شهر خبر

حمله مجدد کیهان به ظریف!

کدخبر: 410095
اقتصادنیوز: کیهان در تیتر نخست خود با عنوان«کارنامه دیپلماسی ظریف انفعالی یا کارشناسی؟!» به انتقاد از محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران پرداخت.

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه در بخشی از گزارش خود مدعی شد: در مجموع در دوران ریاست ظریف بر وزارت خارجه، بی‌اعتنایی دستگاه دیپلماسی به سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» و بی‌توجهی وزارت خارجه به نقدهای دقیق و کارشناسی منتقدان و صاحب نظران، شکست‌های پی‌در‌پی و تأسف‌برانگیزی را کارنامه سیاست خارجی دولت روحانی رقم زد.
ظریف- شهریور ۹۷- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر شما احساس می‌کردید آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟» گفت: «این شاید یک اشتباه بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست‌کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مدنظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، اشتباه می‌کردم».
عملکرد بسیار ضعیف دولت در دیپلماسی منطقه‌ای، فشل بودن دیپلماسی اقتصادی، دیپلماسی انفعالی در مواجهه با آمریکا و اروپا، بی‌توجهی به مقوله بسیار مهم «نگاه به شرق» و. ..تنها بخشی از کارنامه ضعیف و غیرقابل دفاع ظریف در وزارت امور خارجه است.
رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیر، اظهارات ظریف در فایل صوتی را «دشمن شادکن»، «مایه تأسف و تأثر»، «تکرار حرف‌های آمریکایی‌ها»، «خطای بزرگ» و «اظهاراتی که نباید از یک مسئول جمهوری اسلامی شنیده می‌شد»، توصیف کردند.
 با این‌حال رسانه‌های زنجیره‌ای با سانسور و تقطیع و تحریف بیانات رهبر معظم انقلاب، تقلا کردند تا اصل ماجرا را به حاشیه برده و صورت مسئله را پاک کنند.