سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

پیچیدگی های توافق ایران و 1+4 /هنگ‌کنگ واکسن‌ها را دور می‌ریزد؟

کدخبر: ۴۱۵۰۰۵
بلینکن مدعی شده علی رغم ادامه مذاکرات در وین، هنوز مشخص نیست که ایران مایل باشد یا بتواند تصمیمات لازم را برای بازگشت به تعهدات برجامی اتخاذ کند.
پیچیدگی های توافق ایران و 1+4 /هنگ‌کنگ واکسن‌ها را دور می‌ریزد؟

به گزارش اقتصادنیوز، ابهام در پایبندی به تعهدات هسته‌ای، حساسیت آمریکا نسبت به همکاری‌های نظامی امارات و چین، درخواست بازتعریف بنیادین روابط اروپا با مسکو، انصراف بایدن از تحریم نورداستریم، تنش‌ها ناشی از برگزیت است، نه پروتکل الحاقی ایرلند شمالی، افزایش ابهام‌ها در آمریکا پیرامون منشا اصلی ویروس، چالش واکسن در هنگ‌کنگ و کشته شدن یک نفر در جریان اعتراضات در بغداد سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

ابهام در پایبندی به تعهدات هسته‌ای

به گزارش آسوشیتدپرس، در شرایطی که دور پنجم از مذاکرات کمیسیون برجام در شهر وین آغاز شده است، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا طی سفرش به اسرائیل ادعا کرده که آمریکا و اسرائیل یک هدف را دنبال می‌کنند و آن این است که «ایران نباید به جنگ‌افزار هسته‌ای دست یابد». او افزود تا علی رغم ادامه مذاکرات در وین، «هنوز مشخص نیست که ایران مایل باشد یا بتواند تصمیمات لازم را برای بازگشت به تعهدات برجامی اتخاذ کند». او در پاسخ پرسشی درباره موضع سرسختانه بنیامین نتانیاهو علیه برجام گفت «این یک راز نیست که ما (آمریکا و اسرائیل) بر سر راهکار رسیدن به هدف اختلاف داریم ولی سعی می‌کنیم بهترین راه را پیدا کنیم».

10

از سوی دیگر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی در مصاحبه‌ با روزنامه فایننشال‌تایمز گفته به دلیل پچیده‌تر شدن برنامه هسته‌ای ایران طی دو سال گذشته، وضعیت «بسیار نگران‌کننده» شده است. به گفته او «این که کشوری تا ۶۰ درصد غنی‌سازی انجام دهد، موضوعی بسیار جدی است؛ فقط کشورهایی که بمب تولید می‌کنند تا این سطح غنی‌سازی انجام می‌دهند.. شصت درصد تقریبا نزدیک به سطح تسلیحات است، غنی‌سازی تجاری دو سه درصد است». او تاکید کرده این «حق مسلم» ایران است که برنامه هسته‌ای‌اش را توسعه دهد، اما « این درجه‌ای است که نیاز به هوشیاری و مراقبت دارد». بنابراین به یک سیستم راستی‌آزمایی بسیار قوی در قبال ایران نیاز است.

حساسیت آمریکا نسبت به همکاری‌های نظامی امارات و چین

به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، همکاری‌های نظامی امارات متحده عربی با دولت چین نگرانی‌هایی را در واشینگتن به وجود آورده است، به گونه‌ای که دولت ایالات متحده امارات را تهدید به تجدیدنظر در قراردادهای نظامی کرده است. این گزارش مدعیست با رصد دو هواپیمای نظامی چینی توسط واشینگتن که محموله‌های خود را در امارات تخلیه کرده‌اند، نگرانی مقامات آمریکایی از همکاری بین چین و امارات افزایش پیدا کرده است. بر این اساس واشینگتن خاطر نشان کرده که پذیرش چین از سوی اماراتی‌ها، پرونده قرارداد تسلیحاتی را خواهد بست.

2

این گزارش یادآوری می‌کند که نزدیکی هرچه بیشتر امارات به چین می‌تواند توافق واگذاری اف ۳۵ به دولت ابوظبی را به مخاطره بیندازد. وعده قرارداد فروش جنگنده‌های اف -۳۵ به امارات، پس از انعقاد پیمان ابراهیم به امارات داده شده ولی از زمان روی کار آمدن جو بایدن تردیدهایی در مورد پایبندی به آن از سوی آمریکا پدید آمده است. اکنون، تردد فزاینده هواپیماهای ارتش چین در فرودگاه امارات این تردید را در واشنگتن ایجاد کرده که مبادا در آینده با تحویل ۵۰ فروند اف ۳۵، ۱۸ فروند پهپاد ریپر و برخی دیگر از تجهیزات به ابوظبی، چین یا سایر کشورها به فناوری نظامی آمریکا دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل دولت بایدن به دنبال تضمین گرفتن از ابوظبی است مبنی بر اینکه مانع از دسترسی چین به فناوری نظامی آمریکا خواهد شد.

درخواست بازتعریف بنیادین روابط اروپا با مسکو

به گزارش یورونیوز، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با بی‌اثر توصیف کردن تحریم‌های اروپایی علیه روسیه، از رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا چارچوب روابط با مسکو را به‌شکل بنیادین از نو تعریف کنند. رئیس جمهوری فرانسه که برای شرکت در اجلاس شورای اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده گفت: «سیاست تحریم علیه روسیه و بلاروس به پایان خود رسیده و اروپا نباید صرفا نقل واکنشی بازی کند بلکه باید روابط کوتاه، میان و بلند مدت با روسیه تعریف کند».

3

رئیس جمهوری فرانسه در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره کارآیی تحریم‌ها علیه روسیه و بلاروس، ضمن تاکید بر بی‌اثری مجازات‌های اقتصادی و محدودیت‌ها علیه رهبران این دو کشور گفت: «با حرف شما موافقم ولی چه راه دیگری در سر دارید؟» ماکرون به شوخی افزود: «معلوم نیست پشت پرده چه می‌گذرد. در چنین شرایطی باید یک مخاصمه مسلحانه به راه انداخت»؟

علاوه بر ماجرای الکسی ناوالنی و بحران سیاسی بلاروس، اتحادیه اروپا ازادامه حمایت روسیه از شورشیان جدایی‌طلب شرق اوکراین به شدت نگران است و مسکو را به راهبری شبکه گسترده‌ای از جاسوسان در کشورهای اروپایی و همچنین تلاش‌های سایبری برای تضعیف دموکراسی و اعتماد به نهادهای اروپایی متهم می‌کند.

انصراف بایدن از تحریم نورداستریم

به گزارش رویترز، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خطاب به خبرنگاران اعلام کرد تصمیم گرفته از تحریم‌های اعمالی علیه شرکت عامل پروژه خط لوله نورد استریم ۲ (خط لولهٔ انتقال گاز طبیعی از روسیه به آلمان و سپس اروپا) چشم پوشی کند، چرا که این پروژه تقریبا کامل شده و انجام این کار، موجب ضربه خوردن به روابط آمریکا با اروپا می‌شود. او اذعان داشته که از ابتدا با این پروژه مخالف بوده ولی الان زمان آن گذشته است.

8

گفته می شود که بیش از ۹۰ درصد از این پروژه خط لوله گازی به رهبری روسیه تکمیل شده است. نورد استریم ۲ یک خط لوله دوقلو به طول ۷۴۵ مایل است که گاز را از زیر دریای بالتیک مستقیما از روسیه به آلمان منتقل خواهد کرد و از آب‌های منطقه‌ای دانمارک، فنلاند و سوئد عبور می‌کند.

تنش‌ها ناشی از برگزیت است، نه پروتکل الحاقی ایرلند شمالی

به گزارش یورونیوز، اورزولا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، در جریان نشست رهبران اروپایی اعلام کرد که تنش‌های اتحادیه اروپا با بریتانیا نه بر سر «پروتکل الحاقی ایرلند شمالی» بلکه نشات گرفته از خود پیمان برگزیت است. او گفته همه ۲۷ کشور عضو این اتحادیه توافق کردند که هیچ گزینه دیگری جز تن دادن به مفاد توافقنامه برکسیت برای اجرای کامل و صحیح این «پروتکل» وجود ندارد.

4

با تصویب برگزیت، از نخستین روز سال ۲۰۲۱ بریتانیا از اتحادیه گمرکی و بازار مشترک اروپایی خارج شد. با این حال بدلیل برخی از چالش‌ها خصوصا درباره «صادرات و واردات کالا به ایرلند شمالی به عنوان بخشی از خاک بریتانیا» و عدم رعایت دقیق مفاد توافقنامه برگزیت از سوی بریتانیا در کانال مانش، اتحادیه اروپا از ماه مارس گذشته دست به یک اقدام حقوقی علیه بریتانیا زد.

افزایش ابهام‌ها در آمریکا پیرامون منشا اصلی ویروس

خاویر باسِرا وزیر بهداشت آمریکا در نشست مجمع بهداشت جهانی (که کنفرانسی است که سازمان بهداشت جهانی ترتیب می دهد) سازمان بهداشت جهانی را ترغیب کرده است از شفافیت مرحله بعدی تحقیقات درباره سرمنشاء ویروس کرونا اطمینان حاصل کند. اخیرا گزارش‌هایی در رسانه‌های آمریکا منتشر شده که حاکی از شواهد فزاینده از این مساله است که ویروس ممکن است از آزمایشگاهی در چین نشت کرده باشد. او بدون نام بردن از چین گفته فاز ۲ تحقیقات درباره سرمنشاء کووید باید تحت شرایطی شفاف، و با اتکا بر علوم انجام شود و کارشناسان بین المللی حاضر در آن استقلال لازم برای ارزیابی کامل سرمنشاء ویروس و شرایط حاکم بر روزهای نخست شیوع را داشته باشند.

5

با این حال آنتونی فاوچی، مدیر موسسه آلرژی و بیماری های عفونی آمریکا، که مشاور ارشد رئیس جمهور این کشور در امور پزشکی است گفته که به اعتقاد او ویروس از حیوانات به انسان منتقل شد، هرچند در ماه جاری اذعان کرد که دیگر مطمئن نیست که کووید-۱۹ به طور طبیعی تولید شده باشد.

از سوی دیگر سی ان ان مدعی شده دولت جو بایدن طرحی را تعطیل کرده است که دولت دونالد ترامپ به شکل پنهانی آغاز کرده بود و می خواست با سند سازی، این فرضیه را پیش بکشد که سرمنشا ویروس کرونا و گسترش همه گیری در جهان از آزمایشگاهی در چین آغاز شده و وابسته به ارتش این کشور بوده است. این طرح تحقیق و تفحص به شکل سری و پنهانی در دولت پیشین آمریکا و به ریاست مایک پمپئو، وزیر وقت امور خارجه این کشور آغاز شده بود.

هنگ‌کنگ واکسن‌ها را دور می‌ریزد؟

به گزارش بی‌بی‌سی، شهروندان هنگ‌کنگ، حاضر به واکسینه شدن در مقابل بیماری کوید-۱۹ نیستند و این در حالی است که هنگ‌کنگ حدود دو میلیون دوز واکسن کرونا دارد که ساخت شرکت فایزر است و تا دو ماه دیگر به دوره انقضا می‌رسد. تاکنون کم‌تر از ۲۰ درصد از شهروندان هنگ‌کنگ حاضر شده‌اند واکسینه شوند.

6

گفته می‌شود که هنگ‌کنگی‌ها به دو دلیل از واکسن زدن دوری می‌کنند. اول اینکه تعداد مبتلایان در این کشور کم است و دوم آنکه مردم به دولت اطمینان ندارند. گروهی پیشنهاد می‌کنند که هنگ‌کنگ پیش از انقضا، واکسن‌هایش را به کشورهای دیگر اهدا کند.

کشته شدن یک نفر در جریان اعتراضات در بغداد

به گزارش العربیه، به دنبال درگیری‌ها در تظاهرات میدان تحریر بغداد، یک معترض با گلوله نیروهای امنیتی کشته شد و حداقل 13 نفر دیگر در نتیجه پرتاب گاز اشک آور آسیب دیدند. روز سه‌شنبه هزاران نفر در سه میدان مرکزی بغداد در اعتراض به بی‌کیفری عاملان قتل مخالفان دولت عراق تظاهرات کرده بودند. تظاهرکنندگان با شعار «چه کسی مرا کشت؟» در سه میدان تحریر، فردوس و النصور در مرکز بغداد اجتماع کردند.

9

به گفته منابع امنیتی بسیاری از معترضان علاوه بر پایتخت، از نجف، کربلا، دیوانیه و ناصریه، شهرهایی که منتقدان دولت در هفته‌های اخیر به ضرب گلوله «افراد مسلح ناشناس» کشته شدند، در تظاهرات شرکت کردند. تظاهرکنندگان شعارهایی نظیر «با خون و جان خود را فدای تو عراق می‌کنیم»، «مردم خواهان سرنگونی نظام هستند» و «انقلاب علیه احزاب» سر می‌دادند. معترضان در حالی که عکس‌هایی از فعالان ترور‌شده حمل می‌کردند، شعارهای ضددولتی می‌دادند. تظاهرکنندگان دولت مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق را از جمله به عدم پاسخ‌گویی در مورد ترور ده‌ها فعال مدنی و روزنامه‌نگار متهم کردند. آنان همچنین دولت مرکزی عراق و دستگاه‌های دولتی را به سوءمدیریت و فساد مالی متهم کرده و خواهان اصلاحاتی اساسی در نظام سیاسی کشورشان هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید