گزارش نیمروزی بازار ارز و سکه طلا

قیمت سکه و دلار ریخت/6 عامل نوسان بازار ارز

کدخبر: ۴۰۶۷۶۹
اقتصادنیوز: قیمت دلار آمریکا و قیمت سکه در بازار داخلی شروع افزایشی در در مقایسه با روز گذشته داشتند اما در ادامه کار بازار دوباره وارد فاز نزولی شدند، این نوسان قیمتی ممکن است تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله رشد طلای جهانی، روند کاهشی درهم، امیدها و انتظارات نسبت به آینده توافق هسته‌ای و تغییرات قیمتی منفی ارزهای دیجیتال در روز گذشته رخ داده باشد.
قیمت سکه و دلار ریخت/6 عامل نوسان بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت دلار آمریکا در شروع معاملات روز دوشنبه نسبت به قیمت ابتدایی دیروز 40 تومان افزایش یافت و کار خود را با رقم 24 هزار و 670 تومان آغاز کرده بود. قیمت انتهایی دلار در روز گذشته 24 هزار و 470 تومان بوده است، بر این اساس دلار بخش قابل توجهی از افت قیمتی که در طول معاملات روز یکشنبه ثبت کرده بود، در ابتدای معاملات امروز پس گرفت. قیمت دلار بازار آزاد در ادامه دوباره کاهش قیمت به ثبت رساند و معاملات نیمه روز را با قیمت 24 هزار و 470 تومان و بدون تغییر نسبت به قیمت بسته شده روز قبل به پایان رساند.

نرخ ابتدایی دلار بازار متشکل، نیز نسبت به نرخ ابتدایی روز گذشته 26 تومان افزایش یافته و روی رقم 23 هزار و 671 تومان بود، نرخ ابتدایی دلار سنا نیز نسبت به نرخ ابتدایی روز گذشته27 تومان زیاد شده و روی رقم 23 هزار و 908 تومان قرار گرفته بود. این تغییرات می‌توانند در شروع صعودی دلار بازار آزاد در ابتدای کار موثر بوده باشند.

تغییرات قیمت سکه در میانه هفته

قیمت ابتدایی سکه نیز نسبت به قیمت ابتدایی دیروز تغییرات مثبت را به ثبت رسانده بود. قیمت سکه امامی در شروع معاملات روز دوشنبه با 50 هزار تومان افزایش قیمت نسبت به قیمت ابتدایی دیروز و 80 هزار تومان افزایش قیمت نسبت به قیمت انتهایی دیروز کار خود را با رقم 10 میلیون و 500 هزار تومان آغاز کرد، اما قیمت سکه در ادامه معاملات کاهش یافت و معاملات نیمه اول روز را با قیمت 10 میلیون و 420 هزار تومان به پایان رساند و نسبت به قیمت بسته شده دیروز تغییری ثبت نکرد.

قیمت نیم‌سکه، سکه ربع و سکه گرمی نسبت به نرخ انتهایی روز گذشته تغییری نکرده بودند. نیم سکه در شروع معاملات 6 میلیون و 150 هزار تومان معامله شد. قیمت سکه ربع 3 میلیون و 850 هزار تومان بود و سکه گرمی نیز روی 2 میلیون و 150 هزار تومان قرار داشت.

به نظر می رسد شش عامل موجب شد بازار امروز نوسان داشته باشد. عواملی که ابتدا به تحرک صعودی قیمت ها و در ادامه به نزول آن منجر شد. این عوامل عبارتند از:

اول: واکنش بازار نسبت به انتشار خبر مربوط به احتمال شکل‌گیری تفاهمی جدید در مذاکرات هسته‌ای نسبتا شدید بوده و کارشناسان، این که قیمت‌ها بخشی از کاهشی که ثبت کرده بودند را پس بگیرند محتمل می‌دانستند. با این وجود چون تغییرات قیمتی که در نیمه اول روز ثبت شد، عمدتا منفی بودند، احتمال دارد که امیدها و انتظارات مثبت به آینده، همچنان در بازار به عنوان یک نیروی کاهش‌دهنده قیمت‌ها وجود داشته باشد.

مسئله دوم به رفتار قیمتی طلای جهانی مربوط می‌شود، عمده پیش‌بینی‌ها از رشد قیمت طلای جهانی در هفته جاری حکایت داشتند. در زمان نوشتن این گزارش، این پیش‌بینی‌ها تا حدی محقق شده بود. طلا کار خود را با قیمت حوالی 1777 دلار شروع کرده بود، در ادامه معاملات به 1780 دلار نزدیک شد و مجددا افت کرد، اما دوباره خود را بالا کشید و از مرز 1785 دلار نیز عبور کرد. محتمل است که این تغییرات به عنوان نیرویی در جهت افزایش قیمت طلای داخا عمل کرده باشد.

سوم:قیمت ارزهای دیجیتال مهم دنیا در روز گذشته عمدتا تغییرات کاهشی را به ثبت رسانده بودند و امکان ورود سرمایه از بازار ارزهای دیجیتال به بازار طلا و سایر دارایی‌ها وجود داشت. این امر می‌توانست به عنوان یک عامل مثبت بر قیمت طلای داخل تاثیر بگذارد.

چهار:نرخ ابتدایی دلار بازار متشکل در در شروع معاملات روز دوشنبه نسبت به نرخ ابتدایی روز یک‌شنبه تغییراتی مثبت را به ثبت رسانده بود، اما دوباره نزولی شد. روند تغییرات قیمتی بازار متشکل در هفته‌های گذشته عمدتا نزولی بوده است. متوسط نرخ ابتدای روز متشکل در 19 روز کاری که پشت سر گذاشتیم نیز از نرخ ابتدایی دوشنبه بیشتر و 24 هزار و 263 تومان محاسبه می‌شود، با این وجود محتمل است که قیمت دلار تمایل به افزایش داشته و محرک‌های نزولی آن در مقاطعی قدرت کافی برای نگه داشتن آن زیر مرز حساس 24 هزار و 950 تومان را نداشته باشند.

پنجم:نرخ درهم امارات در شروع معاملات نسبت به نرخ بسته شده دیروز 5 تومان افزایش یافته و روی 6 هزار و 760 تومان قرار گرفته بود، اما نرخ ابتدایی درهم در روز گذشته 6 هزار و 800 تومان و نرخ انتهایی روز شنبه 6 هزار و 830 تومان بوده است. نرخ ابتدایی در هم در روز شنبه 6 هزار و 860 تومان بود. بر این اساس درهم در شروع معاملات روز دوشنبه نتوانست افت قیمتی که از ابتدای هفته ثبت کرده بود را پس بگیرد. علاوه بر این قیمت درهم در ادامه معاملات کاهش یافت و روی 6 هزار و 750 تومان قرار گرفت. محتمل است که این امر به عنوان یک نیروی منفی بر قیمت دلار اثر گذاشته باشد.

در پایان روند نزولی دلار بازار داخل می‌توانست به عنوان یک عامل منفی بر قیمت طلای بازار داخل اثر گذاشته باشد.

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید