سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

رقابت فضایی آمریکا و چین /تظاهرات سراسری در حمایت از فلسطین

کدخبر: ۴۱۲۶۵۳
خبرگزاری آسوشیتدپرس از نوار غزه گزارش داده است که اقدام اخیر اسرائیل در حمله به برج الجلا با هدف متوقف کردن مخابره و ارسال گزارش‌ها از آن منطقه‌‌ا انجام شده است
رقابت فضایی آمریکا و چین /تظاهرات سراسری در حمایت از فلسطین

به گزارش اقتصادنیوز، تظاهرات سراسری در فرانسه در حمایت از فلسطین، آمریکا و چک در فهرست کشورهای غیردوست روسیه، ده میلیون دلار غرامت برای خانواده آندره هیل، فرود سیاره پیمای چینی بر سطح مریخ، آمادگی افعانستان برای دفاع از خود و رشد سرمایه‌‌گذاری خارجی مستقیم در امارات طی همه گیری کرونا سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

تظاهرات سراسری در فرانسه در حمایت از فلسطین

به گزارش آسوشیتدپرس، طی حمله هوایی ارتش اسرائیل، برج الجلا، ساختمانی که مقر رسانه‌های بین‌المللی از جمله شبکه الجزیره و خبرگزاری آسوشیتدپرس در غزه بود، ویران شد. یک ساعت پیش از حمله، ارتش اسرائیل طی تماس تلفنی به ساکنان این ساختمان ۱۲ طبقه که شماری واحد مسکونی نیز در آن قرار دارد، درباره تخلیه محل هشدار داده بود. خبرگزاری آسوشیتدپرس از نوار غزه گزارش داده است که اقدام اخیر اسرائیل با هدف متوقف کردن مخابره و ارسال گزارش‌ها از آن منطقه‌‌ا انجام شده است. آسوشیتدپرس در بیانیه خود تاکید کرده ۱۵ سال در این ساختمان ‌بودیم و هیچ نشانی از حضور حماس در این ساختمان وجود نداشت. ما هرگز آگاهانه خبرنگاران خود را در معرض خطر قرار نمی‌دهیم.

5

از سوی دیگر با وجود ممنوعیت تظاهرات همبستگی با فلسطین در پاریس از سوی وزرات کشور، حدود ۲۲ هزار نفر عصر شنبه در قالب ۶۰ گردهمایی و تجمع در مرکز پایتخت فرانسه و نیز در دیگر شهرهای این کشور علیه حملات اسرائیل به فلسطینیان در نوار غزه و کرانه باختری راهپیمایی کردند. بزرگترین گردهمایی در شهر استراسبورگ فرانسه با ۴ هزار شرکت کننده صورت گرفت. در مارسی نیز ۱۵۰۰ نفر و در لیون و نانت یک هزار نفر تظاهرات کردند. گرهمایی‌هایی نیز در شهرهای لیل، نیس، مونپولیه و تولوز برگزار شد. ماموران پلیس در پاریس برای پراکندن تظاهرکنندگانی که شمارشان بیش از سه هزار نفر تخمین زده شد به شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از خودروهای آب‌پاش متوسل شدند. پلیس فرانسه در این روز ۵۱ نفر را در سراسر فرانسه بازداشت کرد که ۴۴ مورد در پاریس صورت گرفت.

در همین حال، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، شامگاه شنبه ، به‌طور جداگانه طی تماسی تلفنی با نخست وزیر اسرائیل و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت‌وگو کرد. در اطلاعیه دفتر نخست وزیر اسرائیل آمده است که در جریان این مکالمه تلفنی، بنیامین نتانیاهو از جو بایدن به دلیل حمایت آمریکا از «حق اسرائیل برای دفاع از خود» قدردانی کرد. خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا) هم گزارش داده که رئیس جمهوری آمریکا طی تماس تلفنی با محمود عباس،  بر حمایتش از راهکار دو کشوری (لزوم تشکیل کشوری برای فلسطینیان در جوار اسرائیل) تاکید کرد. رئیس جمهوری آمریکا همچنین مخالفتش را با اخراج فلسطینی‌ها از محله «شیخ جراح» در شرق بیت‌المقدس اعلام کرده است. این نخستین تماس تلفنی دو رهبر از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید در ماه ژانویه است. دولت آقای بایدن پس از روی کار آمدن اعلام کرد که کمک‌های اقتصادی و انسانی به فلسطینیان را از سرخواهد گرفت و برای بازگشایی دفتر نمایندگی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشینگتن نیز تلاش خواهد کرد.

آمریکا و چک در فهرست کشورهای غیردوست روسیه

به گزارش رویترز، دولت روسیه به طور رسمی آمریکا و جمهوری چک را در فهرست «کشورهای غیردوست» قرار داد. بر اساس این گزارش، دولت روسیه فرمانی را با امضای نخست وزیر این کشور، میخائیل میشوستین منتشر کرد که در آن فهرستی از «کشورهای غیر دوست» از جمله ایالات متحده آمریکا و جمهوری چک به چشم می‌خورد. تهیه این فهرست، اخیرا به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه به منظور معرفی کشورهایی انجام شده که به «اقدامات غیر دوستانه‌ای» علیه روسیه و اتباع و نهادهای آن دست زده‌اند.

1

در ماه‌های اخیر، تنش‌ها بین روسیه و غرب در مورد موضوع‌هایی چون حضور نیروهای روسیه در مرز اوکراین و دخالت در انتخابات ایالات متحده و برخی اقدامات دیگر افزایش یافته است. دولت آمریکا ۲۶ فروردین اعلام کرد که به تلافی دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۲۰۲۰ و حمله هکرهای وابسته به کرملین به نهادهای دولتی آمریکا، ۱۰ دیپلمات روس را اخراج و ۳۸ شخصیت حقیقی و حقوقی روسیه را تحریم می‌کند. جمهوری چک هم در ادامه تنش‌ با روسیه بر سر انفجاری که سال ۲۰۱۴ در یک انبار مهمات این کشور رخ داد، دستور اخراج دیپلمات‌های روس را صادر کرد. روسیه هم در اقدامی متقابل، دیپلمات‌های این دو کشور را اخراج کرد.

ده میلیون دلار غرامت برای خانواده آندره هیل

به گزارش دویچه وله، شهر کلمبوس در ایالت اوهایو در آمریکا با خانواده آندره هیل برای پرداخت غرامت به توافق رسید. بر اساس این توافق خانواده این شهروند سیاهپوست ۴۷ ساله ۱۰ میلیون دلار غرامت دریافت می‌کند.  یک تالار ورزشی در شهر نیز به نام آندره هیل نامگذاری شده است.

3

 در ۲۲ دسامبر سال گذشته یک پلیس سفیدپوست آندره هیل را با شلیک چهار گلوله از پای درآورد. این پلیس به محل حادثه فراخوانده شده بود تا دلیل روشن و خاموش شدن موتور یک خودرو در یک پارکینگ روباز را بررسی کند. وقتی که آندره هیل با گوشی همراه در دست از خودرو خارج می‌شود، مامور پلیس که هم اکنون از کارش برکنار شده چهاربار به طرف او شلیک می‌کند. این مامور پلیس بعدا گفت که موبایلی را که در دست هیل بوده، با اسلحه اشتباه گرفته است. اسلحه‌ای اما در محل حادثه پیدا نشد.

مبلغ مورد توافق برای غرامت را بالاترین مبلغ غرامت پرداخت شده در تاریخ این شهر دانسته است. این توافق باید به تایید شورای شهر برسد. خانواده جرج فلوید، سیاهپوستی که قتل او توسط پلیس، جنبش «جان سیاهان باارزش است» را راه انداخت، ۲۷ میلیون دلارغرامت گرفت. در یک مورد دیگر نیز خانواه برونا تیلور در ماه مارس ۲۰۲۰ بابت قتل او مبلغ ۱۲ میلیون دلار غرامت دریافت کرد.

رقابت در فضا: فرود سیاره پیمای چینی بر سطح مریخ

به گزارش یورونیوز، سیاره‌پیمای ژرانگ چین که توسط فضاپیمای تیان‌ون۱ در ماه فوریه به مدار مریخ رسیده بود، بر سطح سیاره سرخ فرود آمد و بدین ترتیب بدین ترتیب چین پس از امریکا دومین کشوری است که پایش به مریخ رسیده است. فرود آوردن مریخ‌نورد «ژورانگ» آخرین دستاورد بزرگ بلندپروازی‌های فضایی چین و در رقابت با آمریکاست. چین پیش از این در سال ۲۰۰۳ میلادی اولین فضانورد را راهی مدار زمین کرده و فضاپیمای «چانگ ای-۴» را روی نیمۀ پنهان ماه فرو نشانده بود.

