سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

دوربین های هسته ای در آستانه خاموشی /رسوایی بی‌بی‌سی در مصاحبه با پرنسس دایانا

کدخبر: ۴۱۴۲۱۲
در آستانه به پایان رسیدن زمان توافق سه ماهه آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران، مدیرکل آژانس امروز یک نشست خبری با موضوع ایران برگزار خواهد کرد.
دوربین های هسته ای در آستانه خاموشی /رسوایی بی‌بی‌سی در مصاحبه با پرنسس دایانا

به گزارش اقتصادنیوز، نشست خبری مهم  مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، هشدار فرمانده سنتکام نسبت به پهپادهای عراقی، بحران در بی بی سی و استعفای مدیرکل سابق، بی پاسخ گذاشتن تماس های وزیر دفاع آمریکا از سوی چینی ها، انتقاد شدید چین نسبت به  تصمیم پارلمان اروپا و حضور خودروهای خودران در خیابان های آلمان سرخط رسانه های جهان در نیم روز گذشته را شکل داده اند.

ایران محور نشست خبری گروسی

به گزارش رویترز، با اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی، مدیرکل این آژانس امروز یک نشست خبری با موضوع ایران برگزار خواهد کرد.  گروسی در این نشست خبری خبرنگاران را از آخرین تحولات نظارت و راستی آزمایی آژانس از برنامه هسته‌ای ایران مطلع خواهد کرد.

9

اهمیت این نشست همزمانی آن با به پایان رسیدن زمان توافق سه ماهه آژانس با ایران است. به دنبال سفر رافائل گروسی به تهران در اوایل اسفندماه پارسال و در پی قانون مصوب مجلس ، ایران و آژانس به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه می‌دارد. ایران هشدار داده که اگر طی این چند ماه تحریم‌ها برداشته نشود، تهران فیلم‌های دوربین‌ها را پاک خواهد کرد.

هشدار فرمانده سنتکام نسبت به پهپادها در عراق

به گزارش آسوشیتدپرس، ژنرال مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام، در سفر از پیش اعلام نشده اش به عراق گفته استفاده از پهپادهای کوچک توسط نیروهای مقاومت در سال‌های آینده افزایش می‌یابد. بنابراین پیدا کردن روش‌های بهتر برای مقابله با حملات پهپادی یک اولویت است و آمریکا همچنان برای پیدا کردن یک راه‌حل تلاش دارد.

7

به گفته او پهپادها ارزان هستند و خرید آنها کاری آسان، و شناسایی و شکست آنها معمولا دشوار است و آمریکا باید روش‌هایی برای مقابله با استفاده دشمنان آمریکا در خاورمیانه و دیگر نقاط از پهپادها پیدا کند. او گفته از جمله این روش ها می تواند راه هایی برای قطع ارتباط سیستم فرماندهی و کنترل پهپاد با اوپراتور آن باشد، و روش های دیگر هم می تواند بهبود حسگرهای رادارها برای شناسایی زودهنگام یک تهدید نزدیک شونده باشد و همچنین روش هایی که بتوان پهپادهای مهاجم را سریع پایین آورد. او همچنین گفت تورهای بلند نیز می تواند از جمله اقدامات محافظتی باشد.

مکنزی ادعا کرده نیروهای مقاومت در عراق سرخورده شده اند، چرا که امیدوار بودند با اتفاقات اخیر نیروهای آمریکایی عراق را ترک خواهند کرد. او گفته نیروهای حاضر در عراق معتقدند که می توانند حملاتی سطح پایین انجام دهند که منجر به واکنش نشود، اما به حدی باشد که «سرانجام ما را تحریک کند که خارج شویم». مکنزی مدعی شده ائتلاف تحت رهبری آمریکا هنوز برای کمک به شکست داعش در عراق که در غرب و شمال این کشور حضور دارد، کار دارد.  مکنزی پس از حضور در عراق، به سوریه رفته و با فرماندهان آمریکایی و فرماندهان شریک آمریکا در چهار پایگاه مختلف دیدار و گفتگو کرد.

بحران در بی بی سی؛ استعفای مدیرکل سابق

به گزارش بی بی سی، لرد تونی هال، مدیرکل سابق بی‌بی‌سی، به دنبال رسوایی تخلف و لاپوشانی در مصاحبه با دایانا، همسر سابق ولیعهد بریتانیا، از مقام کنونی خود به عنوان رئیس نگارخانه ملی لندن استعفا کرده است. تونی هال در زمانی که مصاحبه جنجالی دایانا پخش شد رئیس بخش خبر بی‌بی‌سی بود و مدتی بعد به سمت مدیرکل بی‌بی‌سی  ارتقا یافت.

4

پرنسس دایانا شخصیت محبوبی بود و رسانه‌ها علاقه زیادی به پوشش اخبار مربوط به او و از جمله زندگی شخصی‌اش داشتند.  مصاحبه مورد بحث در سال ۱۹۹۵ یک موفقیت رسانه‌ای بزرگ بود، چرا که تا آن زمان هیچ یک از اعضای خاندان سلطنتی بریتانیا با چنان صراحتی درباره زندگی خود و روابط خانوادگی‌شان صحبت نکرده بودند. دایانا در آن مصاحبه از روابط خارج از ازدواج خود و همسرش چارلز پرده برداشت و گفت ممکن است چارلز نتواند خود را با زندگی جدید در مقام شاه تطبیق دهد.

به تازگی نتایج یک تحقیق مستقل درباره برخورد بی‌بی‌سی با این مساله منتشر شده که بر اساس آن مشخص شده مارتین بشیر، خبرنگاری که این مصاحبه بی‌سابقه را گرفت، برای قانع کردن پرنسس دایانا به مصاحبه از اسناد جعلی استفاده کرده بود. مارتین بشیر اسنادی جعلی را به ارل اسپنسر، برادر دایانا نشان داده بود تا این طور جلوه دهد که افرادی از طرف دربار بریتانیا دایانا را تعقیب می‌کنند و به این ترتیب مارتین بشیر می‌خواست اعتماد آنها را جلب و دایانا را به مصاحبه قانع کند. بر پایه این تحقیق، مدیران ارشد بی‌بی‌سی در رعایت معیارهای امانتداری و شفافیت عملکرد مناسبی نداشتند و تخلف خبرنگار خود را لاپوشانی کردند.

چینی ها تماس های وزیر دفاع آمریکا را بی پاسخ گذاشته اند

به گزارش فایننشال تایمز ، مقام‌های آمریکایی می‌گویند لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به رغم چندین بار تلاش تا کنون موفق نشده با مقام‌های بلندپایه نظامی چین صحبت کند. بر اساس این گزارش، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، سه بار خواهان صحبت با ژنرال شو کیلیانگ، نایب رئیس کمیسیون مرکزی نظامی و یکی از اعضای دفتر سیاسی که بالاترین مقام نظامی چین است شده اما تا کنون چین از چنین کاری امتناع کرده است.

8

روابط چین و آمریکا از چندی پیش به شدت با تنش همراه شده و دو اقتصاد بزرگ دنیا بر سر مسایل مختلفی مانند تایوان، هنگ‌کنگ، و دریای جنوبی چین اختلاف نظرهای جدی دارند. با این همه، مقامات نظامی آمریکا مدت‌های طولانی در پی آن بوده‌اند که مسیرهای ارتباطی با همتایان چینی خود را باز نگه دارند تا از این طریق بتوانند تنش‌های ناگهانی نظامی را کنترل کنند و به هر حادثه ای از طریق برقراری تماس، رسیدگی کنند.

انتقاد شدید چین نسبت به  تصمیم پارلمان اروپا

به گزارش یورونیوز، در واکنش به تصمیم پارلمان اروپا، چین واکنش تند و توام با انتقاد نشان داد. موضوع بر سر اجرای توافق سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا با چین است. توافقی که قرار است فعالیت و بازرگانی خارجی اروپا و چین را هماهنگ کند. پارلمان اروپا پنجشنبه گذشته رای به توقف مذاکرات ناظر بر توافق سرمایه‌گذاری مشترک با چین داد. اکنون چین نسبت به این تصمیم واکنش نشان داد و آن را سیاستی تقابل‌جویانه و از موضع بالا خوانده است.

1

موضوع بر سر تحریم چهار سیاستمدار اتحادیه اروپا از سوی دولت چین است. این افراد در ارتباط با سرکوب خشن مسلمانان اویغور از دولت چین انتقاد کرده بودند. چین در واکنش به این اظهارات، سفر این افراد به چین را ممنوع کرده بود. پارلمان اروپا نیز در حمایت و دفاع از این چهار سیاستمدار اروپایی، پیشبرد گفت‌وگوها بر سر توافق سرمایه‌گذاری با چین را به حالت تعلیق در آورد.

چین استفاده از این حربه را تلاشی برای تحت فشار قرار دادن خود دانسته است.  ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «این توافق، توافقی سنجیده است و هر دو طرف از آن سود می‌‌برند و نباید به آن به عنوان هدیه یک طرف به طرف دیگر برخورد کرد». اما یورگ ووتکه، رئیس اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا از این تصمیم پارلمان اروپا حمایت کرده و گفته: «من امیدی به از سر گیری سریع این توافق در شرایط کنونی ندارم. ما هفت سال بر سر این قرارداد با چین مذاکره کردیم و شاید باید هفت سال دیگر صبر کنیم، تا چنین توافقی زمانی به ثمر بنشیند».

خودروهای خودران به خیابان های آلمان می آیند

به گزارش دویچه وله، آندریاس شویر، وزیر راه و ترابری آلمان از تصویب قانون ورود اتومبیل‌های خودران به جاده‌های کشور خبر داده و گفته:«آلمان اولین کشور در جهان خواهد بود که اتومبیل‌های خودران را از لابراتوارهای تحقیقاتی به جاده‌ها می‌‌برد». طبق قانون جدید،‌ به اتومبیل‌های سطح ۴ از سال ۲۰۲۲ اجازه ورود به بخشی از جاده‌ها که از قبل مشخص می‌شوند، داده می‌شود. در رانندگی تمام اتوماتیک سطح ۴، کامپیوتر تمام وظایف راننده را برعهده می‌گیرد، بدون اینکه به کنترل یا نظارت راننده نیاز باشد.

5

به گزارش وزارت راه و ترابری آلمان، این تکنولوژی می‌تواند در وهله نخست در شاتل‌ها (خدمات ترابری) یا باربری مورد استفاده قرار گیرد. قرار است به اتومبیل‌های خودران شخصی نیز اجازه ورود به جاده‌ها داده شود. متخصصان انتظار دارند از این تکنولوژی به صورت گسترده در سال‌های آینده بیشتر استفاده شود.

بر اساس تعاریف استاندارد، اتومبیل‌های خودران به شش دسته تقسیم می‌شوند: در سطح صفر سیستم به طور خودکار یک سری هشدار برای راننده ارسال می‌کند؛ در سطح یک دست‌ها بر روی فرمان قرار دارند. راننده و سیستم هر دو در رانندگی نقش دارند؛ در سطح دو دست‌ها بر روی فرمان قرار ندارند، سیستم به صورت کامل کنترل خودرو و وظایفی مانند گاز دادن، ترمز کردن و حرکت فرمان را بر عهده می‌گیرد؛ در سطح سه راننده می‌تواند از جاده چشم بردارد و با خیال راحت، توجه خود را به هر چیزی به غیر از جاده معطوف کند؛ در سطح چهار هیچ گونه توجهی از سوی راننده لازم نیست. راننده می‌تواند صندلی خود را ترک کرده و حتی بخوابد. این سیستم فقط در برخی مناطق خاص پشتیبانی می‌شود؛ و در سطح پنج هیچ دخالت انسانی صورت نمی‌گیرد و تمامی فعالیت‌ها بر عهده سیستم است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید