محموله جدید واکسن کرونا کی وارد کشور می شود؟

در اطلاعیه وزارت بهداشت آمده است که در ۲۴ ساعت گذشته و براساس معیارهای قطعی تشخیصی هفت هزار و ۷۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و متاسفانه ۲۰۰ نفر از هموطنانمان جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست دادند؛ با احتساب این آمار مجموع مبتلایان به کرونا از ابتدای آغاز پاندمی در ایران به دو میلیون و ۷۳۹ هزار و ۸۷۵ نفر رسید.

بر اساس این گزارش، اکنون سه شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و ۷۵۶ هزار و ۹۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳۵۲ هزار و ۶۲۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده  و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۱۰۸ هزار و ۷۲۱ دوز رسید.

از پیک چهارم عبور کردیم

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه امروز این ستاد در خصوص کاهش آمار و شهرهای قرمز گفت: با همکاری مردم تعداد شهرهای قرمز کرونایی کشور به ۳ شهر کاهش یافت. از همه مردم که در رعایت پروتکل ها در جهت کنترل این بیماری اهتمام داشتند، قدردانی می کنیم. هم در ایام شبهای قدر، هم برگزاری نماز عید فطر و تعطیلات عید فطر مردم خیلی خوب رعایت کردند.

رئیسی ادامه داد: میزان مسافرت و تردد جاده ای خودروها در تعطیلات عید فطر امسال نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کاهش یافت.

محموله جدید واکسن فردا به ایران می‌رسد/ روحانی: با صداقت می‌گویم واکسن نزده‌ام

بر اساس نقشه ماسک وزارت بهداشت هم اکنون شهرهای پارسیان در استان هرمزگان، قلعه گنج در استان سیستان و بلوچستان و سلماس در استان آذربایجان غربی در وضعیت قرمز کرونا هستند. بقیه شهرهای کشور در وضعیت نارنجی یا زرد هستند و هیچ شهری در وضعیت آبی نیست.

وی افزود: بر اساس تصمیم امروز ستاد ملی مقابله با کرونا افرادی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند جریمه می شوند، جرایمی برای افراد بیماری که از خانه بیرون می روند نیز تعیین شده است . زیرا این افراد پروتکل شکن می توانند افراد زیادی را آلوده کنند.

کاهش قربانیان و شهرهای قرمز تنها خبر خوب امروز نبود. حسن روحانی، رئیس جمهور هم امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که ایران پیک چهارم کرونا را پشت سر گذاشته است. روحانی گفت: « در همه استانها روند نزولی فوتی‌ها و ابتلا به ویروس کرونا آغاز شده است که این به خاطر رعایت پروتکل بهداشتی بود، ما از پیک و موج چهارم قطعا عبور کرده‌ایم و در شرایط نزولی هستیم.شیب این کاهش ها را باید تند کنیم.»

رئیس جمهور با بیان اینکه تا آخر سال باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم، افزود: «راه حل برای عبور از شرایط فعلی رعایت پروتکل‌ها است، البته خوشبختانه در مدت زمان کوتاه واکسن وارد بازار شد.»

روحانی با بیان اینکه مسئله مبارزه با کرونا دو بال دولت و ملت دارد، گفت: «در بال ملت، مردم با ملاحظات‌شان و با رعایت پروتکل‌ها جلوی تجمعات را گرفته و نمی‌روند، سفرها را محدود می‌کنند. همه دستورالعمل‌ها را اجرا می‌کنند. بال دولت از بهداشت و درمان شروع می‌شود که در خط مقدم هستند و کسانی که باید بر اجرای پروتکل‌ها نظارت کنند، باید با هم حرکت کنند تا به نقطه مطلوب برسیم.»

محموله جدید واکسن فردا به ایران می‌رسد/ روحانی: با صداقت می‌گویم واکسن نزده‌ام

امروز درباره واکسن چه گفته شد؟

در روزی که گذشت سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که فاز اول واکسیناسیون کرونا برای کادر بهداشتی تمام شده، فاز دوم نیز برای گروه های ۸۰ سال به بالا تقریبا انجام شده است و از امروز واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال شروع می شود.

علیرضا رئیسی با بیان اینکه محموله جدید واکسن نیز فردا صبح به کشور صبح می رسد و بلافاصله توزیع خواهد شد. فعلا افراد بالای ۷۵ سال نیازی به ثبت نام برای واکسن ندارند. همکاران من در شبکه بهداشت اطلاعات آنان را دارند و با آنان تماس می گیرند یا پیامک می زنند. افراد بالای ۸۰ سال جامانده می توانند با مراجعه به سامانه  salamat.gov.ir  ثبت نام کنند، بعد از ۴۸ ساعت با آنان تماس گرفته می شود. مطمئن باشند سهمیه هیچ فردی برای واکسن از بین نمی رود.

معاون وزیر بهداشت گفت: افراد بالای ۸۰ سال که تاکنون واکسن نزده اند یا با آنان تماس گرفته نشده است می توانند با مراجعه به سامانه  اعلام شده و درج کد ملی و شماره تماس خود برای ثبت نام اقدام کنند. هیچ مراجعه حضوری برای ثبت نام واکسن وجود ندارد.

حسن روحانی نیز در جلسه امروز در پاسخ به برخی شایعات و ادعاها  که مدعی واکسن زدن مسئولان بودند اعلام کرد: «من با صداقت به مردم عرض می کنم بنده هم که رئیس جمهور هستم هنوز واکسن نزدم. ما هم در دولت عین خود مردم بر اساس سن واکسن تزریق می کنیم. من مسئول سطح بالایی را نمی شناسم که خارج از سند واکسیناسیون واکسن زده باشد.»

او تاکید کرد: «میزان تولید و تقاضای واکسن متناسب نیست. تولید میلیونی است و تقاضا میلیاردی. واکسن به اندازه کافی در دنیا وجود ندارد. کشورهایی که توانستند نسبتا خوب استفاده کنند اندازه‌شان کمتر از انگشتان دو دست است و پنج، شش کشور بیشتر نیستند. اکثر کشورها فقط بخشی از مردم را واکسینه کردند. 

روحانی افزود: «در کشور ما شرایط به گونه‌ای نیست که واکسن برای همه به اندازه کافی و اختیار باشد، اگر امروز برای ۶۰ میلیون نفر، ۱۲۰ میلیون دوز در اختیار داشتیم، شرایط بهتر بود و روزانه می‌توانستیم ۴۰۰، ۵۰۰ هزار نفر ر ا واکسینه کنیم و زنجیره قطع شود اما تعداد واکسن محدود است و به همین خاطر مجبور شدیم به سراغ افرادی برویم که بیشتر در خطر هستند.» 

رئیس جمهور تاکید کرد: «اگر واکسن به گروه‌های پر خطر تا مرداد ماه یعنی پایان دولت واکسن زده شود، کار بزرگی کردیم و مرگ و میر به صورت محسوس افت می‌کند. برای سایر افراد هم باید واکسن هم بخریم و هم در داخل تولید کنیم. همه توان ما این است که این زنجیره هرچه زودتر قطع شود و مردم از مشکلات خلاص شوند.»

محموله جدید واکسن فردا به ایران می‌رسد/ روحانی: با صداقت می‌گویم واکسن نزده‌ام

مصطفی سراج، مدیرکل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور هم در روزی که گذشت، بااشاره به فعالیت۹۰۰مرکز غیردولتی تحت نظارت این سازمان گفت:واکسیناسیون کلیه مراکزتوانبخشی ومراقبتی اعم ازسالمندان و افراد دارای معلولیت۳۰ هزار و ۳۸۱ نفر را شامل می‌شود به آن معنا که ۴۲.۷ درصد ساکنان مراکز این سازمان واکسن کرونا دریافت کردند.

سازمان بهزیستی هم اعلام کرد که کل واکسیناسیون انجام شده مراکز سالمندان اعم از افراد مقیم و پرسنل مراکز سالمندان تا روز جمعه (۲۴ اردیبهشت ماه) ۱۶ هزار و ۸۴۱ نفر (۸۰ درصد افراد مقیم و پرسنل مراکز سالمندان)، واکسیناسیون سایر گروه‌ها اعم از افراد دارای معلولیت و افراد دارای اختلالات روانی ۱۳ هزار و ۵۴۰ نفر (۲۷ درصد افراد مقیم و پرسنل این‌گونه مراکز) و واکسیناسیون تمام مراکز توانبخشی و مراقبتی اعم از سالمندان و افراد دارای معلولیت ۳۰ هزار و ۳۸۱ نفر (۴۲.۷ درصد مراکز توانبخشی و مراقبتی) انجام شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.