2

فرود بر سطح مریخ بسیار مشکل است و تا کنون غیر از آمریکا تنها شوروی سابق در دهه ۷۰ میلادی توانسته بود از عهده انجام این کار برآید اما بلافاصله پس از فرود، ارتباط سیاره‌پیمایش با زمین قطع شد. ایالات متحده آمریکا در ماه فوریه سیاره‌پیمای "استقامت" Perseverance را بر سطح مریخ فرود آورد. امارات متحده عربی نیز سیاره‌پیمایی به سمت مریخ پرتاب کرده اما هنوز نتوانسته بر سطح سیاره سرخ فرود آید. سیاره‌پیمای شش چرخه چینی ۲۴۰ کیلوگرم وزن دارد و مجهز به چهار پنل خورشیدی و مجموعه‌ای از آزمایشگاه‌های کنترل از راه دور است. سرعت حرکت ژرانگ ۲۰۰ متر در ساعت است. یافتن نشانه‌هایی از وجود آب زیرزمینی و شواهدی از احتمال وجود حیات در گذشته‌های دور سیاره سرخ از ماموریت‌های «ژورانگ» است.

آمادگی افعانستان برای دفاع از خود

به گزارش بی بی سی،  اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در یک گفتگوی تازه با نشریه آلمانی اشپیگل در مورد نگرانی های خود از تشدید بحران در این کشور و راه‌های جلوگیری از آن صحبت کرده است. رییس جمهوری افغانستان در مورد تصمیم آمریکا برای خارج ساختن نیروهایش از افغانستان به اشپیگل گفته آمریکا بر اساس منافع خود یک تصمیم استراتژیک گرفته است و من به آن احترام می‌گذارم چون ابراز خشم، کینه و ناامیدی در این مورد نامثمر است. او گفته وقت آن است که به آینده و مشارکت میان دو کشور با تغیر رویکرد اندیشید. غنی گفته است: ما قبلا این سناریو را پیش بینی می‌کردیم اما در گذشته وضعیت مبهم بود. اکنون که این فصل روشن شده است دولت افغانستان برای دفاع دائمی از خود آماده است.

4

ابن در حالی است که مقامات افغانستان روز گذشته اعلام کردند در جریان آتش‌بس سه روزه میان دولت و طالبان بیش از بیست غیرنظامی و سه نیروی امنیتی در نقاط مختلف این کشوردر رویدادهای جداگانه کشته شده‌‎اند. در همین حال سفارت امریکا در کابل هم هشدار داده که با نظر داشت تجربه سال‌های گذشته امکان دارد با پایان آتش‌بس خشونت‌ها در افغانستان افزایش یابد.

رشد سرمایه‌‌گذاری خارجی مستقیم در امارات طی همه گیری کرونا

به گزارش رویترز، داده های منتشر شده توسط دولت امارات نشان می دهد که با وجود همه گیری کرونا، مجموع سرمایه گذاری خارجی مستقیم جذب شده در این کشور در سال ۲۰۲۰ به نزدیک به 20 میلیارد دلار رسیده که این رقم در مقایسه با رقم ثبت شده در سال پیش از آن حاکی از افزایش قابل توجه ۴۴ درصدی است. اگرچه جزییات بیشتری از پروژه های بزرگ سرایه گذاران خارجی در امارات منتشر نشده اما پیشتر اخباری از سرمایه گذاری سنگین خارجی ها در شرکت ملی نفت ابوظبی اعلام بود.

6

عبدالله المعاری، وزیر اقتصاد امارات، با اشاره به اینکه امارات همواره از سرمایه گذاری های خارجی استقبال کرده است از برنامه ریزی برای رونمایی از راهکارهای جدید در ترغیب سرمایه گذاران خارجی به سرمایه گذاری در این کشور، افزایش فرصت های سرمایه گذاری در بخش های کلیدی و افزایش جذابیت و رقابت پذیری این کشور در برابر رقبای منطقه ای خبر داد.  متوسط رشد اقتصادی سالانه امارات در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ معادل ۳.۸ درصد بوده است که بالاترین رشد ثبت شده مربوط به رشد ۹.۸ درصدی سال ۲۰۰۰ و کمترین رشد ثبت شده نیز مربوط به سال ۲۰۲۰ با منفی ۶.۱ درصد بوده است.

پیش بینی می شود اقتصاد امارات امسال ۳.۲ درصد رشد کند. پیش از این بانک مرکزی امارات اعلام کرده بود اعتبار بسته حمایتی خود از اقتصاد این کشور در برابر ویروس کرونا را دو برابر کرده و به ۲۵۶ میلیارد درهم ( ۷۰ میلیارد دلار) افزایش داده است. این بسته شامل اقدامات حمایتی از بانک ها، ارایه تسهیلات ارزان قیمت به کسب و کارهای کوچک و متوسط و تزریق نقدینگی به بازارهای مالی می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید