سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

راه دراز تا رسیدن به توافق هسته ای /ابر تورم در ونزوئلا می‌تازد /انقلاب جهانی بهار میانمار

کدخبر: ۴۰۹۷۲۴
مشاور امنیت ملی آمریکا معتقدست هنوز در وین به توافقی نرسیده‌ایم و آمریکا و ایران برای رسیدن به توافق نزدیک نیستند.
راه دراز تا رسیدن به توافق هسته ای /ابر تورم در ونزوئلا می‌تازد /انقلاب جهانی بهار میانمار

به گزارش اقتصادنیوز، اعتراض به نگاه نژادپرستانه محدودیت هایی کرونایی دولت استرالیا، حمایت کشورهای خلیج از منع واردات محصولات کشاورزی لبنان، هشدار نسبت به آینده غیر قابل پیش‌بینی افغانستان ، حمله موشکی به پایگاه هوایی ائتلاف در بغداد، ادامه ابر تورم ونزوئلا، انصراف هابرماس از پذیرش جایزه کتاب شیخ زاید، شانس آنالنا بربوک برای صدراعظمی آلمان، انقلاب جهانی بهار میانمار و تکذیب تبادل زندانی میان ایران و آمریکا سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

راه دراز تا رسیدن به توافق

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت و گو شبکه ای بی سی گفت: ما هنوز در وین به توافقی نرسیده‌ایم و آمریکا و ایران برای رسیدن به توافق  نزدیک نیستند.  هنوز راه زیادی تا بستن شکاف های باقیمانده وجود دارد و آن اختلافات بر سر این است که چه تحریم هایی را آمریکا و دیگر کشورها برخواهند چید. اختلافات بر سر این است که چه محدودیت هایی را ایران بر برنامه اش خواهد پذیرفت تا اطمینان حاصل شود که آنها هرگز نمی توانند به سلاح هسته ای دست پیدا کنند. سالیوان افزود: دیپلمات های ما در هفته های آتی روی این موضوعات همچنان کار خواهند کرد تا تلاش کنند بر اساس پایبندی در ازای پایبندی به بازگشتی دوجانبه به برجام، توافق هسته‌ای ایران برسند.

6

هم چنین پایگاه خبری آکسیوس مدعی شده است که  یوسی کوهن رئیس سازمان جاسوسی موساد در دیدار با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بازگشت به برجام را یک اشتباه خواند و از بایدن خواست تا به این توافق بازنگردد. جو بایدن، هم به او گفته که آمریکا برای بازگرداندن کامل ایران به توافق هسته‌ای 2015 راهی دراز در پیش دارد، و به توافق مجدد با جمهوری اسلامی نزدیک نیست.

تکذیب تبادل زندانی میان ایران و آمریکا

ندپرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گزارش‌های مربوط به تبادل زندانی بین ایران و آمریکا را نادرست خواند. هم چنین خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع دیگر -ران کلاین رییس دفتر کاخ سفید و مجید تخت‌روانچی نماینده ایران در سازمان ملل متحد- هم صحت این خبر را تکذیب کرده است. به ادعای کلاین «متاسفانه خبر آزادی زندانیان آمریکایی درست نیست اگرچه آمریکا مرتبا خواسته خود را برای آزاد شدن این عده مطرح می‌کند». به گزارش این خبرگزاری مجید تخت‌روانچی نیز گفته است اگرچه ایران همیشه خواستار تبادل کامل زندانیان ایران و آمریکا بوده، نمی‌تواند این گزارش را تایید کند.

7

روز گذشته المیادین از تبادل زندانی بین ایران و آمریکا و آزاد شدن ۷ میلیارد دلار دارایی های مسدود شده ایران خبر داده بود. براساس خبر المیادین، قرار است ۴ آمریکایی که به جرم جاسوسی درایران زندانی هستند، در مقابل آزادی ۴ ایرانی زندانی در آمریکا آزاد شوند. به گفته شبکه تلویزیونی المیادین، منابع آگاه ایرانی گفته‌اند که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواست در مذاکرات امنیتی خود با تهران و واسطه‌های اروپایی از پرداخت هرگونه مبلغی از وجوه مسدود شده ایران خودداری کند اما موفق نشد، زیرا طرف ایرانی بر لزوم آزادسازی این وجوه تأکید کرد.

انقلاب جهانی بهار میانمار

به گزارش آسوشیتدپرس، سه ماه پس از سقوط دولت قانونی میانمار به ریاست آنگ سان سوچی،‌ معترضان به کودتای نظامیان روز یکشنبه در تداوم جنبش دموکراسی‌خواهانه و در پرتو امید به تحقق «انقلاب بهاری» به خیابان‌ها آمدند. 

براساس این گزارش هزاران معترض و حامی جنبش دموکراسی‌خواهی همانند هفته‌های گذشته روز یکشنبه در شهرهای مختلف میانمار از جمله یانگون، پایتخت پیشین و بزرگ‌ترین شهر این کشور دست به تظاهرات زدند.

14

این گزارش از شکل گیری تجمعات اعتراضی بزرگ در یانگون خبر داده و اعلام کرد که برخی از جریان‌های رادیکال در بدنه اپوزیسیون خواهان تشدید اعتراض‌ها با هدف وقوع «انقلاب بهاری» شده‌اند. در این گزارش آمده است که شمار زیادی از جوانان در یکی از تقاطع‌های بزرگ خیابانی واقع در یانگون گردهم آمده و به سوی خیابان‌های پایتخت اقتصادی میانمار حرکت کردند تا به جمع دیگر معترضان بپیوندند.

گفته می شود در پی شلیک ماموران امنیتی به سوی شرکت کنندگان در تظاهرات ضد کودتا در این روز دست کم هشت نفر کشته شدند. این تظاهرات همزمان با دیگر تجمعات اعتراضی شکل گرفت که توسط جامعه میانماری‌های سراسر جهان برای بزرگداشت آنچه «انقلاب جهانی بهار میانمار» خوانده شد در کشورهای مختلف برپا شده است. یک سازمان مردم نهاد در میانمار موسوم به «انجمن کمک به زندانیان سیاسی» در گزارشی اعلام کرده که طی سه ماه گذشته دست کم ۷۶۰ شهروند میانماری بر اثر شلیک نیروهای ارتش و ماموران امنیتی جان در جریان تظاهرات ضد کودتا جان باخته و حدود ۳ هزار و پانصد معترض نیز دستگیر و زندانی شده‌اند.

شانس آنالنا بربوک برای صدراعظمی آلمان

به گزارش دویچه وله، چهار ماه مانده به انتخابات پارلمانی آلمان، در نظرسنجی‌های رایج که به نظرسنجی یکشنبه‌ها معروف است، این هفته برای دومین هفته متوالی حزب سبزها از اتحاد احزاب سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی که در حال حاضر قدرت را در دست دارند، پیشی گرفت. در این نظرسنجی حزب سبزها ۲۷ درصد آرا را به دست آورده و اتحاد دو حزب سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی ۲۴ درصد. این بدان معناست که اگر انتخابات پارلمانی در یکشنبه این هفته برگزار می‌شد، حزب سبزها پیروز این انتخابات می‌شد.

5

هم چنین بر اساس این نظرسنجی درباره شانس صدراعظمی کاندیداهای احزاب اصلی آلمان، آنالنا بئربوک به طور محسوسی از رقیبش در حزب دموکرات مسیحی آرمین لاشت جلوتر است. ۲۶ درصد پرسش‌شوندگان بئربوک را صدراعظم بعدی آلمان دانسته‌اند. پس از او اولاف شولتز کاندیدای حزب سوسیال دموکرات با ۱۶ درصد آرا و آرمین لاشت کاندیدای اتحاد دو حزب سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی با ۱۵ درصد قرار دارند.

انصراف هابرماس از پذیرش جایزه کتاب شیخ زاید

به گزارش دویچه وله، یورگن هابرماس، نامدارترین متفکر و فیلسوف زنده آلمانی با انتشار یادداشتی از تجدید نظر در تصمیم قبلی خود مبنی بر پذیرش جایزه شیخ زاید خبر داد. این جایزه از سال ۲۰۰۷ به این سو در جریان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی به یک شخصیت فرهنگی جهان اهدا می‌شود و سه روز پیش هابرماس به عنوان برنده امسال آن معرفی شد. مبلغ این جایزه ۲۲۵ هزار یورو و از این نظر یکی از بالاترین رقم‌ها در میان جایزه‌های فرهنگی در جهان است.

4

انصراف هابرماس از سفر به ابوظبی پس از انتشار یک مقاله انتقادی در هفته‌نامه اشپیگل انجام شد. دیتمار پیپر در مقاله‌ای زیر عنوان "یورگن هابرماس و تیلیغات اماراتی" با اشاره به موافقت هابرماس با حضور در ابوطبی نوشت: «اما قواعد دموکراتیکی که برای هابرماس روشنگر مقدس هستند در آنجا به طور سیستماتیک نادیده گرفته می‌شوند»

هابرماس گفته ارتباط تنگاتنگ بنیاد اهدا‌کننده این جایزه و حکومت امارات برای او روشن نبوده است. مقاله اشپیگل با این عبارت خاتمه می‌یابد: «به طور معمول وقتی ذهن و قدرت با هم برخورد می‌کنند، قدرت پیروز می‌شود». هابرماس با نقل این عبارت می‌گوید در کوتاه مدت این حرف درست است اما او در بلندمدت به قدرت روشنگرانه سخن انتقادی، اگر به فضای افکار عمومی سیاسی نفوذ کند باور دارد و برای این منظور از ترجمه کتاب‌هایش به زبان عربی سپاسگزار است.

ابر تورم ونزوئلا؛ افزایش سیصددرصدی حداقل حقوق

به گزارش یورونیوز، دولت ونزوئلا اعلام کرده که حداقل حقوق ماهانه در این کشور را نزدیک به ۳۰۰ درصد افزایش می دهد.  تصمیم دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا برای افزایش حداقل حقوق به «هفت میلیون بولیوار» در ماه در حالی اتخاذ شد که همچنان به دلیل تورم افسارگسیخته امکان خرید یک کیلوگرم گوشت با این رقم وجود ندارد. هفت میلیون بولیوار معادل تنها ۲.۵ دلار آمریکا است.

9

هرچند حداقل حقوق ماهانه در ونزوئلا با این افزایش تقریبا چهار برابر می شود اما همچنان به شهروندان این کشور امکان جبران قدرت خرید از دست رفته طی سال های گذشته را نمی دهد.

اقتصاد ونزوئلا از هشت سال پیش تاکنون در وضعیت رکود به سر می برد. این کشور آمریکای جنوبی همچنین از چهار سال پیش تاکنون با ابرتورم دست و پنجه نرم می کند. نرخ تورم در ونزوئلا در سال ۲۰۲۰ به ۳۰۰۰ درصد رسید.

حمله موشکی به پایگاه هوایی ائتلاف در بغداد

به گزارش العربیه، به نقل از یک منبع امنیتی عراقی ، یکی از پایگاه های ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم به رهبری آمریکا  در فرودگاه بغداد با پنج موشک کاتیوشا هدف قرار گرفت.

طبق این گزارش سیستم پدافند هوایی عراق مستقر در فرودگاه این موشک‌ها را رهگیری و منهدم کرد. مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، از سرویس های امنیتی این کشور خواست تا عوامل شلیک‌کننده موشک‌ها به فرودگاه بغداد را تعقیب کرده و آنان را بازداشت کنند. 

10

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این رخداد را که به گفته ارتش عراق هیچ تلفاتی نداشته است، بر عهده نگرفته است. هفته گذشته نیز سه فروند راکت به بخشی از فرودگاه بغداد شلیک شد که نیروهای عراقی در آن مستقر هستند و این حمله یک مجروح بر جای گذاشت.

هشدار نسبت به آینده غیرقابل پیش‌بینی افغانستان

به گزارش بی بی سی، ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در گفتگو با خبرنگاران آمریکایی گفته است ارتش ۳۰۰ هزار نفری افغانستان که سال‌هاست جنگ در افغانستان را رهبری می‌کند عامل حیاتی در تعیین آینده افغانستان است. این ارتش نسبتا به خوبی مجهز و آموزش‌دیده است. 

1

وقتی یکی از خبرنگاران از این مقام آمریکایی پرسید ارتش افغانستان در غیاب نیروهای غربی موفق می‌شود یا متلاشی، وی پاسخ داد: احتمالات زیادی وجود دارد. به گفته این فرمانده آمریکایی که خود در جنگ افغانستان شرکت داشته است، از یک سو ممکن است دولت و ارتشی متحد در افغانستان مستقر شود و از طرف دیگر ممکن است تبعات بسیار بدی پدیدار شود.

به عقیده او مشخص نیست کدام یک از این گزینه‌ها به واقعیت افغانستان تبدیل خواهد شد. باید منتظر باشیم وببینیم این تابستان چگونه پیش می‌رود. میلی گفته است متغیرهای زیادی وجود دارد و آینده قابل پیش‌بینی نیست.

حمایت کشورهای خلیج از منع واردات محصولات کشاورزی لبنان

به گزارش العربیه امارات متحده عربی حمایت خود را  از تصمیم دولت عربستان سعودی مبنی بر منع واردات محصولات کشاورزی از لبنان اعلام کرد. ابوظبی مدعی شده پس از اثبات سوء استفاده از صادرات محصولات کشاورزی لبنان برای قاچاق مواد مخدر به مناطق سعودی یا سایر کشورهای عربی، امارات نیز ورود محصولات کشاورزی لبنان به این کشور را منع می‌کند. پیش از این کویت و بحرین نیز حمایت خود را از تصمیم سعودی به ممنوع کردن محصولات کشاورزی لبنان اعلام کرده بودند.

3

در طی هفته گذشته سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرده بود در پی ضبط محموله‌های حاوی مواد مخدر از لبنان، ورود سبزیجات و میوه از این کشور را ممنوع می‌کند.  این اقدام در پی کشف بیش از دو میلیون قرص مخدر جاسازی شده در محموله‌های میوه لبنانی، صورت گرفته است. عربستان گروه های سیاسی در لبنان را متهم به دخالت در این ماجرا می کند.

اعتراض به محدودیت هایی کرونایی دولت استرالیا

در پی اعلام دولت استرالیا مبنی بر این که هر شهروند استرالیایی که از هند به این کشور بازگردد، با مجازات زندان روبرو خواهد بود، این قانون باعث انتقادات زیادی شده و منتقدان این محدودیت‌ها را نژادپرستانه خوانده و نقض حقوق بشر می‌دانند. از روز دوشنبه، هر شهروند استرالیا که از هند به استرالیا بیاید، با مجازات نقدی و احتمال ۵ سال زندان روبرو خواهد بود. این قانون پس از ان اعلام شد که استرالیا تمام پروازها از مراکز شیوع کرونا را تا ۱۵ ماه مه ممنوع کرد.

11

هم چنین میخاییل موراشکو وزیر بهداشت روسیه اعلام کرده است که برای مقابله با همه گیری کرونا در روسیه، ۱۰ روز تعطیل عمومی اعلام شد. به گفته او  وضعیت همه گیری کرونا در روسیه همچنان متشنج است و بیش از ۳۰۰ هزار بیمار کرونایی در روسیه تحت مراقبت های درمانی قرار دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید