روحانی: بخش های اصلی تحریم برداشته شده است

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنج شنبه در شصت و نهمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید و افتتاح طرح های ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سراسر کشور، با بیان اینکه از توسعه و اقدامات انجام شده در حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به خود می بالیم و افتخار می کنیم، افزود: در این دولت با تلاش ها و اقدامات حقوقی انجام شده دو هزار و ۷۲۳ اثر تاریخی ایران که سالها در کشورهای دیگر بود، بازگردانده شده است.

روحانی با اشاره به اهمیت گردشگری در اقتصاد کشور، اظهار داشت: صنعت گردشگری یک اقتصاد بسیار پررونق برای کشور و منبعی تجدید پذیر است و مثل چاه نفت تمام شدنی نیست و گردشگری و میراث فرهنگی منابع ارزشمند و ثروت آفرین هستند که خلق ثروت و اشتغال می کنند و هویت ایرانی و اسلامی ما را به جهانیان نشان می دهند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در این دولت با هدف تنوع بخشی به حوزه گردشگری، اقدامات بسیار زیادی در زمینه توسعه روستاها انجام شده که به راحتی قابل مشاهده است، گفت: امروز روستاهای ما برای ماندگاری جاذبه دارند و در حوزه اشتغال روستایی اقدامات بسیار زیادی انجام شده است.

رئیس جمهور در آغاز سخنان خود خردادماه را ماه خلق حماسه‌ها در تاریخ کشور نامید و گفت: امیدواریم امسال نیز ماه خرداد مژده‌ها و بشارت‌های خوش برای ملت ایران به ارمغان آورده باشد.

روحانی در ادامه با اشاره به شصت و نهمین هفته پیوسته افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، افزود: آنقدر طرح و پروژه  برای افتتاح آماده شده ‌است که ناچاریم از این به بعد روزهای دوشنبه را نیز به روزهای افتتاح طرح‌های عمرانی اضافه کنیم و باز هم تعداد زیادی پروژه آماده افتتاح باقی می‌ماند که دولت بعد می‌تواند در هر روزی که خواست آنها را افتتاح کند.

رئیس جمهور  با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید در حوزه گردشگری ،افزود: در این ۸ ساله توانستیم تمرکزی که در حوزه گردشگری در چند استان محدود بوجود آمده بود را اصلاح کنیم و امروز با ایجاد زیرساخت‌های لازم، ظرفیت‌های گردشگری بسیاری در سراسر کشور از جمله در روستاها فعال شده و ظرفیت‌های بی‌شمار دیگری نیز به راحتی قابل بهره‌برداری هستند.

روحانی تنوع‌بخشی به ظرفیت‌های گردشگری و از جمله اضافه شدن بخش کشاورزی به مراکز گردشگری را از دیگر اقدامات ارزشمند در دولت یازدهم و دوازدهم دانست و خاطر نشان کرد: اگر اندکی انصاف در وجود هرکس باشد، کافی است تا ببیند که چه تعداد روستا و چه حجمی از ظرفیت‌های گردشگری در سرتاسر کشور با اقدامات دولت برای تأمین زیرساخت‌های لازم مثل گازرسانی، آب و برق‌رسانی، احداث جاده، تأمین امکانات ارتباطی به فعلیت رسیده به شکلی که توانسته روستاهای کشور را به رونقی بی‌سابقه برساند که حتی باعث مهاجرت معکوس به روستاها بشود.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه متأسفانه در حدود ۱۵ ماه گذشته شیوع کرونا آسیب بسیاری به صنعت گردشگری و حمل و نقل وارد کرده است، گفت: شیوع کرونا، بیش از ۱۰۰ میلیون فرصت شغلی را در دنیا تحت تأثیر قرار داد و در ایران نیز بیش از ۱.۵ میلیون  فرصت شغلی از این محل آسیب دیده است .

روحانی افزود: امیدواریم با گسترش واکسیناسیون و اجرای برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۰ بر این مشکل فائق شویم و ان‌شاء الله در نوروز سال ۱۴۰۱ و البته با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی لازم، خسارت‌های وارده به صنعت گردشگری تا حدودی برطرف شود و رونق به این عرصه بازگردد.

رئیس جمهور با اشاره به آمارها در زمینه پروژه‌های افتتاح شده و پروژه‌های در دست احداث در زمینه گردشگری اضافه کرد: تعداد تخت‌های اقامتی در کشور از ۲۱۹ هزار به ۴۶۵ هزار تخت افزایش یافته و علاوه بر ۴۶۱ هتل افتتاح شده ۶۷۰ هتل نیز در دست ساخت است و امروز ۱۶۰ هزار میلیارد تومان پروژه در دست احداث داریم.

روحانی اظهار داشت: در زمینه تأمین برق نیز که در روزهای اخیر دچار مشکلاتی شده بود در این دولت بیش از ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق افتتاح شده و ۱۹ هزار مگاوات ظرفیت نیز در دست ساخت است.

رئیس جمهور تصریح کرد: تمام تلاش دولت این است که تا پیش از پایان دوران فعالیت خود به مشکل تحریم پایان داده و مشکلات فراوان ناشی از کرونا را مهار و مدیریت کند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۱۴ میلیون نفر از آحاد آسیب‌پذیر جامعه تا پایان تیرماه واکسینه خواهند شد که به شکل چشمگیری مرگ و میر ناشی از کرونا را کاهش خواهد داد و یک آرامشی در این زمینه برای مردم ایجاد خواهد کرد. در زمینه تحریم نیز اگر برخی مشکل‌آفرینی‌ها نبود، امروز تحریم‌ها پایان یافته بود. اما با این حال تحریم‌ها را نیز با همفکری و اجماع پایان خواهیم داد.

 روحانی خاطر نشان کرد: این تصمیم خود ما بود و تصمیم صحیحی نیز بود که رفع تحریم‌ها پس از توافق کامل درباره چگونگی اقدام برای رفع آنها انجام شود و امیدوارم که با مهار کرونا و رفع تحریم‌ها شرایط بسیار بهتری پیش روی ملت ایران باشد.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در روزهای آغازین ماه خرداد هستیم که ماه حماسه‌ها در تاریخ کشور ما است. از گذشته دور مخصوصاً از سال ۴۲ به این طرف خردادهای بسیار تاریخ‌ساز در کشور عزیزمان ایران داشتیم. امسال هم امیدواریم خردادی باشد که برای تاریخ و آینده کشورمان ان‌شاءالله مژده‌ها و بشارت‌ها را به همراه خودش به ارمغان آورده باشد.

افتتاح امروز ما شصت و نهمین افتتاح پنج‌شنبه‌ها است. در این هفته‌های پایانی شاید بعضی از هفته‌ها ناچار باشیم غیر پنج‌شنبه‌، دوشنبه را هم به آن اضافه کنیم، برای اینکه طرح‌هایی که الان در لیست و برنامه‌ افتتاح است، ان‌شاءالله برسیم و افتتاح کنیم. آنقدر طرح و پروژه آماده شده برای ماه‌ها و سال‌های آینده که دولت بعد هم با تکمیل همین پروژه‌هایی که الان در دست احداث و تکمیل است، آن دولت هم می‌تواند هر پنج‌شنبه و یا هر روزی در هفته، افتتاح‌ها را ادامه دهد.

مسیر رشد و توسعه کشور ما باید ادامه پیدا کند. یک مقطع ۸ ساله فرصت در اختیار دولت تدبیر و امید بوده و یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید در بخش گردشگری است که به آن می‌بالیم و افتخار می‌کنیم.

وقتی که بیش از ۲۷۰۰ اثر تاریخی یا شئ تاریخی ما سال‌ها در کشورهای دیگر بود و تلاش کردیم، به دادگاه‌ها رفتیم و توانستیم این اشیاء را به کشور برگردانیم. یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم احقاق حقوق مردم است. یک بخش از احقاق حقوق مردم همین است که آثار تاریخی ما که سال‌ها در کشورهای دیگر بوده، در آمریکا، در اروپا، توانستیم در این مدت ۸ سال ۲۷۲۳ شئ تاریخی را از کشورهای مختلف برگردانیم در داخل کشور که بسیار حائز اهمیت است.

در این ۸ سال یک تلاش بزرگی شد برای اینکه روستاها تبدیل به جاذبه گردشگری شود. همیشه وقتی می‌گفتیم گردشگری، گردشگری تاریخی، استان‌های مهم مثل تبریز، اصفهان، شیراز و اینها را مدنظر قرار می‌دادیم و وقتی می‌گفتیم گردشگری زیارتی، زیارتگاه، مضاجع بسیار منور ما در مشهد، قم، شیراز، آنها بیشتر مدنظر بود و مراکز گردشگری به تعداد معدودی محدود شده بود، درحالی که سراسر کشور ما می‌تواند جاذبه‌های بسیار خوبی برای گردشگری داشته باشد.

گردشگر داخلی و خارجی فرق نمی‌کند، آنها را جذب کنیم و به داخل کشور بیاوریم. گردشگری هم اقتصاد است. صنعت گردشگری یک اقتصاد بسیار پررونق برای کشور است. یک منبعی است که این منبع تجدیدپذیر است. مثل چاه نفت نیست که ۱۰۰ سال و ۲۰۰ سال استفاده کنیم و تمام شود. نه، تخت جمشید ۲ هزار خرده‌ای سال بوده، هزارها سال دیگر هم می‌ماند. اصفهان ۵۰۰، ۶۰۰ سال، بعضی از آثار اصفهان مربوط به خیلی جلوتر است. آثاری در ایران داریم برای ۷۰۰ الی ۸۰۰ سال پیش، مساجدی داریم برای آن تاریخ. اینها منابع ارزشمند و ثروت‌آفرین تجدیدپذیر است. یعنی با یک مرمت، ۵۰ الی ۱۰۰ سال دیگر می‌ماند. اینها آثاری است که برای ما خلق ثروت و اشتغال می‌کند. مهم‌تر اینکه هویت ایرانی و ایرانیت و اسلامیت ما را به جهان نشان می‌دهد.

وقتی شما می‌روید تخت جمشید، نشان داده می‌شود که هویت ایرانی چند هزار سال پیش چگونه بوده است، وقتی اصفهان می‌روید می‌بینید صدها سال پیش هنر ایرانی ضمیمه شده با هنر اسلامی، شما در اصفهان این را مشاهده می‌کنید که چگونه هنر و محاسبات ایرانی با آثار اسلامی در کنار هم قرار گرفته است. پس هویت ما را نشان می‌دهد.

نشان می‌دهد تمدن مردم ما در چند هزار سال پیش، در چند صد سال پیش چگونه بوده است. اما امروز این تنوع‌بخشی به بخش گردشگری بسیار ارزشمند است. یعنی تنها آثار تاریخی و فرهنگی نیست که جاذبه دارد. البته آثار تاریخی و فرهنگی جای خود و ارزش خودش را دارد. می‌توانیم جاهای دیگر را به جاذبه گردشگری تبدیل کنیم. بوم‌گردی‌هایی که درست شده روستاهایی که در این صحنه آمده است.

در دولت یازدهم و دوازدهم برای روستاها خیلی کار کردیم. یک ذره انصاف، یک در میلیون انصاف اگر در کسی باشد و نگاه کند و ببیند تعداد روستاهایی که گازکشی شده، آبرسانی و برق‌رسانی شده، ارتباطات و مدارس و جاده، یکی از آنها مسأله گردشگری و جاذبه‌هایی که بوجود آمده است، اینها را کنار هم بچینیم، روستاهای ما شکل و شمایل دیگری پیدا کرده است. امروز روستای ما برای ماندگاری افراد جاذبه دارد و حتی می‌تواند مهاجرت معکوس بوجود بیاورد.

البته دولت برای اشتغال روستایی هم کار بزرگی انجام داده است. در این چند سال کاری که برای اشتغال روستایی انجام دادیم شاید در دهه‌های پیش بی‌نظیر بوده باشد. یک حرکت برای اشتغال در روستاها بوجود آوردیم. یک بخشی‌اش هم مربوط می‌شود به سرمایه‌گذاری در همین بخش گردشگری و صنایع دستی و البته بخش‌های دیگر هم است.

روستاهای ما امروز احیاء و آباد شدند و جاذبه‌های بسیار خوبی دارند برای اینکه مردم استان خودشان، استان‌های مجاوز و حتی خارج از کشور، گردشگران خارجی را جذب کند و بیاورد.

البته در این ۲ سال اخیر، چه تعبیری کنیم، این موضوع ویروس بسیار خطرناکی که روی همه دنیا اثر گذاشت، در مسأله گردشگری ۱۰۰ میلیون اشتغال را در دنیا این ویروس کرونا تحت تأثیر قرار داده است. یا تعطیل کرده، یا کساد کرده یا صدمه بزرگ به آن زده است. در ایران هم ۱.۵ میلیون شغل ما را کرونا تحت تأثیر قرار داد. یک بخش بزرگ این آسیب مربوط به گردشگری و حمل و نقل بود. این ۲ بخش خیلی در اواخر سال ۹۸ خسارت دیدند.

عید ۹۹ دیدیم که اصلاً نمی‌شد مردم از این فضا استفاده کنند. عید ۱۴۰۰ یک مقدار وضعیت بهتر بود ولی باز هم شرایط مساعد نبود. اما خیلی امیدوارم عید سال آتی ان‌شاءالله، در سال ۱۴۰۱ اگر بتوانیم واکسیناسیون را با همین سرعت ادامه دهیم و قبل از پایان سال، واکسیناسیون با این برنامه‌ریزی که الان انجام دادیم پایان یابد واگر بتوانیم واکسیناسیون را تکمیل کنیم، آن وقت مردم با یک احتیاط، با یک مقدار مراعات دستورالعمل ها، البته هنوز هم نمی‌توانیم بگوییم به شرایط قبل برگشتیم، آن وقت ما در پایان امسال آثار این همه سرمایه‌گذاری را در گردشگری ان‌شاءالله خواهیم داد.

آماری که آقای دکتر مونسان گفتند، آمار بسیار شعف‌انگیزی بود. اینکه تخت اقامتی مردم را در بخش‌های مختلف به ۲ برابر و بیش از ۲ برابر رساندیم. ایشان اعلام کردند که ۲۱۹ هزار تخت بوده و این تبدیل شده به ۴۶۵ هزار تخت که کار عظیم و بزرگی در این زمینه انجام گرفته است.

هتل‌هایی که در این مدت ساخته شده است. حدود ۴۶۱ هتل در این سال‌ها ساخته و افتتاح شده است و ۶۷۰ هتل در دست ساختمان است. همانطوری که ایشان اشاره کردند، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در دست احداث است. مردم فکر نکنند کار دولت یازدهم و دوازدهم فقط این هایی است که داریم افتتاح می‌کنیم نه بیش از آنها در دست انجام است.

ما در بخش ایجاد برق و نیروگاه که این روزها مردم بخاطر مشکلات در برق گرفتار شدند، ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق در این ۸ سال افتتاح شده است. ۱۹ هزار و ۷۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق نیز در دست احداث داریم. یکی از نیروگاه‌هایی که داریم می‌سازیم ۱۴۰۰ مگاوات است. این نیست که بگوییم سرمایه گذاری در این دولت شد و افتتاح شد و تمام شد. نه، افتتاح‌هایی بوده که سرمایه‌گذاری آن در دولت قبل شروع شده بوده و هزاران طرح و پروژه هست که الان سرمایه‌گذاری شده، ۲۰ الی ۷۰ درصد انجام گرفته و بقیه‌اش در دولت بعدی تکمیل و افتتاح می‌شود. اینکه ۱۶۰ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در دست کار و ساخت است، نشان می‌دهد که در این زمینه تلاش بزرگی انجام می‌گیرد.

آثار این زحمات شما در بخش گردشگری، میراث فرهنگی، حتی صنایع دستی هم تحت تأثیر کرونا قرار گرفته است. وقتی سفر کم می‌شود آن صنایع دستی‌ فروش‌اش تحت تأثیر قرار می‌گیرد. ان‌شاءالله آثار این زحمات را در سال‌های آینده عزیزان ما خواهند دید. از سرمایه‌گذاری در این زمینه پشیمان نخواهند شد. شرایط بهتری را برای سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم.

همانطور که بارها تأکید کردم، تمام تلاش دولت ما این است که پایان این دولت، پایان تحریم و پایان مشکلات فراوان کرونا باشد. البته کرونا تمام نمی‌شود. اما تمام افرادی که آسیب‌پذیر هستند، یعنی بیش از ۱۴ میلیون نفر ان‌شاءالله تا پایان تیرماه واکسینه می‌شوند. مرگ و میر به طور فزاینده‌ای ان‌شاءالله کاهش پیدا می‌کند. بعد از اینکه ۱۵ میلیون را واکسینه کردیم، مرگ و میر می‌رود روی ۶۰ الی ۷۰ نفر و ان‌شاءالله کمتر هم می‌شود. دیگر این آمارهای چند صد نفری نخواهد بود. بنابراین در کرونا، یک وضعیت مهارشده‌ای را را ان‌شاءالله تا پایان این دولت بوجود می‌آوریم تا مردم مقداری خیالشان راحت‌تر شود.

در زمینه تحریم هم کار بسیار بزرگی در این دولت انجام گرفته است. البته نمی‌خواهم یکسری مسایل را بگویم، می‌شد که تحریم تمام شده باشد. ولی دیگر باید با همفکری و اجماع، همه با هم یک کاری را انجام دهیم. با همه حرف‌ها، بخش‌های اصلی تحریم از نظر من در توافق پایان یافته است. البته باید توافق کامل شود و وقتی کامل شد، اجرا شود.

این البته تصمیم خود ما است و درست هم هست. تصمیم گرفتیم همه چیز تمام شود و بعد اجرا شروع شود. و الا اگر می‌خواستیم بخش بخش شروع کنیم، مثلاً تحریم نفت و بانک را برداریم، بقیه‌اش را به تدریج انجام دهیم، اینها در اول سال یا پایان سال قبل هم امکان‌پذیر بود. ان‌شاءالله امیدواریم شرایط بسیار بهتری را مردم در ماه‌ها و سال‌های آینده تجربه کنند.

دولت در سخت‌ترین شرایط تاریخی، یعنی جنگ اقتصادی و شیوع ویروس بی‌نظیر در یک قرن گذشته مواجه بوده، اما در عین حال مردم یاری کردند و به صحنه آمدند و کمک کردند. با فداکاری و صبوری مردم ان‌شاءالله روزهای سخت را می‌گذرانیم و از آن عبور می‌کنیم و ان‌شاء الله روزهای بهتری در انتظار مردم بسیار خوب و عزیز این سرزمین خواهد بود.

ان‌شاءالله.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.