استفاده از ضداطلاعات به عنوان سلاح استراتژیک

«پروژه کیو»؛ حمله سایبری به دموکراسی آمریکا

کدخبر: ۴۱۶۶۶۰
مطالعه جدید مرکز سوفان نشان می‌دهد در حالی که «کیو‌آنِن QAnon» یک پدیده داخلی در آمریکا است، اما ایده ها و روایت‌های آن بطور گسترده‌ای توسط تعدادی از بازیگران خارجی تقویت می شود.
«پروژه کیو»؛ حمله سایبری به دموکراسی آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز؛ ایلان برمن، معاون ارشد شورای سیاست خارجی آمریکا در مطلبی برای نشنال اینترست با عنوان «بازیگران خارجی دموکراسی آمریکا را هک می‌کنند» نوشته است: تعداد فزاینده‌ای از رژیم‌های استبدادی در تلاش برای نابودی اعتماد به اصول و نهادهای دموکراتیک، به فناوری‌ها روی می‌آورند.

بدنام‌ترین تئوری توطئه آمریکا چه نسبتی با سیاست خارجی دارد؟ به میزان زیادی آن‌را واژگون کرده است.

در سال‌های اخیر کیو آنِن (QAnon) مجموعه‌ای از نظریه‌های توطئه‌آمیز در مورد وجود “deep state” به معنای دولت پنهان غیرپاسخگو در عمق دولت ایالات متحده تبلیغ کرد و توجه‌ها را در سیاست آمریکا به خود جلب کرد. اکنون مقامات و کارشناسان نگرانند که این جنبش ، اگرچه در حاشیه است، اما به رادیکالیزاسیون قابل توجه بخش هایی از رای دهندگان آمریکایی کمک کرده است.

«پروژه کیو»؛ کیوآنن QAnon

با این حال، طبق مطالعه جدید مرکز سوفان ، در حالی که QAnon یک پدیده داخلی است ، اما ایده ها و روایت های آن توسط تعدادی از بازیگران خارجی تقویت می شود. این گزارش تحت عنوان کمی سازی توطئه Q خاطرنشان می کند که در سال 2020 نفوذ خارجی حدود یک پنجم از کل پست‌های مربوط به QAnon در فیس بوک را تشکیل می دهد. افزایش پست های تولید شده توسط منشاءهای خارجی می‌تواند با رویدادهای ایالات متحده مرتبط باشد؛ به ترتیب، شیوع بیماری کووید-۱۹، تئوری توطئه Wayfair و انتخابات ریاست جمهوری و بطور خلاصه توضیح می‌دهد که «در طول سال 2020 ، تقویت خارجی دائمی روایت‌های QAnon به صورت آنلاین نشانگر آن است که تلاش‌های ضداطلاعاتی که از خارج انجام می‌شده، به گسترش کارآمد تئوری‌های توطئه کمک کرده است».

دست پنهان شرق در تقویت QAnon

کدام بازیگران خارجی پشت این کمپین اطلاعات غلط (Disinformation) هستند؟ بر اساس مطالعه سوفان، برجسته ترین بازیگران مسکو و پکن هستند. این گزارش خاطرنشان می کند: « مدیران روسی در نیمه اول سال 2020 بر فضای نفوذ خارجی در روایت های آنلاین QAnon تسلط داشتند ، در حالی که چین تا مارس سال گذشته به سرعت فعالیت های اطلاعاتی خود را گسترش داد. این زمان بندی همزمان با افزایش تنش های سیاسی بین ایالات متحده و چین به دلیل مسائل مختلفی است ، از جمله گسترش ویروس کرونا ، نقض حقوق بشر ، و سایر زمینه های اختلاف».

چین و روسیه

با این حال ، به طور فزاینده ای ، سایر بازیگران خارجی نیز وارد بازی می شوند. بنابر نتایج [ادعایی] این مطالعه «عربستان سعودی و ایران نیز از روایت های QAnon به عنوان وسیله‌ای برای انتشار اطلاعات غلط استفاده می‌کنند و چنین تلاش‌هایی در سال 2021 نسبت به سال 2020 در حال افزایش است ... پست هایی با موضوع QAnon که از عربستان سعودی و ایران نشأت گرفته اند 14٪ از تأثیرات خارجی طبقه بندی شده در سال 2020 را به خود اختصاص داده اند. رقمی که بین 1 ژانویه 2021 تا 28 فوریه 2021 به 20٪ افزایش یافت».

ضداطلاعات به‌مثابه سلاح استراتژیک

این یافته واقعیتی عریان و بسیار نگران کننده را روشن می کند: «استفاده از اطلاعات نادرست به عنوان یک سلاح استراتژیک، در حال گسترش است».

«پروژه کیو»؛ کیوآنن QAnon

چقدر این مسئله هنوز درک نشده است؟ به طور حتم، سیل اخبار جعلی در سال های اخیر باعث شده است که مردم غرب به طور فزاینده‌ای از پدیده اطلاعات نادرست آگاه شوند.

با این حال، به طور کل، پوشش این موضوع به مواردی مانند تلاش روسیه برای تأثیرگذاری در انتخابات در ایالات متحده (و در سایر کشورهای غربی)، یا کمپین گسترده اطلاعات غیرمعتبر چین پیرامون بیماری کرونا متمرکز شده است. اما همانطور که مطالعه سوفان تأکید می‌کند، تعداد کشورهای فعال در فضای اطلاعات نادرست به سرعت در حال گسترش است.

بر اساس یافته‌های [ادعایی] مطالعه مرکز سوفان، به جز ایران، عربستان سعودی نیز وارد بازی اطلاعات غلط شده است. علاوه بر یک فشار تبلیغاتی رسمی گسترده که برای پنهان کردن جزئیات مربوط به قتل روزنامه نگار جمال خاشقچی طراحی شده است. آل سعود همچنین به ساختن "ارتش ترول‌ها" ایجاد شده توسط دولت برای روانه کردن سیل اطلاعات غلط در شبکه‌های اجتماعی با هدف شکل دادن به روایت‌های سیاسی در خاورمیانه متهم شده است.

چنین کنشگری، نمایانگر یک سلاح نامتعارف جدید و نگران کننده است.

امروز، تعداد فزاینده‌ای از رژیم‌های استبدادی در تلاش برای از بین بردن اعتماد به اصول و نهادهای دموکراتیک، به فناوری روی می‌آورند.

این روند برای جوامع باز که در راستای شکل دادن به گفت‌وگوهای ملی، به «جریان آزاد اطلاعات واقعی و قابل اعتماد» نیاز دارند، باید بسیار نگران‌کننده باشد. این دقیقاً همان بستری است که روسیه ، چین و دیگران به عنوان راهی برای خفه کردن بحث‌های دموکراتیک، سعی در تضعیف آن دارند.

«پروژه کیو»؛ کیوآنن QAnon

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید