حجم معاملات در بازار سکه بسیار پایین است

سرعت کاهش قیمت دلار کند شد/ آرام سازی بازار ارز

کدخبر: ۴۰۹۷۴۸
عرضه دلار متشکل و قیمت دلار در این بازار در روز جاری سیاست بانک مرکزی در مورد نوسان شدید قیمتی دلار در روز یکشنبه را تعیین خواهد کرد.
 سرعت کاهش قیمت دلار کند شد/ آرام سازی بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت دلار آمریکا بعد از افت قیمت ناگهانی که در روز گذشته به ثبت رساند، امروز قدری افزایش یافت و دوباره بالای سطح 22 هزار تومان قرار گرفت، اما دوباره کاهشی شد و با نرخ 21 هزار و 980 تومان معاملات نیمه اول روز را به پایان رساند.

برخی از تحلیل‌گران معتقد بودند که افت ناگهانی قیمت‌ها ناشی از واکنش‌های روانی بود و ممکن است قیمت‌ها به همین سرعت افزایش یابد. برای جلوگیری از این اتفاق کنترل بانک مرکزی و محدود کردن دامنه نوسانات نیاز است. حجم عرضه بازار متشکل در روز جاری می‌تواند، سیاست بانک مرکزی در این خصوص را تعیین کند.

روند تغییرات قیمتی در بازار متشکل در روز گذشته با امروز متفاوت بود. قیمت ابتدایی دلار متشکل نسبت به نرخ متوسط روز گذشته 413 تومان کاهش داشت، در ادامه معاملات نرخ دلار متشکل با دامنه بسیار پایین نوسان داشت و اختلاف بین نرخ‌های اعلام شده از 25 تومان فراتر نرفت. اما در روز گذشته اختلاف بین قیمت‌ها زیاد بود و مثلا در یک مقطع قیمت دلار متشکل نزدیک به 200 تومان افت کرد. برخی معتقدند این کاهش دامنه تغییرات نرخ متشکل معنی‌دار است و بانک مرکزی سعی در آرام کردن بازار دارد.

نوسان قیمت دلار حول 22 هزار تومان

قیمت دلار آمریکا در روز گذشته افت قابل توجهی را به ثبت رساند. نرخ دلار در انتهای روز بیش از 1000 تومان نسبت به نرخ انتهایی روز شنبه کاهش یافت و رقم‌هایی نزدیک به 21 هزار و 970 تومان را به ثبت رساند. بسیاری از فعالان بازار افت ناگهانی قیمت‌ها را با تاثیرات روانی اخبار مرتبط می‌دانستند و انتظار جبران بخشی از افت قیمت را می‌کشیدند. همین اتفاق رخ داد. قیمت دلار در شروع معاملات روز دوشنبه نسبت به نرخ انتهایی روز گذشته 270 تومان افزایش یافت و روی رقم 22 هزار و 240 تومان قرار گرفت. اما دوباره کاهشی شد و معاملات نیمه اول روز را با نرخ 21 هزار و 980 تومان به پایان رساند.

لزوم کنترل نوسان قیمت دلار

برخی از تحلیل‌گران افت سریع قیمت در روز یکشنبه را نگران‌کننده می‌دانستند و معتقد بودند بانک مرکزی باید از طریق ابزاری که در اختیار دارد نوسان قیمتی را کاهش دهد، زیرا کاهش قیمت‌ها به واسطه تاثیرات روانی ممکن است سریع برگشت کند و زمینه بهره جویی نوسان‌گیران و سوداگران را فراهم کند. آن‌ها معتقد بودند بانک مرکزی باید با کم کردن دامنه نوسانات سوداگران را خسته کند و نقش آن‌ها را در بازار کمرنگ کند. با این وجود روند نزولی قیمت دلار متشکل در روز دوشنبه نیز دنبال شد. گرچه سرعت کاهش قیمت در امروز پایین تر از روز قبل بود.میانگین قیمت دلار متشکل در روز گذشته 21 هزار و 999 تومان و در امروز 21 هزار و 586 تومان گزارش شد.

قیمت ارز بازارهای مجاور

قیمت دلار هرات در شروع معاملات روز دوشنبه 22 هزار و 370 تومان بود، نرخ دلار هرات در ادامه قدری نوسان کرد و در حوالی 22 هزار و 360 تومان قرار گرفت.

درهم امارات روز گذشته به تبعیت از دلار افت کرد و روی 6 هزار و 95 تومان قرار گرفت، در ابتدای امر قیمت درهم قدری رشد کرد و معاملات روز دوشنبه را در حوالی 6 هزار و 145 تومان آغاز کرد اما دوباره کاهشی شد و در پایان معاملات نیمه اول روز روی 6 هزار و 70 تومان قرار گرفت.

حجم معاملات در بازار سکه پایین است

بازار ارز و سکه

در ساعات ابتدایی حجم مبادلات در بازار سکه بسیار پایین بود. طلای جهانی در حال رشد بود و در حالی که هفته گذشته را با قیمت زیر 1770 دلار پایان داد، در نخستین ساعات شروع هفته کاری بازارهای جهانی مرز 1780 دلار را لمس کرد، البته قیمت طلا دوباره افت کرد و به 1775 دلار نزدیک شد.  قیمت بسته شده سکه در روز گذشته 9 میلیون و 600 هزار تومان بود. حتی با احتساب این قیمت‌ها قیمت واقعی سکه 9 میلیون و 300 هزار تومان و اندازه حباب حدود 3.18 درصد به دست آمد. اندازه حباب بزرگتر از آن بود که بتواند محرک جدی برای بالا بردن قیمت سکه باشد و قیمت واقعی سکه نیز پایین بود. اما گویی بازار سکه انتظار تغییراتی در قیمت دلار و طلای جهانی را داشت و حجم معاملات بازار سکه در نیمه اول روز پایین بود، قیمت‌ها نیز در حوالی همان نرخ‌های روز گذشته نوسان می‌کرد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید