شهرخبر

ابراهیم رییسی می‌تواند بدون رضایت رهبری مسوولیتش را رها کند؟

کدخبر: 410345
اقتصاد نیوز : درباره همین موضوع به تازگی مصطفی پورمحمدی، دبیر شورای وحدت گفته است: «حضور ایشان (رییسی) به‌شدت بسته به شرایط است. علی‌الخصوص که ایشان مسوولیتی انتصابی دارند و بدون رضایت رهبری هم نمی‌تواند مسوولیت خود را رها کند.»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اعتماد، آنچه این روزها بیش از هر چیزی مسلم است، چالش‌های متعدد رییسی است. از احتمال اجماع روی او که بعد از طرح گمانه نامزدی همزمان رییسی، قالیباف و جلیلی به تحلیل رفت، گرفته تا تاکیدات مجددی که درباره کسب اجازه او از مقام رهبری عنوان می‌شود.

درباره همین موضوع به تازگی مصطفی پورمحمدی، دبیر شورای وحدت گفته است: «حضور ایشان (رییسی) به‌شدت بسته به شرایط است. علی‌الخصوص که ایشان مسوولیتی انتصابی دارند و بدون رضایت رهبری هم نمی‌تواند مسوولیت خود را رها کند.»

پیش از این نیز بارها گفته شده بود که اصلی‌ترین مانع رییسی برای کاندیداتوری در این انتخابات داشتن حکم از رهبری و نشستن در رای یک قوه مهم و انتصابی است. مثلا عباس سلیمی‌نمین، فعال سیاسی اصولگرا چند ماه قبل در گفت‌وگویی با «نامه‌نیوز» این موضوع را گفته و بعدها دیگرانی نیز تلویحا یا صراحتا تایید کرده بودند. حالا هم شاهدیم که محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به شکل دیگر بر اهمیت این موضوع تاکید می‌کند. او در گفت‌وگویی که با «خبرآنلاین» داشته، گفته است که «آقای رییسی برای قوه قضاییه مستقیما منصوب رهبر انقلاب است و قاعدتا اگر ایشان بخواهد برای کاندیداتوری اقدام کند مقام معظم رهبری باید از این کار راضی باشند.» او این را هم می‌گوید که «به ما خبر رسیده هرکسی که به رهبری مراجعه می‌کند و در مورد انتخابات سوال می‌کند ایشان می‌فرمایند که من ایجابا و سلبا هیچ اظهارنظری نمی‌کنم» و حتی توصیه رهبری به سیدحسن خمینی را یک استثنا قلمداد کرده اما در عین حال می‌گوید: «خود آقای رییسی باید قاعدتا و اخلاقا این اطمینان خاطر را پیدا کند که رهبری مخالف آمدن ایشان نیستند» بر همین اساس است که به نظر می‌رسد کسب اجازه از رهبری برای رییسی یک موضوع جدی باشد. الزام‌آور بودن این امر یا ضرورت اخلاقی و عرفی آن نیز در نتیجه امر هیچ اثر ندارد و به این بلاتکلیفی که اکنون رییسی دارد و به دیگران نیز سرایت داده است، منجر می‌شود.