نشست رییس کل بانک مرکزی با 30 فعال بورسی

اولین میتینگ انتخاباتی همتی؟

کدخبر: ۴۱۳۶۶۳
اقتصاد نیوز: در دیدار رئیس کل بانک مرکزی با فعالان بورسی چه گذشت؟ بورسی ها از حذف نرخ سود سپرده بانکی کوتاه مدت خبر می دهند و چاپ 80 هزار میلیارد تومان اسکناس بدون پشتوانه. بانک مرکزی این رقم را تکذیب کرد. اما این دیدار در مقطع کنونی چه پیامی دارد؟
اولین میتینگ انتخاباتی همتی؟

برخی رسانه ها از دیدار عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی با ۳۰ فعال بورسی خبر داده اند. این دیدار در طبقه هفدهم بانک مرکزی و درست چند روز پس از ثبت نام همتی در انتخابات ریاست جمهوری اتفاق داده است.

شواهد نشان می دهد این دیدار بیش از آنکه در راستای مسئولیت های حرفه ای رئیس کل بانک مرکزی باشد ناشی از تصمیم همتی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری است.

رابطه همتی با تعدادی از فعالان بورسی پس از حرکت نزولی شاخص شکرآب شده بود. فعالان بورسی مدعی بودند سیاست های بانک مرکزی در توقف رشد بورس و نزول شاخص موثر بوده است. مشخصا آنان به افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی اشاره داشتند. در کنار این انتقاد برخی ابراز نگرانی ها درباره رشد بورس و اثر تورمی آن نیز از چشم عبدالناصر همتی دیده می شد.

البته تحلیل گران و برخی اقتصاددانان انتقادهای بورسی ها را از رئیس کل و بانک مرکزی روا نمی دانستند و سرنوشت امروز بورس را اتفاق طبیعی بازار می دانند اما بورسی ها نظر خود را داشتند و گفت و گوهای غیر مستقیم نتوانست سو تفاهم میان دو طرف را رفع کند.


خبر رسمی دیدار همتی و بورسی ها را اینجا بخوانید


جلسه رفع سوء تفاهم در آستانه خرداد

ریشه سوء تفاهم همتی و بخشی از سهامداران بورسی به پاییز سال قبل بازمیگردد اما دیدار برای رفع سوء تفاهم چند روز پس از ثبت نام همتی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 و در آستانه اعلام نام نامزدهای احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان رخ داد.

در این دیدار انتقادی همتی انگشت روی یکی از مصائب روسای کل بانک مرکزی در همه ادوار گذاشته است. تسلط بودجه بر سیاست های پولی.او در رابطه با نرخ سود بانکی نیز توضیحاتی داده و خبر داده نرخ سود سپرده های کوتاه مدت حذف می شود.

بورسی ها هم گلایه شدیدی از سیاست های بانک مرکزی داشتند این گروه ادعای خود در رابطه با نقش بانک مرکزی در وضعیت این روزهای بورس را تکرار کرده اند. نکته جالب نگرانی شرکت کنندگان در این نشست کاهش قیمت دلار به 15 هزار تومان بوده است!.

همتی هم تلاش کرده به فعالان بورسی نشان دهد در مقام رئیس کل بانک مرکزی باید به تعادل در تمامی بازارها توجه داشته باشد نه یک بازار.

نتیجه این دیدار مشخص نیست، حتما رئیس کل به عنوان یک مسئولیت حرفه ای نیاز به رفع سوء تفاهم با گروهی از فعالان بازار دیده است اما چرا در مقطع کنونی؟ چرا قبل از ثبت نام در انتخابات چنین اقدامی نکرده است؟

این دیدار چه برای همتی موفقیت آمیز باشد چه ناموفق برای بانک مرکزی یک دردسر داشت؛ یک آمار تکذیب شده درباره چاپ پول.

از قول همتی خبری نقل شد که 80 هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ شده است. ساعتی بعد روابط عمومی بانک مرکزی این خبر را تکذیب کند

 روابط عمومی بانک مرکزی توضیح داد:صبح امروز جلسه ای با حضور تعدادی از فعالان حوزه بازار سرمایه در بانک مرکزی برگزار شد که برداشت سوء از بخشی از سخنرانی ایشان، شائبه چاپ پول بدون پشتوانه را در فضای رسانه ای ایجاد کرد که بدین وسیله تکذیب می‌شود.

در اقتصادی که سهم انتظارات در تورم کم نیست این دست تائید و تکذیب‌ها قطعاً بر زندگی و سرمایه مردم اثرگذار است. شاید خوب باشد به توصیه چندی پیش خود رئیس‌کل در نامه به رئیس مجلس بازگردیم؛ بانک مرکزی را وارد بازی‌های سیاسی نکنید.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید