بسته خبری 16 اردیبهشت 1400

فشار وین به استانبول؛بورس رشد کرد، قیمت خودرو در انتظار

کدخبر: ۴۱۰۳۰۴
اقتصادنیوز: بازار ارز به کانال 20 هزار تومان آمد، شاخص بورس بالاخره پس از مدت ها رشد کرد و انتظارات قیمتی در بازار خودرو نیز کاهشی به نظر میرسد.
فشار وین به استانبول؛بورس رشد کرد، قیمت خودرو در انتظار

به گزارش اقتصادنیوز، دو روز دیگر دور چهار مذاکرات وین آغاز میشود و اما حساسیت ها و گمانه زنی ها بسیار بالا رفته است. بازارها که امروز شاهد ادامه مسیر کاهشی قیمت ارز بودند، همچنان با جدیت پیگیر اخبار اثرگذار هستند.

بازارها دیروز را دوباره شاهد ریزش قیمت دلار بودند؛ به طوریکه قیمت ها به 20 هزار تومان نفوذ کرد؛ حتی پیش بینی شده که روشن شدن اخبار و تحولات مربوط به وین و مذاکرات منطقه ای میتواند موج فشار دیگری روی بازار ایجاد کند. با این وصف به نظر میرسد بازار ممکن است با مقاومت هم روبه رو شود و در یک محدوده ای بازار بایستد تا دورنمای روشن تری پیش روی خود قرار دهد، بعد استراتژی دیگری پیش رو قرار دهد.

در صدر این تحولات، همچنان موضوع احیای برجام مدنظر بازیگران است. اگرچه در چند ساعت پیش، خبرها حکایت از این داشت که در دور جدید مذاکرات وین احتمال رسیدن به توافق ها بسیار بالاست، اما امشب سایت آکسیوس به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شده اختلافات میان ایران و آمریکا بر سر اقدامات جهت محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در مذاکرات وین بن‌بست ایجاد کرده. حتی ادعا شده، یک اختلاف کلیدی هم بر سر ادامه یا توقف استفاده ایران از سانتریفیوژهای پیشرفته نصب‌شده به وجود آمده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با فایننشال تایمز گفته بود مسیر طولانی را در مذاکرات طی کرده اند و شرایط روبه پیشرفت است اما به نظر میرسد همچنان شکاف‌ها وجود دارد و این نیازمند گفت‌وگوهای بیشتری است.

ناظران سیاسی معتقدند با توجه به درک ضرورت دیپلماسی از سوی ایران و امریکا، شرایط برای رسیدن به توافق حتی اگر طولانی هم باشد، میتواند فراهم شود. بازارها از این ناحیه بسیار مطمئن‌اند و خوش بین‌اند که تا پایان اردیبهشت منتظر یک نتیجه باشند. امروز همچنین خبر رسیده هیات آژانس به ایران میآید و خبرها حکایت از این دارد که با توجه به پایان تفاهم سه ماهه ایران و آژانس، بیشترین تلاش ها در راستای به سرانجام رسیدن توافقات احیای برجام است. برخی منابع خبری میگویند هدف سفر این هیئت به تهران، احتمالا مذاکرات با ایران برای از سرگیری نظارت‌های پادمانی است.

بازارها سهم بیشتری از تاثیرپذیری روانی را به اخبار مربوط به مذاکرات منطقه ای ایران میدهند. به نظر میرسد دور جدید مذاکرات ایران و عربستان به زودی انجام میشود و البته روزنامه الاخبار آن را تاکید کرده و حتی گفته محمد بن سلمان عادی سازی روابط با اسرائیل را فعلا بابت این مذاکرات متوقف کرده است.

روزنامه العربی الجدید هم گفته محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران هفته آینده به امارات سفر میکند تا در خصوص بازگشایی سفارتخانه ها در دو کشور به بحث و رایزنی بپردازد. اوج حساسیت ها در خصوص جدیت این دور از مذاکرات آنجا بوده که مصطفی الکاظمی، رئیس جمهور عراق تاکید کرده هیئت های تهران و ریاض بیش از یک بار در بغداد با هم دیدار و گفت و گو کرده اند.

برجام

سفر محمد بن زاید به عربستان بعد از تماس جوبایدن با وی نشانگر و آغاز پازل‌های جدیدی از شکل گیری دور جدیدی از روابط کشورهای همسایه در منطقه است. البته همه این تحولات در شرایطی صورت میگیرد که بنیامین نتانیاهو در تشکیل دولت ائتلاف در اسرائیل شکست خورد و امور را به رقیب میانه رو خود واگذار کرد. به نظر میرسد باید منتظر اتفاقات جدید در این باره بود.

بازارها حالا با مولفه‌های در اختیار، این اخبار و گزارش ها را جدی تر دنبال می‌کنند. البته سهم و وزن دهی هر یک از اخبار متفاوت خواهد بود اما عقیم ماندن مذاکرات وین و دور جدید مذاکرات منطقه ای ممکن است به همان نسبت، فشار روانی جدیدی روی بازارها بیاورد. از این منظر است که انتخابات ریاست جمهوری 1400 در ایران با حساسیت خاصی از سوی ناظران و تحلیلگران دنبال میشود، چرا که میتواند شرایط را تا حدودی تغییر دهد.

در بازار ارز امروز قیمت دلار در بازار متشکل ارزی به میانه کانال 20 هزار تومان رسید. قیمت های اعلامی صرافی ملی نیز تا میانه کانال 20 هزار تومان هم اعلام شد. در بازار آزاد قیمت ها در کانال 20 هزار تومان چسبیده به کانال 21 هزار تومان بود. البته برخی از فشار بیشتر بازار در روزهای آینده خبر میدهند و حتی مدعی شده اند اکنون خریداری برای دلار در سطوح پایین تر هم نیست. به نظر میرسد بازارساز فعلا نظارگر بازار است تا بعد از فشارهای روانی، در یک محدوده مشخص چینش و مختصات با ثباتی را در بازار در کانال های جدید قیمتی حداقل تا زمان انتخابات اعمال کند.

در بورس نیز امروز شاخص پس از یک هفته متوالی ریزش، شاهد رشد 5 هزار واحدی (معادل نزدیک نیم درصد) بود. اگرچه شاخص تقویت یافت اما تداوم خروج پول حقیقی ها از بازار سهام ادامه دارد و البته بیش از 90 درصد نمادها با فشار سنگین فروش روبه رو بودند. شاخص سازها در روز پایانی هفته فقط کمک کردند تا زنجیره افت شاخص قطع شود.

در بازار خودرو نیز پس از تصمیم شورای رقابت درباره افزایش 8 درصدی قیمت خودروی دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا شاهد تغییراتی در بازار بودیم. فعالان و تحلیلگران خودرویی معتقدند کاهش سطح انتظارات تورمی، تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو را به حداقل رسانده و از طرفی، تقاضای مصرفی با وجود تورم مستمر سال‌های اخیر، به شدت کاهش پیدا کرده که این موضوعات چشم‌انداز بروز رکود را در بازار خودرو پررنگ کرده است.

یک نکته در بازار خودرویی ها سنگینی میکند و آن مربوط به افزایش عدد مطالبات قطعه سازان از خودروسازان است؛ بر مبنای جدیدترین آمار اعلام شده دوره پرداخت مطالبات قطعه سازان از خودروسازان به 180 روز رسیده و عدد آن به 40 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ به طوریکه تنها سررسید مطالبات فروردین 11 هزار میلیارد تومان بوده است. سال گذشته دولت مصوبه ای اعطای تسهیلات 5 هزارمیلیارد تومانی را به خودروسازان تصویب کرد ککه بانک ها 20 درصد آن را به عنوان سپرده برداشتند اما به نظر میرسد آن بسته حمایتی هم نتوانست بدهی خودروسازان را سبک کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید