شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس
عبده تبریزی:

بورس به تعادل رسیده است

کدخبر: 406856
اقتصادنیوز : یک عضو سابق شورای عالی بورس ضمن بررسی تاثیر بازگشت آمریکا به برجام گفت: بازار سهام اکنون به وضعیت تعادلی خود نزدیک شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، حسین عبده تبریزی در نشست آنلاین " اثر بازگشت احتمالی آمریکا به برجام" گفت: رشد نقدینگی قیمت‌ها در بازارهای مالی چون طلا، مسکن و ... را تعیین می‌کند. رشد بخش واقعی اقتصاد در ۱۴۰۰ به منابع و درآمدهای نفتی بستگی دارد. 

وی افزود: در سال جاری نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم بهره وری، قیمت‌ها در بورس را بالا ببرد و شاخص را صعودی کند. راهکارهای مالیاتی، بانکی، پولی و ... نتوانسته‌اند تاکنون نقدینگی را به تولید ببرند. احتمال اینکه ۵۰ میلیارد دلار صادرات فرآورده‌های نفتی صورت بگیرد، وجود دارد. 

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: سه تا شش ماه اول پس از توافق ایران  و آمریکا، قیمت دلار افزایش نمی‌یابد و با توجه به رشدهای شدید نقدینگی در سال‌های اخیر، انتظارات تورمی در سالجاری کاهش پیدا می‌کند. احتمال برگشت آمریکا به برجام عامل مثبتی در کوتاه مدت برای بازار سرمایه نیست اما اگر این اتفاق صورت گیرد، فضا را برای تولید و قیمت‌ها بهتر می‌کند و  عده‌ای را به سمت بازار سرمایه می‌کشاند. 

عضو سابق شورای عالی بورس بیان کرد: بعید است که بانک مرکزی نرخ‌های بهره را کاهش یا افزایش دهد زیرا هر تغییری در آن‌ها به جز تحولات نرخ دلار و برجام بر بازار سرمایه بیشتر تاثیر می‌گذارد. 

وی افزود: بعد از افت یک میلیون واحدی در بورس، باید به سمت میانگین‌های تاریخی خود برگردد. 

عبده تبریزی با بیان اینکه بازار سهام به وضعیت تعادلی خود رسیده است، گفت: بورس در سال  1399 معادل ۱۴۰ درصد رشد کرد اما حضور عده زیادی فعال نا آگاه و غیر حرفه‌ای به ضرر آن تمام شد. سرمایه گذاران آگاه در سال گذشته یکسری وظایف داشتند که به آن عمل نکردند و موجب شدند تا کاهش‌ها و افزایش‌های زیادی در بازار رخ دهد.