خشکسالی و استخراج رمزارز

ادعای بلومبرگ درباره خاموشی‌های اخیر ایران

کدخبر: ۴۱۵۰۴۸
اقتصادنیوز: بلومبرگ مدعی است دوره‌های خشکسالی، کاهش تولید برق و افزایش هرزروی آن، و نیز افزایش استخراج بی‌رویه رمزارزها، شبکه توزیع برق ایران را مختل کرده است.
ادعای بلومبرگ درباره خاموشی‌های اخیر  ایران

به گزارش اقتصادنیوز؛ خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در گزارشی مدعی شده است «خاموشی‌های مشکوک» در ایران عمدتاً در نتیجه خشکسالی و استخراج بی‌رویه رمزارزها رخ داده است.

بلومبرگ نوشته است: تهران و دیگر شهرهای بزرگ روزانه با چندین ساعت قطعی برق روبرو هستند. یک قانونگذار می‌گوید در نتیجه این امر حتی توانایی ذخیره واکسن‌های ویروس کرونا تضعیف شده است.

به نوشته بلومبرگ خشکسالی، کاهش تولید برق و افزایش استخراج غیرقانونی ارزهای رمزنگاری شده، شبکه برق ایران را مختل کرده است.

رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران گفت که افزایش یک میلیون کاربر جدید از سال گذشته به دلیل افزایش مصرف تجهیزات تولیدی و همچنین استخراج رمزارزها، مصرف روزانه را نسبت به سال گذشته بطور قابل ملاحظه افزایش داده است. به گزارش خبرگزاری کار ایران وی گفت که همچنین ۱۶ درصد به حجم ماینرهای مجاز اضافه شده است.

مقامات همچنین می‌گویند میزان بارندگی بطور غیرمعمول پایین بوده و به خصوص با توجه به گرمای هوا‌ سطح آب در سدها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

که بر اساس آمار منتشر شده توسط اپراتور شبکه توزیع دولتی ایران، معروف به توانیر، میزان تأمین نیروگاه‌های برق‌آبی از 20 مارس تا 20 آوریل به نصف کاهش پیدا کرده است.

دولت در تلاش است تا ماینرهای غیرقانونی رمزارزها را برای کاهش فشار بر شبکه برق دستگیر کند. خبرگزاری نیمه رسمی خبرآنلاین به نقل از محمدحسن متوسلی‌زاده ، مدیر اجرایی شرکت توانیر، گفته است که کارکنان حتی هنگام تلاش برای دسترسی به امکانات مشکوک استخراج غیرقانونی، مورد اصابت گلوله قرار گرفته اند.

خاموشی ها به دنبال دور بی سابقه‌ای از قطعی برق در زمستان (حوالی ژانویه) رخ داد که مقامات نیز مقصر را ماینرهای رمزارزها و کمبود منابع گاز طبیعی دانستند.

این بحران در حالی است که ایران در تلاش است تا از طریق مذاکره با قدرت‌های جهانی و احیای توافق هسته ای سال 2015 است. در صورت احیای برجام صدهاتحریم ایالات متحده که توانایی این کشور در جذب سرمایه گذاری مورد نیاز برای زیرساخت های خود را به شدت مختل کرده است ، رفع خواهد شد.

خاموشی در هوای خشک تابستان در ایران معمول است. اما ساکنان پایتخت ایران می گویند که هرگز اینقدر بد نبوده است. نازنین ، مدیر امور مالی یک شرکت بازاریابی کوچک در تهران که کارش به عملیات آنلاین بستگی دارد ، گفت: "کمترین مدت قطعی که تاکنون داشته ام سه ساعت است، آن هم روزانه دو بار در سه روز اخیر."

خبرگزاری نیمه رسمی دانشجویان ایران گفت، توانیر رکورد مصرف برق در تهران را طی هفته گذشته ثبت کرد. محمدعلی محسنی بندپی روز دوشنبه به ایسنا گفت ، این بر توانایی برخی مراکز بهداشتی درمانی در نگهداری امکانات ذخیره سازی برای واکسن ویروس کرونا نیز تأثیر گذاشته است.

با این حال وزارت بهداشت منکر شده است که بیمارستان‌ها تحت تاثیر قطعی برق قرار گرفته اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید