گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام پایتخت

روز سبز نمادهای بانکی در بورس + نمودار

کدخبر: ۴۰۷۰۳۲
اقتصادنیوز: امروز 31 فروردین 1400 شاخص کل بورس پس از 4 روز رشد کرد و قیمت سهام اغلب نمادهای بانکی افزایش یافت .

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 2 هزار و 824 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 219 هزار واحد رسید.  

صعود شاخص کل

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در 10 دقیقه ابتدایی حدود 3 هزار واحد رشد کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز دوشنبه  2 هزار و 824 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 219 هزار و 699 واحد رسید.

اما شاخص هم‌وزن در پایان معاملات 99 واحد نسبت به روز دوشنبه  پائین آمد و در رقم 431 هزار و 673 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 4 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 784 واحد رسید.

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه ، 49 نماد رشد قیمت داشتند که 39 نماد بورسی و 10 نماد فرابورسی بودند. همچنین 259 نماد کاهش قیمت داشتند که 172 نماد بورسی و 87 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 11 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 58 درصد بازار افت قیمت داشتند.

کاهش خروج پول حقیقی 

در روز سه‌شنبه بار دیگر شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم اما از میزان آن 193 میلیارد تومان معادل 40 درصد کاسته شد و ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار به 285 میلیارد تومان رسید. در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام برکت (داروسازی برکت) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 72 میلیارد تومان بود. پس از برکت، وملل (موسسه اعتباری ملل) و شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز «شستا»، «وبملت» و «فملی» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای فارس، پارسان و شپنا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس برکت صدرنشین است و خودرو و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز ذوب، بپیوند و شگویا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

گروه سبز بازار؛ روز خوب نمادهای بانکی

در روز صعود شاخص کل سهام اغلب نمادهای بانکی افزایش قیمت داشتند. نماد وبملت (بانک ملت) که بیشترین ورود پول حقیقی را نیز ثبت کرد رشد 5.5 درصدی داشت. در کنار وبملت دیگر نمادهای بانکی مانند وتجارت، وبصادر، وپاسار، وپارس، وخاور، ونوین و وکار همگی رشد قیمت داشتند.   

کاهش ارزش صف‌های بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز دوشنبه 26 درصد کاهش یافت و در رقم 51 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 10 درصد کاهش یافت و 3 هزار و 872 میلیارد تومان شد.

امروز شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف‌ خرید 34 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، شصدف (صنعتی دوده فام) و فنوال (نورد آلومینیوم) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به کویر (فولاد کویر) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 174 میلیارد تومانی داشت. پس از کویر، بنو (بیمه تجارت نو) و سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی)  بیشترین صف فروش را داشتند.

 امروز در سمت تقاضا، 80 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 20 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 87 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 13 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 9 هزار و 506 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌گذشته 77  درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 46 درصدی نسبت به روز گذشته به رقم 3 هزار و 705 میلیارد تومان رسید.

برکت در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات امروز برکت (داروسازی برکت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 232 میلیارد تومان بود.

پس از برکت، بانک ملت بیشترین ارزش معاملات را داشت و ایران خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن سایپا و بانک تجارت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

سایپا صدرنشین جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز نیز خساپا (خودروسازی سایپا) با تعداد 718 میلیون و 103 هزار و 226 سهم در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک تجارت تعلق داشت. دو نماد بانکی وبملت (بانک ملت) و وبصادر (بانک صادرات) نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید