بازار ارز و سکه در نیمه نخست امروز

دلار 22 تومان شد، سکه 10 میلیون

کدخبر: ۴۱۱۴۳۳
قیمت دلار متشکل از مرز 22 هزار تومان عبور کرد و دلار بازار آزاد با آن همراه شد.
دلار 22 تومان شد، سکه 10 میلیون

به گزارش اقتصاد نیوز- قیمت دلار در بازار آزاد روز گذشته روند افزایشی را دنبال کرد و به مرز 22 هزار تومان نزدیک شد. در پایان معاملات روز گذشته قیمت دلار روی 21 هزار و 920 تومان قرار داشت و بخش قابل توجهی از افت شدید هفته گذشته را جبران کرد. دلار بازار متشکل و سامانه سنا نیز در روز گذشته روند افزایشی را دنبال کردند. برخی از تحلیل‌گران روند افزایشی دلار در بازار متشکل و بازگشت آن به بالای مرز 21 هزار تومان را با افزایش قیمت دلار در بازار داخل مرتبط می‌دانستند.

دلار کار خود را با چه قیمتی آغاز کرد؟

کسانی که دلار ذخیره کرده بودند با افت قیمت در هفته گذشته ضرر قابل توجهی متحمل شدند و انتظار می‌رفت با افزایش قیمت دلار سعی در جبران ضرر خود کنند و عرضه دلار با افزایش قیمت و عبور آن از مرز 22 هزار و 500 تومان افزایش یابد.

دلار بازار متشکل ارزی کار خود را با افزایش قیمت 683 تومانی نسبت به متوسط روز گذشته شروع کرد. قیمت دلار متشکل روند افزایشی را دنبال می‌کرد و به مرز 22 هزار تومان بسیار نزدیک شد.

اولین قیمت بیرون آمده از دلار بازار آزاد روی مرز 22 هزار و 500 تومانی مد نظر تحلیل‌گران قرار گرفت. دلار آمریکا کار خود را با افزایش قیمت 580 تومانی نسبت به نرخ انتهایی روز گذشته آغاز کرد.

در این مقطع تغییرات قیمتی دلار اهمیت زیادی داشت. در صورت غالب بودن انتظارات کاهشی دارندگان دلار برای جبران ضرر هفته گذشته اقدام به فروش می‌کردند و عرضه بالا می‌رفت و قیمت را دوباره پایین می‌آورد.

اما دلار بازار متشکل با دنبال کردن روند افزایشی در این مقطع مرز 22 هزار تومان را نیز پشت سرگذاشته بود و قیمت دلار سنا به حوالی 22 هزار و 320 تومان رسیده بود. در نتیجه دلار بازار آزاد کار سختی برای کاهش قیمت داشت.

آیا قیمت دلار باز هم افزایش می‌یابد؟

تحلیل‌گران عبور دلار از مرز 23 هزار تومان را در صورت برجسته شدن انتظارات افزایشی محتمل می‌دانستند و معتقد بودند، در صورت تثبیت دلار بالای این مرز حتی سطح 24 هزار و 500 تومانی برای دلار غیر ممکن نیست.

به هر روی دلار بازار آزاد معاملات نیمه اول روز را با قیمت 22 هزار و 550 تومان به پایان رساند. بازار آزاد روند قیمتی بازار متشکل ارزی را زیر نظر دارد. از طرفی اخبار مربوط به پیشرفت مذاکرات وین مهم‌ترین عامل نوسان نرخ ارز در هفته‌های اخیر بود. بازار همچنان به پیشرفت مذاکرات نظر دارد، اما این که تاثیر واقعی توافق بر قیمت دلار چقدر است، مبهم است. به اعتقاد تحلیل‌گران بازار در هفته گذشته تاثیر توافق هسته‌ای را پیش‌خور کرده بود و افت شدیدی را به ثبت رساند. این که ظرفیت واقعی کاهش قیمت در بازار دلار در صورت شکل گرفتن توافق چقدر است، سوال مهم پیش روی فعالان بازار است.

عبور سکه از مرز 10 میلیون تومان

میزان رشد شاخص ارزی رکورد 11 ماهه زد/رکورد متناقض سکه و دلار در آبان

روند افزایشی قیمت دلار در بازار داخل باز هم به کمک سکه آمد. سکه امامی که در روز گذشته مرز حساس 9 میلیون و 800 هزار تومانی را پس گرفته بود، امروز نیز روند افزایشی را دنبال کرد و به بالای 10 میلیون تومان بازگشت. سکه طرح جدید در معاملات نیمه اول روز سه‌شنبه در قیمت‌های حوالی 10 میلیون و 30 هزار تومان مبادله شد تا انتظارات افزایشی در بازار سکه یک بار دیگر تقویت شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید