گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام پایتخت

روز خوب نمادهای معدنی بورس تهران + نمودار

کدخبر: ۴۰۶۷۸۴
اقتصادنیوز: امروز 30 فروردین 1400 شاخص کل بورس باز هم نزول کرد اما روندهای درونی بازار بهبود نسبی داشتند.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز دوشنبه شاخص کل بورس 8 هزار و 88 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 216 هزار واحد رسید.  

تداوم نزول شاخص‌ها

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی 6 هزار واحد افت کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 8 هزار و 88 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 216 هزار و 707 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات 714 واحد نسبت به روز یکشنبه پائین آمد و در رقم 431 هزار و 750 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 40 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 780 واحد رسید.

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 22 نماد رشد قیمت داشتند که 15 نماد بورسی و 7 نماد فرابورسی بودند. همچنین 234 نماد کاهش قیمت داشتند که 154 نماد بورسی و 80 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 4 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 52 درصد بازار افت قیمت داشتند.

تداوم خروج پول حقیقی 

در روز دوشنبه بار دیگر شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم و ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار به 478 میلیارد تومان بالغ شد. در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را نمادهای بانکی ثبت کردند. بیشترین رقم به سهام بانک تجارت (وتجارت) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 52 میلیارد تومان بود. پس از وتجارت، وبصادر (بانک صادرات) و وبملت (بانک ملت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز «فارس»، «فولاد» و «ونیکی» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند. در مقابل نمادهای فایرا، کاوه و وبملت سبزپوش‌های بازار امروز بودند که بیشترین مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شپنا و فملی در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز آریا، بگیلان و بپیوند پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

روز خوب معدنی‌ها 

در روزی که همچنان تعداد نمادهای قرمزپوش بیش از سبزهای بازار است قیمت سهام اغلب نمادهای معدنی گروه استخراج کانه‌های فلزی افزایش یافت. نمادهای اپال (فراوری معدنی اپال کانی پارس)، تاصیکو (سرمایه‌گذاری صدر تامین)، کگل (صنعتی و معدنی گلگهر) و کنور (توسعه معدنی و صنعتی صبا نور) در معاملات امروز رشد قیمت داشتند.

رشد ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز یکشنبه 25 درصد افزایش یافت و در رقم 69 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 15 درصد کاهش یافت و 4 هزار و 311 میلیارد تومان شد.

امروز شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف‌ خرید 40 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، ساراب (سیمان داراب) و شصدف (صنعتی دوده فام) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به کویر (فولاد کویر) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 227 میلیارد تومانی داشت. پس از کویر، بنو (بیمه تجارت نو) و سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی)  بیشترین صف فروش را داشتند.

 امروز در سمت تقاضا، 65 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 35 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 66 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 34 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

رشد ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 43 هزار و 67 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌یکشنبه 556 درصد افزایش یافته است که بیش از 39 هزار میلیارد تومان معادل 90 درصد به اوراق مشارکت اختصاص داشت. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 120 درصدی نسبت به روز گذشته به رقم 2 هزار و 536 میلیارد تومان رسید. 

جدول معاملات

در معاملات امروز شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 197 میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و شستا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن فملی و بانک ملت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز وتجارت (بانک تجارت) با تعداد 303 میلیون و 403 هزار و 724 سهم در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک صادرات تعلق داشت. بانک ملت و شپنا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید