مرور مطبوعات جهان

کارناوال مرگ‌ در اسرائیل/ شرط ایران برای پذیرش نتایج مذاکرات وین

کدخبر: ۴۰۹۱۱۲
درحالیکه رسانه‌ها از «مذاکرات فشرده کارشناسی و سیاسی، همراه با پیشرفت آهسته» در دور سوم مذاکرات احیای برجام در وین خبر می‌دهند، در سوی دیگر، سفرها و رایزنی‌های دیپلماتیک میان واشنگتن و متحدانش در خاورمیانه‌ حاکی از آن است که دولت جو بایدن سخت در تلاش است از ایجاد هرگونه اخلال در مسیر بازگشت به توافق هسته‌ای جلوگیری نماید.
کارناوال مرگ‌ در اسرائیل/ شرط ایران برای پذیرش نتایج مذاکرات وین

به گزارش اقتصادنیوز پیشرفت کند در دور سوم مذاکرات احیای برجام در وین، حادثه مرگ‌بار در اسرائیل، سفر مقامات اسرائیل به واشنگتن و مقامات آمریکا به خاورمیانه برای رایزنی درباره ایران، ادامه تلاش‌های ایالتی جمهوری‌خواهان برای تغییر قوانین رأی‌گیری به نفع خود و ... مهمترین عناوین خبری امروز در رسانه‌های بین‌المللی بوده است.

دستیابی به توافق تا اواخر اردیبهشت یا خرداد؟

خبرگزاری بلومبرگ ظهر جمعه ۱۰ اردیبهشت در گزارشی مدعی شد که قدرت‌های جهانی برای جلوگیری از ایجاد کشمکش در زمینه نظارت آژانس انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته ای ایران، قصد دارند تا اواسط ماه می (پیش از انقضای توافق ۳ماهه ایران و آژانس در ۲۱ می) با ایران توافق کنند.

وین

بلومبرگ نوشت: دو مقام اروپایی که به عنوان میانجی در روند مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا مشارکت دارند تاریخ هدف (اواسط ماه مه یا اواخر اردیبهشت) را تأیید کردند. آنها در عین حال گفتند اگرچه ایالات متحده و ایران پیشرفت‌هایی داشته‌اند، اما تا رسیدن به تفاهم فاصله زیادی وجود دارد.

در همین حال یک منبع نزدیک به مقامات وزارت امور خارجه ایالات متحده می‌گوید توافق تا این تاریخ بلندپروازانه است و توافق تا اواسط ژوئن (اواخر خرداد) محتمل‌تر است. وی به بلومبرگ گفت: موضوعات دشوار شامل (۱) تحریم‌هایی است که ایالات متحده می‌خواهد حفظ کند، (۲) پرداختن به دانش‌هایی که ایران از طریق فعالیت‌های غنی‌سازی اخیر خود به دست آورده است، و (۳) نحوه راستی‌آزمایی آنها است.

در جلسه توجیهی 21 آوریل، یک مقام وزارت امور خارجه گفت که ایالات متحده قصد دارد تا آنجا که می تواند سریعتر حرکت کند ، اما نه به قیمت دستیابی به یک توافق سطح پایین. این مقام دولتی گفت که مسئله اصلی همچنان چگونگی بازگشت هر دو کشور به انطباق کامل با توافقنامه سال 2015 است.

نگرانی گروسی از انقضای توافق ایران و آژانس

به نوشته بلومبرگ ایران و آژانس در ماه فوریه توافق موقتی را امضا کردند که به دوربین های آژانس اجازه می دهد تا در مراکز اصلی برای ثبت فعالیت ها نصب شوند. بازرسان آژانس فقط در صورتیکه مذاکرات وین به توافق منتهی شود به محتوای دوربین‌ها دسترسی پیدا می کنند، در غیر این صورت ، ایران گفته است آن‌ها را پاک می ‌کند.

گروسی ظریف

این رسانه آمریکایی اضافه کرد: کشورهای اروپایی بدون تلاش برای گسترش گفتگو برای دربرداشتن مسائل امنیتی منطقه، مایل به بازگشت به توافق اولیه هستند. یکی از مقامات گفت که هدف این است که حداقل چند روز قبل از 22 مه تفاهم حاصل شود.

از سوی دیگر رافائل ماریانو گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی هسته ای، روز پنجشنبه در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت که او نگران است اگر به موقع توافق حاصل نشود ، ایران داده های دوربین را از بین می برد و افزود که "امیدواریم که این اتفاق نیفتد."

گروسی گفت اگر طرفین مهلت نظارت را از دست بدهند و "به جایی نرسند" برای بازگشت به تهران و گفت‌وگو برای رسیدن به یک توافق موقت دیگر تلاش خواهد کرد.

احتمال لغو سنگین‌ترین تحریم‌های آمریکا

پیش از این آسوشیتدپرس از احتمال لغو بخش قابل توجهی از تحریم‌های آمریکا خبر داد و نوشته بود: مقامات سابق و کنونی آمریکا می‌گویند دولت بایدن با هدف بازگشت به برجام، در حال بررسی لغو بخش عمده‌ای از تحریم‌ها علیه ایران است که بخشی از سنگین‌ترین تحریم‌های دوره ترامپ علیه ایران به‌شمار می‌روند.

برخی منابع به آسوشیتدپرس گفتند که آمریکا احتمالا برخی تحریم‌ها که مانع دسترسی ایران به منافع ناشی از برجام شده است را لغو می‌کند. این تحریم‌ها می‌تواند شامل منع دسترسی ایران به سیستم مالی بین‌المللی و معامله بر مبنای دلار باشد. به نوشته این رسانه طبق برجام، آمریکا باید تحریم‌های هسته‌ای و نه غیرهسته‌ای را لغو کند، اما مقامات دولت بایدن بر این باورند که دولت ترامپ به عمد شبکه پیچیده‌ای از تحریم‌ها را با ترکیبی از برچسب‌های هسته ای و غیرهسته‌ای پدید آورده تا بازگشت دولت بعدی به برجام را دشوارتر کند.

پیشرفت آهسته در راند سوم

همچنین لارا روزن، خبرنگار پالیتیکو در اروپا مدعی شد که ظاهراً روند پیشرفت ها در دور سوم مذاکرات، کند است. ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۹ آوریل به خبرنگاران حاضر در وزارت امور خارجه گفت: «منصفانه است که بگوییم ما روی غلتک پیشرفت نیستیم.»

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بحران بین الملل ، که به طور مکرر با ایالات متحده و سایر مذاکره کنندگان مشورت می کند ، به خانم روزن گفته است: "موضوعات اصلی باقی مانده است.

واعظ گفت: «پس از دور دوم ، بسیاری از موارد بستگی به واکنش تهران نسبت به بسته آمریکا در مورد تحریم هایی که می خواهد حفظ کند ، مواردی که قابل بحث و گفتگو است و مواردی که برای لغو آن‌ها آماده هستند ، بستگی دارد. دور سوم مذاکرات که در جریان است باید پاسخ بسیاری از سوالات را روشن کند، اما بسیاری از مسائل دشوار باقی مانده و بسیار خوش بینانه است که بگوییم دستیابی به موفقیت سریع در کارها وجود خواهد داشت. اما هیچ یک از موانع نیز غیر قابل عبور نیست».

ولی نصر، رئیس دانشکده مطالعات بین المللی پیشرفته دانشگاه جان هاپکینز و یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه، به خانم روزن گفته است که «من فکر می کنم که چارچوب این توافق بسته نشده است. به نظر نمی‌رسد مواضع آنها نزدیک است.»

شرط ایران برای پذیرش نتایج مذاکرات وین 

دو منبع آگاه ایرانی به پرس‌تی‌وی گفتند که ایالات متحده ابتدا باید همه تحریم‌هایی را که اجازه نمی‌دهد ایران از مزایای توافق هسته‌ای بهره‌مند شود را لغو کند و بعد از آن ایران اقدامات توافق شده در مذاکرات در وین را انجم می‌دهد.

این منابع روز پنجشنبه به پرس تی وی گفتند که مقامات جمهوری اسلامی نتایج مذاکرات در حال انجام وین در مورد احیای برجام را تنها در صورتی می‌پذیرند که کلیه تحریم هایی که به طور یک جانبه از سوی ایالات متحده علیه ایران اعمال شده رفع شود و ایران پس از تأیید رفع تحریم‌ها، اقدام می‌کند.

به گفته پرس تی وی ، در حال حاضر ، مهمترین موانعی که ایران را از بهره برداری کامل از مزایای برجام محرم می کند ، دستورات اجرایی 12959، 13599، 13876 و 13949 است که توسط رئیس جمهور آمریکا امضا شده اند.

بر اساس این گزارش، تحریم‌های ایالات متحده مانند CAATSA و ISA و همچنین مقررات ویزا وقانون U-turn  و بند 311 قانون اقدام میهن‌پرستانه ایالات متحده از دیگر موانع عمده ای است که مانع از بهره مندی کامل ایران از مزایای این توافق می‌شود. 

پرس تی وی می گوید: عدم رفع تحریم ها و رفع موقت تحریم‌ها بصورت 120 و 180 روزه  از دیگر موانعی است که اجازه بهره مندی کامل ایران از برجام را نمی‌دهد.

این منابع در ادامه به پرس تی وی گفتند که ایالات متحده باید تمام خسارات وارده که نتیجه خروج غیرقانونی واشنگتن از برجام به ایران وارد شده را جبران کند.

لشکرکشی تل‌آویو به واشنگتن برای اخلال در احیای برجام

لشکرکشی تل‌آویو به واشنگتن برای اخلال در احیای برجام

اما در آنسوی اقیانوس اطلس، مقامات اسرائیلی به آمریکا رفته‌اند تا نگرانی ‌های خود از بازگشت احتمالی ایالات متحده را ابراز کنند. وبگاه خبری آکسیوس گزارش داد که ایالات متحده و اسرائیل به دنبال "جلوگیری از" اختلافات در مورد توافق ایران از سایر موضوعات هستند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و همتای اسرائیلی میر بن شبات در اولین گفتگوی حضوری خود به مدت دو ساعت در سفارت اسرائیل در واشنگتن با یکدیگر دیدار کردند. سپس مقامات شورای امنیت ملی خاورمیانه برت مک گورک و باربارا لیف از طرف ایالات متحده به نشست پیوستند، در حالی که گیلعاد اردان سفیر اسرائیل و رُووِن آزار مشاور سیاست خارجی از طرف اسرائیلی‌ها در جلسه حاضر شدند.

لشکرکشی تل‌آویو به واشنگتن برای اخلال در احیای برجام

 بن شبات و تیم او ادعا کردند که بازگشت احتمالی به توافق قبلی، امکان دستیابی به "طولانی تر و قوی تر" را کاهش می دهد. با این حال مقامات اسرائیلی از نحوه برگزاری جلسه بسیار راضی بودند. آنها گفتند که سالیوان و سایر مقامات آمریکایی رویکرد مثبتی داشتند و هیچگونه کینه ایدئولوژیک یا شخصی نسبت به اسرائیل نداشتند.

پس از دیدار مذکور یوسی کوهن مدیر موساد نیز برای گفتگو درباره ایران به واشنگتن رفت و با تونی بلینکن وزیر امور خارجه دیدار کند.

سالیوان: درباره ایران با اسرائیل توافق کردیم همدیگر را «شگفت‌زده» نکنیم

جیک سالیوان درباره این دیدار و رایزنی با مقامات اسرائیل درباره ایران به شبکه آمریکایی ان بی سی نیوز گفت که آمریکا و اسرائیل تفاهم کردند که با سیاست‌های خود همدیگر را «شگفت‌زده» نکنند. به نوشته ان‌بی‌سی احتمالاً اشاره سالیوان به اقدامات تل‌آویو علیه ایران -از جمله حادثه نطنز- بدون اطلاع  و هماهنگی آمریکا است.

سالیوان اضافه کرد ما عمیقا و با اشتیاق معتقدیم که آمریکا و اسرائیل نباید با سیاست‌های غیرمنتظره یکدیگر مواجه شوند. چراکه ما در حال پیشبردن مسائل با هماهنگی یکدیگر هستیم، تا درک بهتری داشته باشیم.

سالیوان ضمناً تأیید کرد که دولت بایدن با مقامات اسرائیل در مورد توافق هسته ای 2015 اختلاف نظر دارند.

با کمال تأسف می‌گویم احیای برجام نزدیک است

Gilad Erdan_0

از سوی دیگر تایمز آو اسرائیل به نقل از گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل که در جلسه بن شبت و سالیوان حضور داشت، نوشت: سفیر اسرائیل در آمریکا و سازمان ملل گفته است «با نهایت تاسف و ناراحتی» به این «اطمینان» رسیده که بازگشت آمریکا به برجام و رفع بخش عمده‎‌ای از تحریم‌ها علیه ایران، که یک «کشور افراطی» است امری «قطعی» است.

به ادعای سفیر اسرائیل، مشکلات کنونی آمریکا و ایران در مذاکرات غیر مستقیم طرفین در وین، ناشی از «اختلاف مربوط به برداشتن این یا آن بخش از تحریم‌ها علیه ایران» است، اما «مقامات ایران دریافته‌اند که اراده کلی آمریکا، مبتنی بر بازگشت به برجام، شکل گرفته است».

سفیر اسرائیل این اظهارات را یک روز پس از دیدار  سالیوان و بن شبت مطرح کرد و درحالیکه سالیوان از تفاهم طرفین مبنی بر ضرورت هماهنگی سیاست‌ها درباره ایران سخن گفت، اردان در گفت‌وگو با تایمز آو اسرائیل مدعی شد که در گفت‌وگو با مقامات آمریکا تاکید کردیم که ما «آزادی عمل» خود را حفظ کرده و در برابر هیچ توافق بین‌المللی که بخشی از آن نباشیم، «دست‌بسته» نخواهیم نشست... و آمریکا نسبت به این امر تفهیم شده است.

سفر هیئت آمریکایی به منطقه با محوریت پرونده ایران

نمایندگان ارشد ایالات متحده برای رفع نگرانی متحدان منطقه‌ای درباره توافق ایران، به خاورمیانه می‌روند تا دستورکار رئیس جمهور بایدن برای احیای توافق هسته‌ای ایران و کاهش تنش‌های منطقه‌ای را برای شرکای آمریکا روشن کنند.

این هیئت آمریکایی این هفته برای گفتگو با متحدان از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اردن به خاورمیانه سفر می‌کنند.

به گزارش الجزیره به نقل از مقامات ارشد آمریکا ، این هیأت توسط برت مک گورک هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و درک شولت، مشاور وزارت امور خارجه، هدایت خواهد شد.

مرور مطبوعات

همچنین انتظار می رود مقامات در مورد تصمیم دولت مبنی بر ادامه فروش 23 میلیارد دلاری تجهیزات نظامی شامل 50 جنگنده F-35 و 18 هواپیمای بدون سرنشین نظامی به امارات متحده عربی گفتگو کنند.

کارناوال مرگ در فستیوال مذهبی در اسرائیل

2471031248

امروز جمعه در یک حادثه در جریان یک جشن مذهبی در کوه مرون اسرائیل دست کم ۴۵ نفر کشته شدند. یهودیان ارتدوکس به آرامگاه گالیله از حکیم قرن دوم، شیمون بار یوچای سفر کرده بودند تا مراسم سالانه بومر که شامل نماز در طول شب، آهنگ های عرفانی و رقص و تشریفات مذهبی است را بجا آورند.

4221625879

به گزارش سی‌ان‌ان، مجوز برای شرکت ۱۰ هزار نفر در بزرگترین رویداد مذهبی اسرائیل صادر شده بود اما تخمین زده می‌شود که ۵۰ تا ۱۰۰ هزار  نفر برای جشن تعطیلات Lag B'Omer بر روی کوه مرون جمع شده بودند. وزارت بهداشت اسرائیل نیز از مردم خواسته بود در جشنواره شرکت نکنند و نسبت به خطر شیوع دوباره بیماری کووید-۱۹ هشدار داده بود.

1047023524

علت حادثه در ساعات اولیه روز جمعه تائید نشد، اما شاهدان گفتند مردم هنگام تلاش برای خروج در یک گذرگاه باریک دچار خفگی یا زیر دست و پا لگدمال شده اند. تصاویری از شب حادثه نشان می داد که مردانی دیوانه‌وار نرده‌های آهنی را پایین می کشند تا فرار کنند.

73095f73-2471-4ca1-92d0-b688282f84b0

تلاش جمهوری‌خواهان برای تغییر قوانین رأی‌گیری با هدف کاهش مشارکت

به گزارش واشنگتن‌پست، ​جمهوری خواهان فلوریدا هم مانند هم‌حزبی‌های خود در جورجیا و تگزاس در تلاش هستند تا با تصویب قوانین در مجلس ایالتی، دسترسی رای‌دهندگان را محدود و در نتیجه از نرخ مشارکت حامیان حزب دموکرات بکاهند، و از این طریق برای بازپس‌گیری اکثریت کنگره و حتی کاخ سفید از چنگ دموکرات‌ها اقدام کنند.

مرور مطبوعات

مجلس سنای فلوریدا تحت کنترل جمهوریخواه، لایحه ای را تصویب کرد که محدودیت های متعددی را در رای‌گیری اعمال می‌کند. فلوریدا یکی از چندین ایالت است که مجالس قانونگذاری آن تحت کنترل جمهوری خواهان است و پس از انتخابات 2020 تلاش‌های خود را به محدود کردن دسترسی رای‌دهندگان معطوف کرده‌اند.

جورجیا در ماه مارس، و تگزاس هفته گذشته شاهد روندهای مشابهی در مجالس قانون‌گذاری ایالتی بودند. مخالفان این لوایح می گویند محدودیت ها به طور نامتناسبی بر نرخ مشارکت جوامع رنگین‌پوست تاثیر می‌گذارد.

فاجعه کرونایی در هند

اولین محموله لوازم امدادی ایالات متحده برای کمک به وضعیت آشفته پاندمی در هند در حالی وارد این کشور شد که رکورد جدیدی از ابتلا و مرگ ناشی از بیماری کرونا اعلام شد.

4569

بر اساس گزارش گاردین، موارد ابتلای تایید شده در یک روز گذشته به بیش از ۳۸۶ هزار مورد افزایش یافت، در حالی که نزدیک به ۳۵۰۰ تن در ۲۴ ساعت گذشته جان باختند.

merlin_186953214_64c7b6e3-7172-4d80-b374-be0e49f94ee0-superJumbo

هند تاکنون در حدود 18.5 میلیون ابتلای تأیید شده داشته است، از جمله بیش از 6 میلیون در این ماه. همچنین تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار تن فوت کرده اند، اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند که رقم واقعی بسیار بالاتر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید