بازدهی بازارهای جهانی در هفته اخیر

بازدهی 2 درصدی طلا در بازار جهانی /نوسان قیمت بیت کوین

کدخبر: ۴۰۶۳۰۴
اقتصادنیوز: طلای جهانی هفته گذشته را با بازدهی 2 درصدی به پایان رساند و کارشناسان معتقدند اگرعقب‌نشینی بازدهی اوراق قرضه ادامه داشته باشد، طلا ظرفیت آن را دارد که مرز 1800 دلار را پشت سر بگذارد.
بازدهی 2 درصدی طلا  در بازار جهانی /نوسان قیمت بیت کوین

به گزارش اقتصاد‌نیوز ، قیمت طلا در روز دوشنبه هفته گذشته (شروع روزهای کاری هفته در بازارهای جهانی) 1739 دلار بوده است. قیمت طلا در روز سه‌شنبه تا حوالی 1723 دلار پایین آمد، اما دوباره وارد روند صعودی شد و هفته را با قیمت حدودی 1777 دلار به پایان رساند و روی قیمتی قرار گرفت که در 50 روز اخیر تجربه نشده بود. بر این اساس بازدهی طلا در هفته گذشته بیش از 2 درصد بوده است.

قیمت اتریوم نیز در بازار ارزهای دیجیتال در حال بهبود رکورد خود است و روی رقم 2 هزار و 497 دلار قرار گرفته است.کل سرمایه بازار ارزهای دیجیتال حدودا 20 درصد کل سرمایه بازار طلاست و مجموع سرمایه سه ارز دیجیتالی که در 24 ساعت گذشته بازدهی بیش از 50 درصد داشتند، کمتر از 10 میلیارد دلار است.

مهم‌ترین علت صعود طلا چه بود؟

شاخص دلار در روز دوشنبه 92.20 گزارش شده است. شاخص دلار در زمان نوشتن این گزارش تا سطح 91.5 معادل 0.7 درصد پایین آمده بود. شاخص دلار در روز 11 فروردین بر قله 4 ماهه اخیر ایستاده بود و در حدود 93.3 گزارش شده، در نتیجه افت شاخص دلار در این 17 روز نزدیک به 2 درصد بوده است.

با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر بالا نگه داشتن شاخص دلار و بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا از مهم‌ترین موانع رشد فلز زرد رنگ عنوان می‌شدند، معکوس شدن روند تغییرات شاخص دلار و عقب‌نشینی بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را می‌توان در رشد اخیر طلا موثر دانست.

بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا به زیر 1.6 درصد نزول کرده است. از نظر کارشناسان این رقم یک مرز روانی مهم برای این اوراق بوده است و حرکت به زیر این مرز استقبال از این اوراق را کاهش می‌دهد. علاوه بر این سران فدرال رزرو 27 و 28 آپریل، مصادف با 7 و 8 اردیبهشت نشست پولی خود را برگزار خواهند کرد و تا آن موقع سخنرانی مهمی نخواهند داشت. بر این اساس کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند سکوت اعضای فدرال رزرو به صعود قیمت طلا در هفته آتی کمک کند.

کارشناسان معتقدند با عقب نشینی بازدهی اوراق قرضه مانعی برای رشد طلا تا 1800 دلار وجود نخواهد داشت، ولی این امر مستلزم این است که بازدهی اوراق قرضه دوباره صعودی نشود. علاوه بر این عده‌ای بر این باورند که عدم پیش رفت واکسیناسیون در برخی نقاط دنیا، در عقب افتادن بازسازی اقتصادی و رشد طلا موثر خواهد بود.

بازار فلز رنگ انتظار اعلام نرخ بهره بانک مرکزی اروپا و کانادا در هفته آینده و انتشار اخبار مربوط به نشست پولی اعضای فدرال رزرو را می‌کشد.

رشد ارزهای دیجیتال با سرمایه کم

در 24 ساعت گذشته 3 ارز دیجیتال بازدهی بیش از 50 درصد داشتند. نام این ارزها سیاکوین، نانو و اتریوم کلاسیک بود. جمع سرمایه بازار این ارزها کمتر از 10 میلیارد دلار است. سرمایه بازار ارزهایی که کمترین سرمایه را بازار رمز ارزها دارند در حوالی یک میلیارد دلار است.

مقایسه سرمایه بازار ارزهای دیجیتال و سرمایه بازار طلا

سرمایه کل بازار ارزهای دیجیتال 2 تریلیون و 270 میلیارد دلار است و کل سرمایه بازار طلا در حدود 11 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود. در نتیجه این فرض که انتقال سرمایه بین بازار ارزهای دیجیتال و طلا می‌تواند نوسان قیمت این دارایی‌ها را موجب شود در نگاه اول غیر واقعی به نظر نمی‌رسد.

نوسان قیمت بیت کوین و رکورد شکنی اتریوم

بیشترین قیمت بیت کوین در 24 ساعت گذشته 62 هزار و 539 دلار و کمترین قیمت آن 60 هزار و 34 دلار گزارش شده است و این ارز دیجیتال در 24 ساعت گذشته به طور کلی روند افزایشی را دنبال کرده است.

بیشترین قیمت اتریوم نیز در 24 ساعت گذشته 2 هزار و497 و کمترین قیمت آن 2 هزار و 319 دلار اعلام شده است. بیت کوین تا به حال قیمت 2 هزار و 497 دلاری را تجربه نکرده بود. در نتیجه این ارز دیجیتال برای چندمین بار در طول یک هفته گذشته رکورد خود را بهبود بخشیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید