گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بورس پایتخت

پیشی گرفتن تقاضای حقیقی در بورس + نمودار

کدخبر: ۴۱۱۴۶۲
اقتصادنیوز: امروز 21 اردیبهشت 1400 شاخص کل بورس برای دومین روز متوالی رشد کرد و بالاترین رشد در 32 روز کاری گذشته در سال 1400 را ثبت کرد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 21 هزار و 936 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 179 هزار واحد رسید.

بورس

بالاترین رشد 1400

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 8 هزار واحد رشد کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز دوشنبه 21 هزار و 936 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 179 هزار و 917 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات 186 واحد نسبت به روز گذشته بالا آمد و در رقم 419 هزار و 250 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 153 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 427 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 123 نماد رشد قیمت داشتند که 98 نماد بورسی و 25 نماد فرابورسی بودند. همچنین 216 نماد کاهش قیمت داشتند که 133 نماد بورسی و 83 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 27 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 48 درصد بازار افت قیمت داشتند.

ورود پول حقیقی 

در روز ‌سه‌شنبه روند خروج پول حقیقی پس از 18 روز کاری متوقف شد و ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار 145 میلیارد تومان شد. در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام فولاد (فولاد مبارکه) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 36 میلیارد تومان بود. پس از فولاد، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و ذوب (ذوب آهن اصفهان) نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین ورود پول حقیقی قرار گرفتند.

همچنین امروز شاهد خروج 210 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت بودیم که بالاترین خروج پول از صندوق های درآمد ثابت در سال 1400 است.

سهم‌های تاثیرگذار 

امروز «فولاد»، «فملی» و «فارس» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خساپا صدرنشین است و فملی و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز کزغال، کرمان و آریا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

گروه‌های سبز بازار 

در معاملات امروز قیمت سهام اغلب شرکت‌های گروه‌های فلزات اساسی (مانند فجر، فباهنر، فملی، فولاد، فخوز و ذوب)، محصولات شیمیایی (مانند  شگویا، فارس، شغدیر، نوری و پترول)، بانک‌ها و موسسات اعتباری (مانند وتجارت، وپاسار و وبصادر) و فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای (مانند شسپا، شپنا، شتران، شبریز و شبندر) افزایش یافت.

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز گذشته 108 درصد افزایش یافت و در رقم 215 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 0.5 درصد کاهش یافت و 3 هزار و 711 میلیارد تومان شد.

شرکت پالایش نفت بندرعباس (با نماد معاملاتی شبندر) با صف‌ خرید 38 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شبندر، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و فجر (فولاد امیرکبیر کاشان) بیشترین صف خرید را داشت.  

بیشترین صف فروش نیز به سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی)  تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 128 میلیارد تومانی داشت. پس از سمگا، بنو (بیمه تجارت نو) و غصینو (صنعتی مینو) بیشترین صف فروش را داشتند.

افزایش تقاضای حقیقی

امروز در سمت تقاضا، 83 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 17 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 79 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 21 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 118 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌دوشنبه 52 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با رشد 10 درصدی نسبت به روز گذشته به رقم 4 هزار و 287 میلیارد تومان رسید.

فملی صدرنشین جدول ارزش معاملات

در معاملات امروز فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 210 میلیارد تومان بود.

پس از فملی، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و سایپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن کزغال و برکت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

خساپا در صدر جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز نیز سایپا با تعداد 742 میلیون و 179 هزار و 565 سهم در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد کرمان تعلق داشت. خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) و خبهمن (خودروسازی بهمن) نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید