قیمت دلار متشکل به کانال 20 هزار تومان نزدیک شد

نقطه فرود قیمت دلار و سکه در بازار

کدخبر: ۴۱۰۱۸۵
قیمت دلار زیر مرز حساس 21 هزار و 800 تومان ماند ارزش واقعی قیمت سکه به زیر 9 میلیون تومان رسید آیا نشانه ها کماکان از کاهش قیمت دلار و سکه حکایت دارد؟
نقطه فرود قیمت دلار و سکه در بازار

به گزارش اقتصاد نیوز- قیمت دلار در شروع معاملات روز چهارشنبه نسبت به نرخ انتهایی روز دوشنبه کاهش داشت و در کانال 21 هزار تومانی باقی ماند. تحلیل‌گران ورود دلار به کانال 20 هزار تومانی را در صورت ماندن زیر مرز حساس 21 هزار و 800 تومان و ادامه روند کاهشی در بازار متشکل ارزی محتمل می‌دانستند. هر دو این‌ها در معاملات روز چهارشنبه اتفاق افتاد.

قیمت سکه در این شرایط به قیمت دلار و طلای جهانی گره خورده است. در نیمه روز برای اینکه سکه مرز 9 میلیون و 800 هزار تومان را پس بگیرد باید حبابی در حدود 9 درصد داشته باشد. حبابی تا این اندازه بزرگ با توجه به داده‌های چند هفته اخیر برای قیمت سکه محتمل نیست. بازار سکه در این شرایط روند قیمتی دلار و طلای جهانی را زیر نظر دارد.

روند کاهشی قیمت دلار ادامه داشت

قیمت دلار آمریکا در شروع معاملات روز چهارشنبه نسبت به نرخ‌های انتهایی روز دوشنبه 200 تومان کاهش یافت و روی 21 هزار و 600 تومان قرار داشت، دلار با نوسان‌های کم‌دامنه معاملات نیمه اول روز را با قیمت 21 هزار و 580 تومان به پایان رساند. تحلیل‌گران اقتصادی معتقد بودند تثبیت قیمت دلار زیر سطح 21 هزار و 800 تومانی می‌تواند با افت بیشتر قیمت این ارز و در نهایت ورود آن به کانال 20 هزار تومان همراه باشد. عامل دیگری که می‌توانست به عنوان نیرویی منفی بر قیمت دلار بازار آزاد اثر گذارد و روند نزولی آن را ادامه‌دار کند، تغییرات قیمت در بازار متشکل ارزی بود.

کارشناسان اقتصادی معتقد بودند ادامه روند کاهشی قیمت دلار متشکل در روز چهارشنبه سیگنال مهمی برای بازار آزاد است. همین اتفاق رخ داد. قیمت دلار در بازار متشکل ارز در ابتدای امر با کاهش 373 تومانی نسبت به متوسط روز سه‌شنبه روی 21 هزار و 196 تومان قرار داشت. به تبع افت قیمت در بازار متشکل قیمت ابتدایی دلار در سامانه سنا نسبت به نرخ انتهایی روز دوشنبه 317 تومان افت داشت و روی 21 هزار و 408 تومان قرار گرفت.

دامنه نوسانات قیمت دلار متشکل در شروع معاملات محدود بود، (البته در یک مقطع نزدیک به 60 تومان کاهش یافت) با این وجود نزدیک شدن سریع قیمت دلار متشکل به مرز 21 هزار تومان انتظارات کاهشی را در بازار آزاد تقویت کرد. ورود دلار متشکل به کانال 20 هزار تومان در روز پنج‌شنبه یا در طول هفته آتی می‌تواند سیگنال کاهشی دیگری برای بازار دلار آزاد باشد و ورود آن به کانال 20 هزار تومان را تسهیل کند.

از دید برخی معامله گران تا زمانی که اخبار منفی از مذاکرات وین بیرون نیاید انتظارات در بازار ارز و سکه کاهشی می ماند.ظاهرا علاوه بر کاهش ورود نقدینگی برخی از معامله گران در این بازار ارز و سکه نیز ترجیح داده اند به جای نوسان گیری از قیمت ها وارد بازار ارزهای دیجتالی شوند. با این حساب بازار علاوه بر اینکه با رکود سمت تقاضا روبرو است شاهد خروج پول نیز است. 

قیمت ارز در بازارهای مجاور

قیمت دلار در بازار هرات نیز کاهش قابل توجهی داشت. نرخ ابتدایی دلار هرات در روز دوشنبه 22 هزار و 370 تومان بود، اما این نرخ در روز چهارشنبه 21 هزار و 630 تومان بود. بخشی از این افت قیمت در طول روز دوشنبه اتفاق افتاد. کم شدن فاصله قیمت دلار در بازار هرات و بازار آزاد داخل امکان آربیتراژ ارزی را از بین برده است و افزایش تقاضای ارز در بازار داخل به خاطر سوداگری و عرضه در بازار هرات منتفی است. حجم عرضه در بازار داخل افزایش یافته است. زیرا تصور می شود دلارهای خانگی به دنبال اظهارات رئیس کل بانک مرکزی و طبیعی خواندن کاهش قیمت دلار، وارد بازار شود. علاوه بر این همگرایی قیمت‌های داخل و بازار مجاور انتقال دلار از بازار داخل به هرات برای سوداگری را منتفی کرده و از این محل نیز فشار تقاضا کاهش یافته است.

سکه و طلا

گره قیمت سکه به دلار و طلای جهانی 

روند قیمتی سکه نیز نزولی است، البته اتحادیه طلا و جواهر در شبکه اطلاع رسانی خود از روز دوشنبه نرخی اعلام نکرده است. ولی روند نزولی قیمت‌ها در بازار سکه نیز مشاهده می‌شود. در زمان نوشتن این گزارش قیمت طلای جهانی در نزدیکی 1776 دلار و قیمت دلار 21 هزار و 500 تومان بود. با احتساب این قیمت‌ها، نرخ واقعی سکه از 9 میلیون تومان نیز پایین‌تر می‌آید و روی 8 میلیون و 991 هزار تومان قرار می‌گیرد. در این سطح سکه برای اینکه بتواند مرز حساس 9 میلیون و 800 هزار تومانی را پس بگیرد باید حبابی به بزرگی 9 درصد داشته باشد. حباب سکه امامی در هفته‌های اخیر تا این حد بزرگ نشده بود، در نتیجه به نظر می‌رسد در سطوح قیمتی فعلی بازگشت سکه به بالای مرز حساس 9 میلیون و 800 هزار تومانی چندان محتمل نباشد. اتفاقی که می‌تواند این امر را تغییر دهد افزایش قیمت طلای جهانی یا دلار در بازار داخل است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید