مقایسه آمار کرونایی در ایران و جهان؛

سبقت فوتی‌های کرونا در ایران از آمریکا و انگلیس

کدخبر: ۴۰۷۳۵۴
آمارهای مرگ و میر در ایران از کشورهای پرخطر کرونایی جهان پیشی گرفته است. اما چه عاملی باعث کاهش مرگ و میر در کشورهایی چون آمریکا، انگلیس و هند شده است؟
سبقت فوتی‌های کرونا در ایران از آمریکا و انگلیس

به گزارش اقتصادنیوز، شدت شیوع و ابتلا به کرونا در ایران سبب شد شمار فوتی های روزانه این بیماری در مدتی کمتر از یک ماه 400 درصد افزایش پیدا کرده و از سطح کمتر از 100 نفر به بیش از 400 نفر در هر روز برسد.

احتمال مرگ ومیر کرونایی در ایران در میانه پاییز به سطح 5.7 نفر در هر یک میلیون نفر رسیده بود با این وجود دوره ای با کاهش موج ابتلا و تنزل آمارهای این متغیر بودیم. در سال جدیداما دوباره با اوجگیری مجدد این بیماری، آمار مرگ و میر بالاترین حد خود در پنج ماه اخیر رسیده است.

در همین خصوص مقایسه ایران با کشورهایی که پیش از این سابقه سیاهی را در زمینه بیماری کرونا از خود برجای گذاشته‌اند نشان از رشد نسبی این متغیر در آمارهای کرونایی ایران در قیاس با برخی کشورهای پر ابتلای جهان داشته است.

مقایسه آمار کرونای ایران و آمریکا

یکی از روشهایی که می تواند وضعیت کرونایی در کشورها را به صورت منصفانه تری با یکدیگر مقایسه کند نسبت آمارها در هر یک میلیون نفر است. 

در همین خصوص تعداد فوتی های روزانه در هر یک میلیون نفر در ایران در روزهای اخیر به 4.7 نفر رسیده است که در 5 ماه گذشته یک رکورد به حساب می آید. برهمین اساس شمار فوتی های روزانه کرونا در ایران در روز اول اردیبهشت به 388 نفر رسید که در رده بالای مرگ و میر در چهار ماه اخیر قرار داشته است.

مرور آمارها نشان می دهد بیشترین میزان ثبت شده از این متغیر در روزهای کرونا زده ایران به نیمه پاییز تعلق داشته که در حد 5.7 درصد ثبت شده بود. 

کرونا

پیش از این کشورهای آمریکا و هند در آمارهای جهانی کرونا در بالاترین حد آماری قرار داشته وهمواره در میان کشورهای قرمز و سیاه کرونایی در رده های اول و دوم جابجا می شدند. درهمین راستا مقایسه آماری این متغیر در ایران و آمریکا میتواند توصیف دقیقتری را از وضعیت سیاه کرونایی ایران در جهان ارائه دهد. بر اساس داده های کشورهای مختلف شمار فوتی های روزانه در هر یک میلیون نفر در آمریکا که در بهمن ماه سال گذشته تا حد 13.52 رسیده بود اکنون تا سطح 2.3 درصد تنزل پیدا کرده است.

ارزیابی آمارهای ایران و آمریکا در 10 روز گذشته نشان می دهد احتمال مرگ و میر در ایران در این مدت همواره در ایران بالاتر از کشور آمریکا به ثبت رسیده است. 

این متغیر در هند نیز در سطح بسیار پایینی قرار داشته و در روزهای اخیر تقریبا 1.5 نفر در هر یک میلیون نفر به ثبت رسیده است.

بنابراین مقایسه ایران با هند و آمریکا نشان از سبقت احتمال مرگ ومیر کرونایی در ایران نسبت به دوکشور پرخطر کرونایی در جهان داشته است.

اما این سنجش آماری در میان کشورهای اروپایی چه دستاوردی را به همراه داشته است؟

کرونا

وضعیت سیاه کرونایی ایران در مقابل بریتانیا

در کشور بریتانیا در روز های اخیرشما فوتی های روزانه در هر یک میلیون نفر به 0.458 نفر رسیده است . رکورد های این متغیر در سه ماه گذشته در این کشور تا مرز 20 نفر در یک میلیون نفر نیز به ثبت رسیده بود که اکنون در این روزها روندی کاهشی را به ثبت رسانده است.

مقایسه شاخص احتمال مرگ ومیر کرونا در این کشور نیز با ایران نشان از روند افزایشی ایران و سبقت نسبت فوتی ها در ایران از بریتانیا داشته است.

درادامه این مقایسه در ایران با کشورهای آسیایی چین و ترکیه نیز نتیجه ای مشابه را نشان می دهد. 

کرونا

وضعیت مرگ و میر کرونایی ایران در آسیا

کشور چین با توجه به مدیریت های انجام شده در خصوص مبارزه با این بیماری با وجود رکورد های بی سابقه ابتدایی خود دراین بیماری اما در ادامه همواره در سطح 3.3 درصد آمار خود را ثابت نگه داشته است. در همین خصوص شمار فوتی ها در هر یک میلیون نفر در ایران در روزهای اخیر از این متغیر در چین نیز بالاتر قرار گرفته است.

کشور دیگری که در قاره آسیا در روزهای اخیر روندی صعودی را از ابتلای روزانه کرونایی به ثبت رساند کشور ترکیه بوده است. تعداد جانباختگان این کشور در هر یک میلیون نفر در روزهای اخیر در اوجود افزایش ابتلای کرونا به 4.1 نفر در هر یک میلیون نفر رسیده که هنوز از رقم ثبت شده در ایران 0.6 واحد درصد کمتر بوده است و 10 روز است که این متغیر در ایران از ترکیه بالاتر به ثبت می رسد.

در تمام کشورهای پرخطر کرونایی که آمارشان را با آمار ثبت شده در ایران مقایسه شد، توزیع واکسن در مراحل بهتری نسبت به ایران قرار دارد. وضعیت آمارهای مرگ ومیر در کنار ابتلای روزانه کرونا در این کشور ها نشان می دهد در تمام کشورهایی که در رده های نخست استفاده از واکسن کرونا در جهان قرار داشته اند باوجود ثبت آمارهای خطرناک مرگ ومیر در روزهای قبل اما نسبت مرگ و میر روندی کاهشی داشته و به بعضا به کمترین حد خود در تقویم کرونایی شان رسیده اند.

این در حالی است که این نسبت در ایران در روزهای اخیر روندی صعودی داشته و اکنون از تمام کشورهای پرخطر کرونایی جهان پیشی گرفته است.

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید