شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#واکسن

خبر مهم درباره تولید واکسن اسپوتنیک وی در ایران

کدخبر: 406292
اقتصاد نیوز : رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه از تولید واکسن اسپوتنیک وی به زودی در ایران خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دیمیتروف در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تولید این واکسن در «آینده‌ای بسیار نزدیک» در ایران و صربستان و چند ماه بعد نیز در ایتالیا آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: روسیه همچنین با اسپانیا، فرانسه و آلمان برای تولید واکسن اسپوتنیک در این کشورها نیز به توافق رسیده است.

 بر اساس مطالعات انجام شده در روسیه و چند نهاد علمی خارجی، میزان اثربخشی واکسن اسپوتنیک بالای ۹۰ درصد است.

«صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه» (RDIF) توافق نامه های زیادی را برای تولید واکسن در ۲۰ سایت در بیش از ۱۰ کشور از جمله ایران، هند ، برزیل ، کره جنوبی ، چین ، صربستان ، ایتالیا ، بلاروس و قزاقستان امضا کرده است.

دیمیتروف با بیان اینکه تولید واکسن در خارج از روسیه آغاز شده است، تصریح کرد: توافق های انجام شده این صندوق و شرکت های داروسازی برجسته تولید واکسن، واکسیناسیون را برای ۷۰۰ میلیون نفر امکان پذیر می کند.

واکسن روسی اسپوتنیک وی قبلاً در ۶۰ کشور جهان ثبت شده است که جمعیت کلی آن سه میلیارد نفر برآورد می شود. بیش از ۳۰ کشور در حال حاضر واکسیناسیون گسترده را با این واکسن آغاز کرده اند.


 پیش از این کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در گفت و گو با ایرنا از نهایی شدن قرارداد خرید ۳۰ میلیون واکسن اسپوتنیک وی (۶۰ میلیون دوز) خبر داد و اعلام کرد: طبق زمان بندی توافق شده، این واکسن ها قرار است از خرداد تا آذر ماه ۱۴۰۰ به ایران ارسال شود.

  جلالی در باره اتمام ارسال دوزهای باقیمانده قرارداد فعلی برای دو میلیون دوز، طرف روس متعهد شد بزودی بقیه را هر چه سریعتر تحویل دهد. تاکنون ۵ محموله واکسن به میزان ۵۲۰ هزار دوز به ایران ارسال شده است.

تولید مشترک واکسن در ایران

سفیر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد تاکنون  دو شرکت ایرانی با طرف روس برای تولید مشترک واکسن در داخل کشور قرارداد بسته اند  و برای  یکی از این شرکت ها  سلولهای تولید واکسن در اختیار آنها قرار داده شد .

جلالی افزود: برای دومین شرکت نیز از سوی روسیه سلولهای کشت و تولید واکسن بزودی ارسال می شود و کار تولید واکسن را آغاز  خواهند کرد.   

وی گفت: سومین شرکت ایرانی هم به طرف روس معرفی شده است اما تاکنون روسیه در باره این شرکت نظر نداده است.



فراخون  تولید واکسن مشترک از طریق سفارت


این مقام دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در روسیه اعلام کرد تمامی افراد و شرکت های واکسن سازی که توانایی لازم برای تولید مشترک واکسن با روسیه را دارند با سفارت جمهوری اسلامی ارتباط حاصل کنند تا اقدام لازم برای معرفی آنها به مراجع ذیربط روسی انجام شود.

جلالی گفت: تاکنون بجز این سه شرکت که دوتای آنها مورد تایید روسیه قرار گرفته است و یکی هم به تازگی معرفی  شده است تاکنون شرکت جدیدی اعلام آمادگی نکرده است.