کاهش قیمت دلار باعث تثبیت سکه زیر مرز حساس شد

عقبگرد دلار /نزول قیمت عمده دلار به کانال 21 هزار

کدخبر: ۴۰۹۵۲۵
قیمت دلار مرز 22 هزار و 900 تومانی را از دست داد و تحلیل‌گران ورود آن به کانال 21 هزار تومانی را با ادامه انتشار اخبار مثبت از وین و FATF محتمل می‌دانند.
عقبگرد دلار /نزول قیمت عمده دلار به کانال 21 هزار

به گزارش اقتصاد نیوز، روند کاهشی قیمت‌ها در بازار دلار و سکه ادامه دارد. در پایان نیمه اول بازارها دلار زیر مرز حساس 22 هزار و 900 تومان پایدار شد. با افت قیمت دلار و ماندگاری در این سطح، قیمت سکه در رشد مجدد و بازگشت به بالای سطح 9 میلیون و 800 هزار تومانی ناکام ماند. روند نیمه اول امروز معاملات به طوری بود که برخی تحلیل‌گران ورود دلار به کانال 21 هزار تومانی را در صورت نتیجه بخش بودن مذاکرات وین و انتشار اخبار مثبت از FATF محتمل می‌دانند.

ادامه روند کاهشی در بازار سکه

قیمت سکه طرح جدید در معاملات روز شنبه مرز حساس 9 میلیون و 800 هزار تومان را از دست داد و زیر آن قرار گرفت، اما در ساعات انتهایی روز قدری رشد کرد و روی قیمت 9 میلیون و 800 هزار تومان کار خود را به پایان رساند. در شروع معاملات روز یکشنبه و در تعطیلی بازارهای جهانی، قیمت سکه دوباره افت کرد و کار خود را با قیمت 9 میلیون و 735 هزار تومان آغاز کرد.

نیم‌سکه، ربع سکه و سکه گرمی نسبت به روز گذشته تغییری نداشتند. قیمت نیم‌سکه در ابتدای امر 5 میلیون و300 هزار تومان بود. ربع سکه 3 میلیون و 400 هزار تومان مبادله شد و سکه گرمی روی 1 میلیون و 900 هزار تومان قرار داشت.

تحقیقات میدانی حاکی از آن است که با افت قیمت سکه به زیر مرز 9 میلیون و 800 هزار تومانی، حجم عرضه در بازار افزایش یافت و خریدارن نیز به امید افت بیشتر قیمت ترجیح می‌دهند، فعلا دست نگه دارند. امید سکه برای بازگشت به سطوح قیمتی قبلی، افزایش قیمت دلار و بازگشت آن به بالای مرز 23 هزار تومان عنوان می‌شد، تا حباب سکه دوباره کوچک شود و محرکی برای افزایش قیمت ایجاد شود.

این اتفاق در معاملات نیمه اول روز یکشنبه رخ نداد، دلار زیر مرز 23 هزار تومان باقی ماند و سکه در زیر مرز حساس 9 میلیون و 800 هزار تومانی پایدار شد. قیمت سکه در انتهای معاملات نیمه اول روز روی 9 میلیون و 600 هزار تومان قرار داشت.

پایداری دلار در دامنه نوسان جدید

دلار بازار آزاد روز گذشته کار خود را با قیمت 22 هزار و 980 تومان به پایان رساند. تحلیل‌گران در این مقطع مرز 22 هزار و 900 تومانی را برای دلار مهم عنوان می‌کردند و افت قیمت بیشتر و ورود به کانال 21 هزار تومان را برای دلار محتمل می‌دانستند. به اعتقاد آن‌ها در حال حاضر بازار از اخبار مربوط به مذاکرات وین و FATF بیشترین تاثیر روانی می‌گیرد و ورود به کانال 21 هزار تومان در صورت همراهی کردن هر دو این‌ها ممکن است محقق شود. البته بخشی از تاثیر توافقات پیش از این در بازار بروز کرده است. در صورت نتیجه بخش بودن مذاکرت و ایجاد توافق انتظار می‌رود کاهش قیمتی که به واسطه اثر روانی اخبار بر بازار اتفاق افتاد تثبیت شود. مثلا بازار انتظار دارد با ایجاد توافق، درآمد نفتی و در نتیجه عرضه دلار افزایش یابد، بخشی از تاثیر این اتفاق با انتشار اخبار و تاثیرات روانی تا به همینجای کار در بازار اتفاق افتاده است. در صورتی که درآمد نفتی به واقع زیاد شود، بخشی از اثر کاهشی آن قبلا اتفاق افتاده است.

به هر حال دلار بازار آزاد، معاملات روز یکشنبه را زیر مرز حساس جدید یعنی 22 هزار و 900 تومان آغاز کرد. قیمت دلار در شروع معاملات روز یکشنبه 22 هزار و 750 تومان بود. فعالان بازار حدس می‌زدند که ماندگاری زیر این سطح، در صورت همراهی اخبار مثبت از وین و FATF دلار را را وارد فاز نزولی جدید کند و ورود به کانال 21 هزار تومانی را محتمل می‌دانستند.

قیمت دلار در ادامه معاملات نیمه اول روز باز هم کاهش یافت و روی 22 هزار و 630 تومان قرار گرفت.

تغییرات قیمتی درهم

همراه با افت قیمت دلار درهم امارات نیز وارد فاز نزولی شد. قیمت در هم در انتهایی روز گذشته در حوالی 6 هزار و 345 قرار داشت. در شروع معاملات روز یکشنبه درهم با کاهش 95 تومانی نسبت به نرخ انتهایی روز گذشته روی 6 هزار و 250 تومان قرار داشت. قیمت درهم در ادامه باز هم کاهش یافت و در انتهای معاملات نیمه اول روز روی 6 هزار و 195 تومان قرار گرفت.

قیمت دلار در بازار رسمی

در بازار ارز رسمی قیمت دلار وارد کانال 21 هزار تومان شد. قیمت دلار در بازار متشکل که نماد بازار عمده فروشی است در ابتدای نیمه دوم معاملات وارد کانال 21 هزار تومان شد. قیمت فروش دلار در صرافی ملی نیز 21 هزار و 916 تومان تعیین شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید