شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار مرغ

آرامش به بازار مرغ برگشت

کدخبر: 407633
اقتصادنیوز : وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تا چندی قبل بازار مصرف با وجود توزیع روزانه ۱۹۰۰ تن مرغ در تهران باز هم تشنه بود، گفت: الان روزانه ۱۲۰۰ تن مرغ برای تهران عرضه می‌شود، اما به رغم کاهش عرضه بازار آرام است.

 به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از صدا وسیما، کاظم خاوازی با بیان این که تاکنون باهدف جلوگیری از زیان کشاورزان بیش از 50 هزار تن پیاز از آن‌ها خریداری شده است علت انباشت و خراب شدن پیاز کشاورزان در برخی نقاط کشور را رعایت نشدن الگوی کشت خواند و افزود: وزیر جهاد کشاورزی برنامه الگوی کشت را به همه استان‌ها ابلاغ کرده است اما کشاورزان برخی مناطق همچون جنوب کرمان بدون هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی اقدام به کاشت پیاز کردند و باعث شدند بازار پیاز از تعادل خارج شود.

وی با اعلام اینکه وزارت جهاد تاکنون با خرید بیش از 50 هزار تن پیاز سعی کرده از این قشر زحمت‌کش حمایت کند، گفت: حمایت‌ها باز هم ادامه خواهد داشت، اما کشاورزان عزیز هم باید همکاری کنند و در مناطقی که توصیه می‌شود گیاه دیگری را کاشت کنند تا با انباشت برخی محصولات مواجه نشویم.

وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه در همین راستا مصوبه‌ای به کمیسیون زیربنایی هیئت وزیران ارسال شده است، گفت: ان‌شاءلله با تصویب این مصوبه بحث الگوی کشت با یک قانون‌مندی بیشتری پیگیری می‌شود و دیگر به دلیل نبود اطلاعات کافی یا تمایل کشاورزان به سود بیشتر، شاهد بروز مشکلاتی نظیر انباشت محصولات زراعی در کشور نخواهیم بود.

خاوازی همچنین با اعلام اینکه از 11 فروردین مسئولیت ساماندهی کارگروه مرغ به وزارت جهاد داده شده است، گفت: بازار مرغ تحت کنترل است و نقاط حساس بررسی و پایش شدند.

وی برنامه‌ریزی نامناسب را یکی از نیاز‌های اصلی بازار مرغ خواند و گفت: استان سیستان و بلوچستان روزانه به 250 تن مرغ نیاز دارد، اما تولید مرغ در این استان فقط 25 تن است و باید مرغداری‌های مجهزی در این استان احداث شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و چهارمحال و بختیاری و جنوب کرمان مجوز‌هایی برای احداث مرغداری داده شده است، گفت: مشکلات کمبود مرغ ماه‌های گذشته در بازار به دلیل کمبود تولید نبوده است.

وی با بیان اینکه تا چندی قبل با وجود توزیع روزانه 1900 تن مرغ در تهران باز هم بازار تشنه بود، گفت: الان روزانه حدود 1200 تن مرغ برای تهران عرضه می‌شود، اما به رغم کاهش عرضه بازار آرام است.

خاوازی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با همکاری سایر نهاد‌ها همچون وزارت صنعت، تعزیرات و وزارت کشور روند تولید و توزیع مرغ به آرامش رسیده است، در خصوص قاچاق تخم مرغ نطفه‌دار و جوجه یک روزه هم گفت: میزان قاچاق خیلی بالا نبود، اما بلافاصله با همکاری دستگاه‌های امنیتی همان میزان کم هم شناسایی شد و از ورود آن جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه بازار مرغ به صورت مداوم رصد می‌شود، گفت: یکی از اقدامات کارگروه، رصد و برنامه‌ریزی بلندمدت برای تولید مرغ طی دو سال آینده کشور است، چون هر گوشتی که امروز در بازار عرضه می‌شود، حاصل برنامه‌ریزی 16 ماه قبل است و این برنامه‌ریزی باید مداوم باشد تا مردم و دولت آینده دوباره دچار مشکلات و عدم توازن در بازار مرغ نشوند.