عرضه دلار سه برابر هفته دوم سال شد

اتاق فرمان کاهش قیمت دلار

کدخبر: ۴۰۷۶۰۲
اقتصاد نیوز:حجم عرضه دلار به‌صورت اسکناس در بازار متشکل در هفته اخیر بیش از سه برابر هفته دوم سال جدید بود. این عرضه زیاد می‌تواند یکی از دلایل کاهش قیمت‌ها در بازار ارز باشد.
اتاق فرمان کاهش قیمت دلار

به گزارش اقتصادنیوز آمارهای اعلام‌شده از سوی بازار متشکل حکایت از آن دارد که حجم عرضه دلار در بازارهای رسمی به‌شدت بالا رفته است. با توجه به ساختار عرضه این بازار می‌توان گفت تزریق ارز که عمدتاً از سوی صادرکنندگان و بازار ساز انجام می‌شود در این هفته رکورد شکسته است. همین رکوردشکنی موجب شده قیمت دلار در قالب عمده‌فروشی و خرده‌فروشی کاهش یابد.

در واقع آمارها نشان می دهد بازار ساز با عرضه عمده دلار در بازار متشکل و فروش آن به صورت خرده فروشی در سامانه توانسته از نوسان صعودی در بازار ارز جلوگیری کند. آنچه موجب شده عرضه دلار عمده به کاهش قیمت منجر شود همزمانی آن با اخبار مثبت پیرامون در خصوص تعدیل تحریم ها است. در بازار ارز تصور می شود که مذاکرات وین در حال پیشرفت است و احتمال تعلیق تحریم های ایران وجود دارد. طبیعتا در صورت تعلیق تحریم ها، ایران در مقایسه با گذشته می تواند هم نفت بیشتری بفروشد و هم به منابع ارزی خود دسترسی پیدا کند. به قول بازارهای با دسترسی به ارزهای زیر کلید قدرت بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز بالا می رود. 

همین دیدگاه موجب شده که در هفته اخیر همبستگی معناداری بین افزایش حجم عرضه در بازار متشکل و کاهش قیمت در بازار ارز برقرار باشد. در مجموع چهار هفته اخیر روند عرضه دلار افزایشی بوده، متوسط هفتگی قیمت دلار و یورو در بازار متشکل نیز به‌صورت پیوسته روند کاهشی را دنبال کرد. با وجود کاهش قیمت در بازار متشکل  شکاف بین نرخ بازار آزاد و سامانه سنا نیز در هفته‌ای که گذشت نسبت به هفته ماقبل کوچک‌تر شد. شکاف ارزی در دو بازار به کمتر از سه درصد رسید که کف شکاف در سال 1400 است. کاهش شکاف نشان می دهد روند بازار در این هفته ها همسو بوده است.

تغییرات متوسط وزنی قیمت دلار و یورو متشکل

متوسط وزنی قیمت دلار در بازار متشکل طی چهار هفته گذشته به‌صورت پیوسته کاهش یافت. این رقم برای هفته دوم سال جدید 24 هزار و 820 تومان بود اما در هفته‌ای که گذشت به 23 هزار و 453 تومان افت کرد. نرخ متوسط هفتگی دلار متشکل طی این چهار هفته 376 تومان معادل 1.5 درصد کاهش یافت.

نرخ متوسط یورو متشکل نیز در چهار هفته گذشته روند کاهشی را دنبال کرد و از 29 هزار و 14 تومان در هفته دوم سال جدید به 27 هزار و 947 تومان در هفته‌ای که گذشت کاهش یافت. بر این اساس نرخ متوسط یورو متشکل طی چهار هفته 1067 تومان معادل 3.7 درصد کاهش یافت.

تغییرات حجم مبادلات هفتگی در بازار متشکل

حجم مبادلات بازار متشکل دلار طی چهار هفته گذشته به‌صورت پیوسته افزایش یافت و از 10 میلیون و 564 هزار در هفته دوم سال 1400 به 33 میلیون و 479 هزار در هفته اخیر افزایش یافت، یعنی حجم مبادلات طی چهار هفته بیش از سه برابر شد.

اما تغییرات در حجم مبادلات یورو طی این چهار هفته یکنواخت نبود. مبادلات هفتگی یورو متشکل از 4 میلیون و 632 هزار در هفته دوم به 13 میلیون و 503 هزار در هفته چهارم افزایش یافت، اما در هفته‌ای که گذشت افت کرد و روی 8 میلیون و 999 هزار قرار گرفت.

قیمت دلار متشکل، سنا و آزاد در دو هفته اخیر

متوسط قیمت دلار بازار آزاد از 24 هزار و 910 تومان در هفته گذشته به حدود 24 هزار و 175 تومان در این هفته‌ کاهش یافت.

قیمت دلار سنا از 24 هزار و 185 تومان در هفته گذشته به 23 هزار و 589 تومان در هفته‌ای که گذشت رسید و نرخ دلار متشکل از 23 هزار و 964 تومان به 23 هزار و 453 تومان کاهش یافت.

شکاف بین نرخ آزاد و سنا در هفته گذشته 725 تومان معادل 3 درصد بود که در هفته‌ای که گذشت به 586 تومان معادل 2.5 درصد کاهش یافت.

قیمت یورو متشکل، سنا و آزاد در دو هفته اخیر

متوسط قیمت یورو بازار آزاد از 29 هزار و 729 تومان در هفته گذشته به 29 هزار و 185 تومان در هفته‌ای که گذشت کاهش یافت. قیمت یورو سامانه سنا از 28 هزار و 425 تومان به 28 هزار و 173 تومان رسید. نرخ یورو بازار متشکل نیز از 28 هزار و 178 تومان در هفته گذشته به 27 هزار و 947 تومان در هفته‌ای که گذشت، افت کرد.

اندازه شکاف بین یورو بازار آزاد و سامانه سنا در هفته گذشته 1304 معادل 4.6 درصد به دست می‌آید که در هفته‌ای که گذشت به 1012 تومان معادل 3.6 درصد کاهش یافت.

 

 

 

 

 

  • 1 (1)
  • 2.2
  • 3 (3)
  • 4 (2)
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید