برای ارزهای دیجیتالی دولت‌ها آماده شوید

انقلاب در بازار رمزارزها با ظهور GovCoins

کدخبر: ۴۱۰۸۱۸
اقتصادنیوز: برای فدرال‌کوین (FedCoin) و یوروالکترونیکی (e-euro) آماده باشید. این مژده‌ای است که هفته‌نامه اکونومیست در شماره جدید خود داده و از ظهور ارزهای دیجیتالی دولتی به مثابه عامل دگرگونی در سیستم مالی و بازار سرمایه یاد کرده و نوشته است:
انقلاب در بازار رمزارزها با ظهور GovCoins

به گزارش اقتصادنیوز نشریه هفتگی اکونومیست در سرمقاله شماره جدید خود از ظهور قریب‌الوقوع GovCoine‌ها که ارزهای دیجیتال دولت‌ها هستند خبر داده و آن را یک تحول عظیم در تاریخ اقتصاد و انقلابی در بازار دارایی‌ قلمداد کرده است.

اکونومیست

اکونومیست در ادامه نوشته است: تغییرات فناوری، واژگونی بازار مالی است. بیت‌کوین از وسواس آنارشیست‌ها به یک کلاس دارایی یک تریلیون دلاری تبدیل شده است که به تاکید بسیاری از مدیران مالی به هر نمونه پورتفوی متعادلی تعلق می‌گیرد. انبوه معامله‌گران پرکار ارز دیجیتال به یک نیروی وال استریت تبدیل شده اند. PayPal بالغ بر 392 میلیون کاربر دارد که نشانه این است که آمریکا درگیر غول‌های پرداخت دیجیتال چینی است.

با این حال، همانطور که گزارش ویژه اکونومیست توضیح می‌دهد، کمترین اختلال در مرز میان فناوری و امور مالی ممکن است انقلابی‌ترین آن باشد: ایجاد ارزهای دیجیتال دولتی، که به طور معمول به مردم اجازه می دهد وجوه و دارایی دیجیتال خود را به طور مستقیم در یک بانک مرکزی سپرده‌گذاری کنند.

در اکوایران ببینید: راز بیت کوین

تجسم تازه‌ای از پول

"GovCoinها" یا همان ارزهای دیجیتال دولتی تجسم جدیدی از پول است. آنها وعده می‌دهند که امور مالی بهتر از قبل کار کنند اما همچنین انتقال قدرت از افراد به دولت‌ها، تغییرات ژئوپلیتیکی و تغییر نحوه تخصیص سرمایه را به دنبال دارند. با آن‌ها باید خوش‌بینانه و البته فروتنانه رفتار کرد.

حدود یک دهه پیش، در میان ضایعات برادران لمان، پل ولکر، رئیس سابق فدرال رزرو، ابراز ناراحتی کرد که آخرین نوآوری مفید بانکداری ATM است. از زمان بحران مالی، صنعت، بازی خود را ارتقاء داد. بانک ها سیستم های خود را مدرن کرده اند. کارآفرینان دنیای آزمایشی "مالیات غیرمتمرکز" ساخته‌اند که بیت کوین مشهورترین بخش آن است و شامل طغیانی در سیستم‌های رمزگذاری‌، پایگاه داده‌ها و درگاه‌ها است که در سطوح مختلف با سرمایه‌های سنتی تعامل دارند. در همین حال ، شرکت‌های "پلت فرم" مالی اکنون بیش از 3 میلیارد مشتری دارند که از کیف پول الکترونیکی و برنامه‌های پرداخت استفاده می‌کنند. علاوه بر PayPal بسترهای تخصصی دیگری مانند Ant Group ، Grab و Mercado Pago ، و نیز شرکت‌های تاسیس شده‌ای مانند Visa و Silicon Valley wannabes همچون Facebook وجود دارند.

گام بعدی ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی یا دولتی است اما با یک پیچ و تاب روبرو می شوند، زیرا آنها قدرت را در دولت متمرکز می‌کنند نه اینکه آن را از طریق شبکه گسترش دهند یا به انحصارات خصوصی ادامه بدهند. ایده پشت آنها ساده است. به جای داشتن یک حساب در یک بانک خرده فروشی، این کار را مستقیماً با یک بانک مرکزی از طریق اپلیکیشن‌های رابط شبیه برنامه هایی مانند Alipay یا Venmo انجام می‌دهید. به جای نوشتن چک یا پرداخت آنلاین با کارت، می توانید از راه‌های ارزان قیمت بانک مرکزی استفاده کنید. و پول شما با ایمنی کامل دولت تضمین خواهد شد ، نه یک بانک قابل سقوط.

این مسخ بانک های مرکزی از اشراف بر دارایی تا کارگران دارایی‌ها دور از ذهن به نظر می رسد ، اما در حال انجام است. بیش از 50 مقام پولی و نمایندگانی از کشورهای عمده در تولید ناخالص داخلی جهانی، در حال کشف ارزهای دیجیتال هستند. باهاما پول دیجیتالی صادر کرده است. چین یوان الکترونیکی خود را برای بیش از ۵۰۰۰ هزار نفر ارائه داده است. اتحادیه اروپا یورو مجازی را تا سال 2025 می‌خواهد به دست آورد، انگلیس گروه ویژه ای را راه اندازی کرده و آمریکا، سلطه‌گر مالی جهان، یک دلار الکترونیکی فرضی می‌سازد.

یکی از انگیزه های دولت ها و بانک های مرکزی، ترس از دست دادن کنترل سرمایه است. امروز بانک های مرکزی از سیستم بانکی برای تقویت سیاست های پولی استفاده می کنند. اگر پرداخت ها ، سپرده ها و وام ها از بانک ها به حوزه های دیجیتال که به صورت خصوصی اداره می شوند، مهاجرت کنند، بانک های مرکزی برای مدیریت چرخه اقتصادی و تزریق وجوه به سیستم در یک بحران گرفتار می‌شوند. شبکه های خصوصی بدون نظارت می توانند به یک «غرب وحشی» با توان سوءاستفاده از  حریم خصوصی و کلاهبرداری تبدیل شوند.

انگیزه دیگر، وعده سیستم مالی بهتر است. در حالت ایده آل پول ذخیره ارزش قابل اعتماد ، یک واحد حساب پایدار و یک روش کارآمد برای پرداخت فراهم می کند. پول امروز فاکتورهای مختلفی دارد. سپرده گذاران بدون بیمه می توانند در صورت شکست بانک ها آسیب ببینند، بیت کوین به طور گسترده‌ای همچنان پذیرفته نیست و کارت های اعتباری الکترونیکی گران هستند. اما ارزهای الکترونیکی دولتی نمره بالایی می گیرند، زیرا تضمین شده توسط دولت هستند و از مرکز پرداخت ارزان و مرکزی استفاده می کنند.

در نتیجه govcoins می‌تواند هزینه های عملیاتی صنعت مالی جهانی را که بالغ بر 350 دلار در سال برای هر نفر روی کره زمین است ، کاهش دهد. این می تواند اعتبار مالی را برای 1.7 میلیارد نفری که فاقد حساب بانکی هستند ، فراهم کند. ارزهای دیجیتال دولتی همچنین می توانند جعبه ابزار دولت ها را با پرداخت هزینه های فوری به شهروندان و کاهش نرخ بهره زیر صفر ، گسترش دهند. برای کاربران عادی، جذابیت یک روش پرداخت رایگان، ایمن، فوری و جهانی بدیهی است.

تهدیدهای بالقوه

گرچه همین جذابیت است که خطراتی را ایجاد می کند. بدون محدودیت، GovCoin‌ها می‌توانند به سرعت به یک نیروی مسلط در امور مالی تبدیل شوند، خصوصاً اگر تأثیرات شبکه باعث شود مردم نتوانند از این کار انصراف دهند. آنها می توانند بانک‌ها را بی ثبات کنند، زیرا اگر بیشتر مردم و شرکت ها پول نقد خود را در بانک های مرکزی ذخیره کنند، وام دهندگان باید منابع مالی دیگری را برای بازپرداخت وام های خود پیدا کنند.

اگر بودجه بانک های خرده فروشی خالی شود، شخص دیگری مجبور به پرداخت وام هایی است که به ایجاد مشاغل دامن می‌زند. این مسئله باعث می شود که بوروکرات‌ها بر تخصیص اعتبار تأثیرگذار باشند. در یک بحران، یک هجوم دیجیتالی پس‌اندازکننده به بانک مرکزی می‌تواند باعث انهدام بانک شود.

پس از صعود ، ارزهای دیجیتال دولتی می توانند ابزاری برای کنترل شهروندان توسط دولت تبدیل شوند: به فکر جریمه های الکترونیکی فوری برای رفتارهای بد باشید. آنها می توانند ژئوپلیتیک را نیز تغییر دهند، با فراهم آوردن مجرای پرداخت‌های مرزی و گزینه های دیگر برای دلار، ارز ذخیره جهان و عامل قدرت و نفوذ آمریکا را تضعیف کنند.

سلطنت یورو تا حدی مبتنی بر بازارهای باز سرمایه و حقوق مالکیت خصوصی آمریکا است، که چین در آن نمی تواند رقابت کند. اما همچنین به سیستم های پرداخت قدیمی ، فاکتورهای صورتحساب و اینرسی پولی متکی است. و چین آن را برای اختلال آماده می کند. کشورهای کوچک می ترسند که مردم به‌جای استفاده از پول محلی، به ارزهای الکترونیکی خارجی روی بیاورند و باعث ایجاد هرج و مرج در کشور شوند.

پول جدید ، مشکلات جدید

چنین طیف وسیعی از فرصت ها و خطرات دلهره آور است. این آشکار است که مستبدین چین ، که بیش از هر چیز به کنترل اهمیت می دهند ، اندازه یوآن الکترونیکی را محدود می کنند و در سیستم عامل های خصوصی مانند مورچه فشار می آورند. جوامع باز همچنین باید با احتیاط ، مثلاً با محدود کردن حساب های ارز دیجیتال ، پیش بروند.

دولت ها و موسسات مالی باید به اندازه یک جهش به سکه های فلزی یا کارت های پرداخت ، برای تغییر طولانی مدت در نحوه کار پول آماده شوند. این به معنای تقویت قوانین حفظ حریم خصوصی ، اصلاح نحوه اداره بانک های مرکزی و آماده سازی بانک های خرده فروشی برای یک نقش پیرامونی است. ارزهای دیجیتال دولتی آزمایش عالی بعدی در امور مالی هستند و وعده می دهند که نتیجه آنها بسیار بیشتر از فضای فروتنانه یادشده باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید