شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس
روزهای کسل کننده بازار سهام

پیش بینی بورس فردا 31 فروردین 1400/توصیه های مهم به آماتورهای بورس

کدخبر: 406903
اقتصاد نیوز: کارشناسان از بورس 31 فروردین چه پیش بینی دارند،با وجود جریان مستمر و قوی خروج حقیقی ها از بورس انتظار پیشی رفتن تقاضا در این روزهای بی اعتمادی بازار اندکی بعید می نماید.

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سهام در روز میانی هفته همچنان همان الگوی چند روز قبل را تکرار کرد. با وجود تصمیمات سیاست‌گذار در راستای تقویت تقاضا، اما همچنان تقاضا رمقی ندارد. اگرچه امروز در برخی نمادها نشانه های مثبت دیده میشد اما همچنان نمیتواند آن را بر کل بازار تعمیم داد. از دید برخی، بازار با مشکل نقدینگی مواجه است و هیچ عاملی جز این عامل نمی‌تواند بازار را از این وضع برهاند. بسیاری هم بر این باورند بازار در روزهای آتی طعم تعادل را خواهد چشید و آنوقت است که آن‌هایی که در خروج از بازار عجول بودند، به این روزها غبطه می‌خورند که چرا برگه های سهام خود را ارزان فروختند.

بازار در روز سه شنبه و چهارشنبه منتظر تعیین تکلیف دو موضوع احیای برجام و تصمیمات سران قوا درباره بورس است. باید در انتظار این دو روز هم بود. بعید است بازار امروز یا چهارشنبه را با مسیر غیرمنتظره ای آغاز کند. همین روند تقویت ملایم تقاضا ممکن است در برخی از سهم ها جریان یابد اما به نظر برنده اصلی همچنان عرضه ای است که با جریان مستمر قوی خروج حقیقی‌ها از بورس بیشتر و بیشتر خود را نشان میدهد.  

بورس دو

یک تیشه دیگر بزن و به الماس برس | دیگر زمان عقب نشینی نیست

ابراهیم جباری | کارشناس بازار سرمایه

در بخشی از کتاب خاطرات نیل رکهم (مخترع روش فروش spin) او دورانی از کار خود را توصیف می‌کند که کاملا از از روند شغلی خود نا امید شده و تقاضای استعفا دارد. او اینطور بیان میکند که با وجود تلاش فراوان هیچ قراردادی نتوانسته برای شرکت به دست آورد، و تا حدی افسرده نیز شده است.

او پس از نوشتن نامه استعفای خود به نزد مدیر شرکت رفته و برگه استعفا را تقدیم میکند. اما واکنش مدیر شرکت چیست؟ به او میگوید نیل، آیا به مقدار کافی نه شنیده ای؟ او میگوید بله خیلی زیاد!

اما مدیر شرکت به او میگوید تو روزانه دو «نه» بیشتر باید بشنوی و بلاشک موفق خواهی شد ... نیل در ادامه عنوان می‌کند، من تنها یک قدم با موفقیت فاصله داشتم و از پیروزی گریزان بودم، اما تنها با برقراری دو تماس بیشتر در روز (آن هم برای شنیدن «نه» از مشتری) اولین قراردادهای خودم را بدست آوردم...

حال شما در بازار چطور است؟ آیا نا امید شده اید؟ آنچه که در بازار مشهود است، قیمت سهام مختلف پس از اصلاحات شدید کشش منفی و اصلاح بیشتر ندارند، و بازار تقریبا کف‌ خود را شناسایی نموده است.

این حرفها یک نگاه غیرواقعی نیست و از جانب تجربه زده می شود. اگر امروز از بازار میخواهید بروید باید به اطلاعتان برسانم که شما دارایی خود را در نازل ترین قیمت به شخص بعدی تقدیم خواهید کرد.

شاخص کل مجددا به محدوده جذاب و حمایتی خود رسیده است و طی روزهای آتی شاهد تعادل در بازار خواهیم بود. در هفته گذشته شاهد خریدهای حجمی حقوقی های بانکی بودیم و امروز زمزمه هایی از لغو تحریم های بانکی وجود دارد.

در صورت حرکت یکی از گروه ها دیگر گروه ها نیز به تکاپو خواهند افتاد. فراموش نکنید که یکی از ارکان اساسی حضور در بازار صبر است. پس قدری قبل از فشردن دکمه فروش، تامل کنید ...

نیاز به محرک قوی

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

در روزهایی که بازار طلا و ارز به خاطر کرونا تعطیل است و بازار مسکن، خودرو و بورس نیز با رکود سنگین دست و پنجه نرم می‌کند، توجه سرمایه‌گذاران به اخبار و اتفاقات وین دوخته شده است. در روزهای اخیر نیز حجم اخبار و گمانه‌زنی‌ها افزایش یافته است. تاثیر آن نیز در کاهش اندک قیمت‌ها در بازار طلا و ارز نمود یافته است.

در بازار سرمایه نیز امروز میزان تحرکات اندکی افزایش یافت. معاملات برخی شرکت‌های مطرح همانند سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و فولاد مبارکه متعادل دنبال شد و صف فروش برخی نمادهای لیدر همانند ایران خودرو در دقایق پایانی جمع شد.

 با این حال حجم این اتفاقات به قدری نبود که بتوان آن را نشانه مثبتی برای معاملات روزهای آتی دانست. همچنان ارزش معاملات خرد پایین است، خروج نقدینگی حقیقی‌ها با ورود نقدینگی به صندوق‌های درآمد ثابت توامان شده است و همچنان بیش از 70 درصد نمادها در صف فروش گرفتار هستند.

با این حال و در سوی دیگر  حجم خبرهای مثبت از سمت وین افزایش یافته ، بازار کامودیتی‌ها به خصوص مس مسیر افزایش قیمت در پیش گرفته و اندکی از تب بازار ارز دیجیتال کاسته شده است. در نتیجه شرایط بالقوه برای بهبود معاملات فراهم شده است اما این شرایط نیاز به یک محرک قوی دارد تا بازار بتواند به حالت بالفعل درآید.

چرا بازار مثبت نمیشود؟

علیرضا عزیزالهی | کارشناس بازار سرمایه

طی معاملات روز دوشنبه، در ابتدا شاهد تشکیل صف فروش در کلیت بازار بودیم ولی از اواسط بازار رفته رفته از حجم صفوف فروش کاسته شد و در انتها شاهد جمع آوری این صفوف در سهم های شاخص ساز و رنج مثبت در برخی از آنها بودیم. شاخص کل با افت حدود 8هزار واحدی به عدد 1میلیون 216 واحد رسید. ارزش معاملات خرد حدود 3هزار میلیارد تومان بود که بالاتر از میانگین یک هفته اخیر بود.

بیش از دو ماه از اجرای قانون دامنه نوسان نامتقارن می گذرد. قانونی که قرار بود به طور موقت اجرا شود و جلوی هیجانات را بگیرد، اکنون بلای جان نقدشوندگی بازار شده است. طبق مصوبه جدید سازمان قرار بر این است که از ابتدای اردیبهشت ماه دامنه نوسان از -2و+6 به -3 و +6 تغییر یابد.

 به نظر می رسد با این کار سازمان قصد دارد آرام آرام دامنه منفی را بازتر کند. به هر حال تا زمانی که بازار از ریسک نقدشوندگی رنج میبرد نمیتوان انتظار بهبود شرایط را داشت. هرچند بازار در شرایط فعلی درگیر ابهامات و عدم قطعیت های زیاد دیگری نیز از جمله برجام، انتخابات ریاست جمهوری و.... می باشد

پیش بینی می شود با توجه به جمع آوری صفوف فروش در انتهای بازار روز دوشنبه، شاهد نوسانات مثبت موقت در معاملات فردا باشیم.