نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛14 خرداد

همه کشورهای عربی نفت خود را ملی می‌کنند

کدخبر: ۴۱۶۶۳۲
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات14 خرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
همه کشورهای عربی نفت خود را ملی می‌کنند

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

14 خرداد 1351؛ همه کشورهای عربی نفت خود را ملی می‌کنند

شیخ طریقی، وزیر پیشین نفت عربستان سعودی گفت: به نظر وی تا 5 سال آینده همه منابع نفت اعراب ملی خواهد شد.

مهلت 5 ساله مورد قبول ناظران برخی شرکت‌های خصوصی نیز هست که می‌گویند ملی شدن نفت اعراب اجتناب‌ناپذیر است.

دولت‌های کویت و مصر از اقدام عراق پشتیبانی کردند. انور سادات ضمن فرستادن تلگرام‌هایی برای رهبران عراق و سوریه حمایت خویش را اعلام داشته است.

مجلس ملی کویت از اقدام دولت عراق در مورد ملی کردن شرکت نفت باختری «ایپک» پشتیبانی کرد.

مجلس ملی کویت در قطعنامه‌ای که به اتفاق آرا به تصویب رسیده و از اعتراب دعوت کرد که جبهه واحدی برای حمایت از عراق به‌وجود آورند و در برابر انحصارات بزرگ نفتی و کشورهای امپریالیست که در صدد تحت فشار گذاشتن عراق برخواهند آمد، ایستادگی کنند.

در قطعنامه‌ مجلس ملی کویت از کشورهای عرب تولیدکننده نفت دعوت شده است تا علیه آن عده از شرکت‌های نفتی که روش خصمانه‌ای در برابر عراق در پیش خواهند گرفت و یا خواهند کوشید جلوی پیروزی ملی شدن نفت عراق را بگیرند اقدامات سختگیرانه‌ای به کار بندند و از جمله اجازه ندهند که شرکت‌های مذکور تولیدات نفت کشورهای عرب را به منظور پر کردن جای خالی نفت عراق در بازارها افزایش دهند.

نمایندگان مجلس ملی کویت در عین حال به دولت توصیه کرده‌اند که به صورت وام به عراق کمک مالی بدهد و بازپرداخت این کمک‌ها از طرف عراق به بعد از عرضه شدن موفقیت‌آمیز نفت ملی شده عراق در بازارهای بین‌المللی موکول شود.

معاملات بورس تهران با 1.5 میلیون تومان شروع شد

روزنامه اطلاعات به مناسبت عرضه سهام بین مردم در گزارش اعلام کرد، همزمان با پخش سهام کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی و تولیدی بین مردم که گسترش مالکیت صنایع را به‌دنبال دارد نام بورس اوراق بهادار تهران مجددا سر زبان‌ها افتاده است. محافل آگاه اقتصادی با توجه به گسترش مالکیت صنایع لزوم تقویت و توسعه «بورس تهران» را توصیه می‌کنند و معتقدند بورس باید همزمان با تحولی که در صنایع به‌وجود آمده است، همگام سازد و سازمان‌های وابسته به خود را برای پذیرش سهام جدید تجهیز کنند. بورس تهران که از بدو تاسیس که حدود چهار سال و نیم از آن می‌گذرد تا پایان سال 50 فقط 17 نوع سهم تنها چند نوع آن مورد معامله و استقبال قرار گرفته است.

ولی از این پس سهام متعددی به بورس وارد خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود با توسعه الکیت سهام که در گذشته نسبتا محدود بوده، بورس رونق خواهد گرفت.

به‌طور کلی حجم معاملات بورس در سال 46 معادل 15 میلیون ریال بود که در سال 1347 به 123 میلیون ریال، در سال 48 به حدود 133 میلیون ریال، در سال 49 به 121 میلیون ریال و بالاخره در سال گذشته 387 میلیون ریال بوده است.

ایران و شوروی مشترکا دو سد جدید می‌سازند

با همکاری ایران و شوروی سد «خداآفرین» در آذربایجان و سد «اترک» در گرگان احداث خواهد شد.

ساخت این دو سد در برنامه عمرانی 5 سال آینده آغاز می‌شود و هزینه آن به‌طور مشترک از جانب ایران و شوروی تامین می‌شود.

وحیدی وزیر آب و برق اواخر هفته جاری به دعوت دولت شوروی رهسپار مسکو خواهد شد و در این سفر پیرامون توسعه همکاری‌های فنی ایران و شوروی و به‌خصوص ایجاد چند سد جدید در طول اجرای برنامه پنجم عمرانی کشور مذاکراتی انجام خواهد داد.

وزیر آب و برق در این سفر همچنین در زمینه مبادله انرژی برق بین دو کشور با مقامات شوروی گفت‌و‌گو خواهد کرد و از تاسیسات آب و برق این کشور دیدن می‌کند.

در این سفر معاون فنی و سرپرست امور برق وزارت آب و برق و آقای مهندس صوفی، مدیرعامل سازمان آب و برق آذربایجان و چند تن از کارشناسان این وزارتخانه همراه وزیر آب و برق خواهند بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید