درآمدزایی رویایی با ارز چینی؟

قیمت شوکه کننده هارد و SSD در بازار ایران

کدخبر: ۴۱۲۵۷۷
به تازگی از سوی فعالان حوزه فناوری، خبری مبنی بر افزایش شدید قیمت هارد دیسک ها و حافظه های SSD در بازار ایران منتشر شده است؛ به گفته آنها افزایش درخواست برای خرید هارد سبب شده است که با وجود افزایش قیمت‌ها در بازار، هارد با ظرفیت زیاد، کمیاب و در برخی موارد نیز نایاب شود.
قیمت شوکه کننده هارد و SSD در بازار ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار ارزهای دیجیتال هرچند در ایران بازار نوپایی محسوب می شود اما در این مدت کوتاه هم توانسته بسیاری از افراد را به خود جذب کند؛ بازار پر ریسکی که بازدهی خوبی هم برای بسیاری از سرمایه گذاران رمزارزها داشته است.

اما در کنار معامله گران ارزهای دیجیتال ، افرادی نیز به استخراج رمز ارزها روی آورده اند و گواه آن خبرهایی است که هر روزه از کشف و ضبط ماینرها در مزارع استخراج غیر مجاز بیت کوین از سوی مراجع قضایی به گوش می رسد.

هارد دیسک نایاب شد

اما به تازگی از سوی فعالان حوزه فناوری، خبری مبنی بر افزایش شدید قیمت هارد دیسک ها و حافظه های SSD در بازار ایران منتشر شده است؛ به گفته این فعالان افزایش درخواست برای خرید هارد سبب شده است که با وجود افزایش قیمت‌ها در بازار، هارد با ظرفیت زیاد، کمیاب و در برخی موارد نیز نایاب شود.

یکی از فروشندگان لوازم کامپیوتری به اقتصادنیوز می گوید:  اکنون خرید هارد دیسک با ظرفیت زیاد از توزیع کننده‌های عمده، بسیار سخت و ناممکن است؛ بدیهی است که توزیع کنندگان خرد با مشکلات بیشتری روبه رو هستند.

وی می‌گوید: با وجود کاهش قیمت دلار، قیمت هارددیسک‌هایی با ظرفیت گسترده در روزهای اخیر ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش یافته است؛ البته قیمت هارددیسک‌هایی با ظرفیت اندک، ۲۰ تا ۳۰ درصد زیاد شده است.

با برترین حافظه های «اس اس دی» سال ۲۰۱۸ آشنا شوید

فعالان حوزه فناوری می گویند: هارد 4 ترابایتی که پیش ازاین3 میلیون تومان قیمت داشت اکنون به 8 تا 10 میلیون تومان رسیده است و یا قیمت هاردهای 8 ترابایتی اکنون به 20 میلیون تومان رسیده است.

 در برخی فروشگاه های آنلاین فروش این نوع محصولات دیجیتال نیز اکنون در زیر سفارش هارد‌هایی با ظرفیت بالا، عبارت « موجود نیست» درج شده است.

تب ماینینگ چیا قیمت ها را داغ کرد!

فعالان حوزه فناوری این افزایش قیمت ها را به ارز دیجیتال چیا (Chia) نسبت می‌دهند که به‌تازگی راه‌اندازی شده است. به‌گفته آنها، سودآوری بالای استخراج این ارز دیجیتال چینی که با فضای ذخیره‌سازی کامپیوتر انجام شده و برای استخراج به هاردهایی با ظرفیت زیاد نیاز دارد، بازار هارددیسک‌ها را به طور جدی در تنگنا قرار داده و قیمت‌ها با سرعت زیادی درحال افزایش هستند.

چیا

جادی میرمیرانی، برنامه‌نویس و فعال شناخته‌شده فناوری، یکی از این افراد است که به افزایش شدید قیمت هارد دیسک به‌علت استخراج چیا اشاره کرده است.

او در چند روز گذشته در توییت‌هایی نوشت یک هارد ۴ ترابایتی در کار استخراج چیا می‌تواند درآمد ماهانه خوبی به همراه داشته باشد، اگرچه ممکن است این درآمد در ماه های آینده کاهش یابد.

چیا توییتر

در واقع چیا (  CHIA) بر خلاف ارزهایی مثل بیت‌کوین و اتریوم و ... برای ماینینگ فقط به حافظه‌های SSD و هارد دیسک ها تکیه می‌کند؛ به این معنا که استخراج این رمزارز، هم هزینه برق کمتری دارد و هم نیازی به خرید تجهیزات گران‌قیمتی مثل کارت‌های گرافیکی گیمینگ و دستگاه‌های ماینر وجود ندارد.

درواقع به خاطر کم مصرف بودن ماینینگ این رمزارزها و همچنین کم هزینه تر بودن آن مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است؛ در این خصوص شاید بتوان گفت در نهایت همه چیز به آینده رمز ارز چیا بستگی دارد. در هر صورت، فعلا تب ماینینگ رمزارزهایی مثل چیا به تازگی فراگیر شده است؛ هر چند که وضعیت آینده این رمز ارز نامعلوم است و هر روز اخبار ضد و نقیضی از آن به گوش می‌رسد اما احتمالا اگر این ارز دیجیتالی در آینده هم روند رو به رشد خود را ادامه بدهد، وضعیت بازار SSD و هارد دیسک به همین منوال خواهد بود و شاید با گرانی‌های بیشتری هم مواجه شویم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید