تحلیل اقتصادنیوز از آخرین وضعیت آماری بحران کرونا

آمار نگران‌کننده بستری و مرگ کرونایی در ایران

کدخبر: ۴۱۰۰۰۰
اقتصادنیوز: بستری های روزانه کرونایی در ایران کمتر از 3 هزار نفر شده و آمار جانباختگان هنوز بالاتر از 300 نفر قرار دارند.
آمار نگران‌کننده بستری و مرگ کرونایی در ایران

به گزارش اقتصادنیوز، روند آمارهای روزانه کرونا در ایران پس از سال 1400 مسیری صعودی گرفته و موج دیگری از ابتلا را در کشور به ثبت رساند. این موج در آمار بستریها تاثیرات قابل توجهی داشته است.

در اکوایران ببینید: هزینه‌های درمان کرونا چقدر است؟

رکورد تست روزانه کرونا در ایران

شمار مبتلایان روزانه کرونا در ایران در روز 13 اردیبهشت بازهم در بالای مرز 20 هزار نفر قرار گرفته، امروز هم با تداوم وضعیت قرمز کرونایی در کشور به 20 هزار و 150 نفر رسید.

درکنار ابتلا میزان تستهای روزانه کرونایی نیز در این مدت نشان از روند رو به رشد این متغیر در ایران داشته است. درهمین خصوص شمار تستهای روزانه در کشور در روز 12 اردیبهشت به 140 هزار تست رسیده و رکورد روزانه خود را شکست. با وجود کاهش آمارها در روز های بعد باز هم این متغیر در حد 139 هزار تست بوده و رکورد بالایی را به ثبت رسانده است. افزایش شمار تستهای روزانه کرونا در کشور در روزهای اخیر می تواند از دلایل عمده رشد ابتلای این روزها و به عبارت دیگر کشف مبتلایان پنهان بوده باشد.

اما تغییرات ابتلا در حوزه بستری های روزانه چه تغییراتی را به ثبت رساند؟

کرونا

رکورد بستری های کرونا در ایران

در 24 ساعت گذشته از میان مبتلایان ثبت شده 2 هزار و 985 نفر دربیمارستانها بستری شدند. آمارهای وزارت بهداشت و درمان از کرونا درایران نشان میدهد روند بستری های روزانه در روزهای اخیر مسیری صعودی داشته و اکثرا بیش از 3 هزار نفر به ثبت رسیده است.

درهمین خصوص روند هفت روزه بستری ها می تواند با حذف نوسانات روزانه این متغیر می تواند درک شفافتر و ساده تری ار از این متغیر در بازه های مختلف زمانی در اختیار بگذارد. بررسی ها نشان میدهد شمار هفت روزه بستری ها در روز 7 اردیبهشت به بیشترین میزان خود در تاریخ کرونایی کشور رسیده که معادل با 23 هزار و 497 نفر بوده است. این متغیر در روزهای بعد اندکی کاهش پیدا کرده اما هنوز در حد خطرناکی قرار دارد.

کرونا

شمار هفت روزه بستری های روزانه در ایران نیز در روز 14 اردیبهشت معادل با 20 هزار و 817 نفر بوده که نشان از کاهش این متغیر داشته است. اما این کاهش چقدر دوام دارد؟

نسبت میزان بستری های هفت روزه کرونا به مبتلایان هفت روزه می تواند سهم بستری از این بیماری را به شکل دقیقتری ترسیم کند. این نسبت در روز های ابتدایی شیوع در سطح 70 درصد بوده و رکوردهای خطرناکی را به ثبت رساند. پس از آن با کاهش همه گیری کرونا در کشور این متغیر روندی نزولی گرفته و در زمستان سال 99 به کمتر از 10 درصد رسید.

 اما باز هم با برخاست موج جدید کرونایی این نسبت در کشور افزایش یافته و به سطح 16 درصد رسیده است که نشان از بالارفتن سهم بستری ها در کشور داشته است.

مادامی که این متغیر در حال صعود است نمی توان گفت روند بستری ها کاهشی خواهد بود.

کرونا

 

افزایش نسبت فوتی ها در ایران

متغیر نگران کننده دیگری که میزان سیاهی وضعیت کرونایی کشور را نشان میدهد شمار جانباختگان این بیماری است.  این متغیر در روز 14 اردیبهشت به 344 نفر رسیده و در حدی بسیار خطرناک قرار دارد.

روند هفت روزه این متغیر به میزان مبتلایان در همین موقعیت می تواند علامتی از سهم مرگ و میر از ابتلا به کرونا در ایران باشد. روند این متغیر نشان می دهد که سهم فوتی ها از ابتلا در تابستان و پاییز در بیشینه خود قرار داشته و سپس روندی کاهشی پیدا کرده است.

اما بعد از موج جدید کرونایی در کشور باز هم این متغیر افزایش پیدا کرده و در حد 3 درصد قرار گرفته است. روند این متغیر نشان میدهد رشد وضعیت مرگ ومیر وخامت بیشتری را نسبت به میزان بستری ها در ایران داشته و خطرناکتر از بستری ها در حال رشد است. 

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید