کرملین روی حزب‌الله حساب باز کرده است؟

نقشه پوتین برای فردای فروپاشی لبنان

کدخبر: ۴۰۹۳۸۴
اقتصادنیوز؛ روسیه به این جمع بندی رسیده است که دیگر معادله نجاتی برای ساختار سیاسی-نظامی در لبنان وجود ندارد و دیر یا زود این ساختار فرومی‌پاشد، و برای آینده لبنان روی حزب‌الله حساب ویژه‌ای باز کرده است.
نقشه پوتین برای فردای فروپاشی لبنان

به گزارش اقتصادنیوز؛ موسسه مطالعات امنیت ملیک(اندیشکده‌ای میانه‌رو وابسته به دانشگاه تل‌آویو که ریاست آن به عهده یاموس آدلین، رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل است) در گزارشی به نقش روسیه در تحولات خاورمیانه پرداخته و مدعی شده است که روسیه و حزب‌الله لبنان خود را برای فروپاشی احتمالی ساختار حکومتی لبنان آماده می‌کنند.

دنیل راکوف و اُرنا میزرهی در این گزارش با عنوان «افزایش نفوذ روسیه در لبنان» نوشته‌اند: رسانه های دنیا اخیراً شاهد سفرهای مکرر هیات‌های لبنانی به مسکو بوده‌اند. از همین رو اسرائیل با تکیه بر روابط خوب اما پیچیده خود با روسیه به دنبال توسعه همکاری‌های خود با روسیه در حل و فصل مسائل خاورمیانه بویژه لبنان است. 

روسیه علاقمند به توسعه نفوذ خود در لبنان است، چراکه تا کنون موفق شده تا نظر بسیاری از گروه‌های لبنانی را برای همکاری با خود جلب کند. گروه های سنی، شیعی و مسیحی هر کدام با اعزام هیات‌هایی به مسکو بر تصمیم خود برای همکاری با مسکو به منظور تعیین سرنوشت لبنان تاکید کرده اند. 

 روسیه و اسرائیل/ پوتین و نتانیاهو

نهادهای اطلاعاتی اسرائیل بر این باورند که روسیه، لبنان را نیز به عنوان پایگاهی برای پیشبرد منافع خود در منطقه انتخاب کرده است. ظاهراً موفقیت های ارتش روسیه در سوریه منافع اقتصادی و سیاسی زیادی برای روسیه به ارمغان آورده است.

تقریبا همه کشورهای عربی پس از دیدن نقش فعال روسیه در سوریه، تصمیم گرفته اند تا با روسیه همکاری خود را تقویت کنند. طبق آمار سرمایه‌گذاری‌های کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، امارات، قطر، بحرین و مصر در اقتصاد روسیه چند برابر شده است. این نشان دهنده اهمیت روسیه برای کشورهای عربی است. روسیه نیز دستیابی به جایگاه مناسب در سیاست خارجی کشورهای عربی را در گرو موفقیت‌های خود در سوریه می‌داند. 

ساختار حکومتی لبنان به زودی فرومی‌پاشد

جمع بندی روسیه این است که ساختار سیاسی-نظامی در لبنان دیگر معادله‌ای برای نجات ندارد و دیر یا زود این ساختار فرو می‌پاشد، پس باید با نیروهای پس از فروپاشی وارد توافق شد.

حزب الله با اطمینان خاطر از حمایت مسکو در مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل و شورای امنیت به دنبال همکاری بیشتر با مسکو است. روسیه و حزب الله نه تنها در مورد سوریه بلکه در مورد آینده لبنان با یکدیگر گفتگو می‌کنند.

موساد به این نتیجه رسیده است که فعالیت‌های اخیر حزب الله باعث شده تا روسیه با علاقمندی بیشتر به دنبال افزایش روابط و همکاری با این گروه باشد.

پیش از این وبگاه روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی در مورد وضعیت وخیم سیاسی- اقتصادی و اجتماعی در لبنان مدعی شده بود که لبنان در حال ورود به یک گرداب سیاسی- اقتصادی است و اطلاعاتی به دست موساد رسیده است که به نظر می رسد حزب الله در حال ایجاد آمادگی است تا در صورت ایجاد خلاء قدرت در این کشور به عنوان قوی ترین و آماده ترین نیروی سیاسی-نظامی حاضر شود و از دل بحران احتمالی نقشی مهمتر از نقش کنونی را به دست آورد. 

نقشه پوتین برای فردای فروپاشی لبنان

تایمز آو اسرائیل در ادامه گزارش خود ادعا کرد: پس از انفجار مخرب بیروت بسیاری بر این باور بودند که حزب الله به آخر خط می رسد و یا بسیار ضعیف می شود. شاید در کوتاه مدت حزب الله دچار آسیب شد، اما در دورنمایی بلند مدت، حزب الله موفق شد تا خود را به عنوان نیرویی قوی برای مدیریت بحران نشان دهد و اعتبار بیشتری در میان مردم کسب کند. 

این گزارش می‌افزاید: موساد به این نتیجه رسیده است که دقیقا این ویژگی ها و فعالیت های اخیر حزب الله باعث شده تا روسیه با علاقمندی بیشتر به دنبال افزایش روابط و همکاری با این گروه باشد.

نقشه پوتین برای فردای فروپاشی لبنان

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید