هفته

پس از نزولی شدن روند بورس در میانه هفته، در پایان هفته گذشته رفته رفته روندهای درونی بازار بهبود یافت. سمت تقاضای بازار تقویت شد و نقدشوندگی نیز افزایش یافت.

رشد قیمت دلار و نوسان آن حول 24 هزار تومان تاثیر مثبت بر شاخص‌ بورس تهران داشت و از عوامل صعود آن بود. در اولین روز هفته دوم خرداد شاهد ورود پول حقیقی پس از 11 روز بودیم. با آنکه در ادامه هفته روند خروج پول حقیقی از سر گرفته شد اما این روند در دو روز انتهایی هفته نزولی بود. به طوری که رقم خروج پول حقیقی در روز چهارشنبه به 92 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در سه هفته گذشته است. میانگین هفته خروج پول حقیقی 142 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین کاهش 71 درصدی داشته است.

دیگر روند مثبت بازار در هفته گذشته روند نزولی صف‌های فروش در پایان معاملات روزانه بود. ارزش صف‌های فروش در روز شنبه در رقم 3 هزار و 105 میلیارد تومان قرار داشت و در روز چهارشنبه به 2 هزار و 544 میلیارد تومان رسید.

در این هفته نقدشوندگی بازار افزایش یافت و میانگین ارزش معاملات سهام رشد چشمگیری داشت. میانگین ارزش معاملات خرد بورس 4 هزار و 597 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 2 هزار و 703 میلیاردی هفته پیشین، رشد 70 درصدی داشته است. 

نماگرهای بازار نشان می‌دهند که به طور کلی بورس هفته رو به بهبودی را طی کرده است. با توجه به روند صعودی قیمت دلار انتظار می‌رود روند صعودی نمادهای شاخص‌ساز ادامه یابد. اما از سوی دیگر افت شاخص هم وزن در سه هفته گذشته نشان می‌دهد سمت نزولی بازار همچنان پرتعدادتر از سمت سبزپوش است. علاوه بر این با نزدیک‌تر شدن به انتخابات ریاست جمهوری، تاثیر ریسک‌های سیاسی بر بازار سهام نیز تقویت می‌شود و ممکن است برخی سهام‌داران تصمیم درباره خرید و فروش سهام را به بعد از انتخابات موکول کنند. چرا که تنها 8 روز کاری تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فاصله داریم. در نتیجه به نظر می‌رسد تا مشخص شدن چهره رئیس جمهور بعدی بازار با کاهش معاملات و افزایش نوسان روبه‌رو باشد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید