بررسی رکوردهای هفتگی آمارهای کرونا در هفته چهارم فروردین 1400

چندگام تا رسیدن به قله موج چهارم کرونا در ایران

کدخبر: ۴۰۶۰۲۹
موج چهارم بیماری کرونا در ایران اوجی دوباره گرفته و شمار مبتلایان در هفته چهارم را به بیشترین حد خود از ابتدای شیوع کرونا در ایران تاکنون رساند. اما آیا می توان گفت شیوع این بیماری به قله موج چهارم رسیده است؟
چندگام تا رسیدن به قله موج چهارم کرونا در ایران

به گزارش اقتصادنیوز،  در سال 1400 آمارهای نگران کننده بیماری کرونا در کشور به مرور افزایش پیدا کرده و تقریبا بسیاری از مناطق کشور را به وضعیت قرمز کرونایی در آوردند.

در همین رابطه بررسی هفتگی آمارهای این بیماری درکشور نشان از چند رکورد در هفته چهارم فروردین ماه داشت.

پس از جهش بی سابقه  70 درصدی در آمار ابتلا و فوت هفتگی کرونا در ایران در هفته سوم فروردین امسال، شیوع این بیماری در هفته چهارم، 40 درصد دیگر رشد پیدا کرده و به بیشترین مقدار خود در کل تقویم کرونایی کشور رسید. اما میزان مرگ و میر هفتگی به عنوان دیگر متغیر نگران کننده کرونایی در ایران در این مدت چه تغییری را به ثبت رسانده است؟

 

رکورد ابتلای هفتگی کرونا در هفته چهارم فروردین

بنابر آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت  و درمان در هفته اخیر شمار مبتلایان به 164 هزار و 631 نفر رسیده که بالاترین میزان ابتلا از ابتدای شیوع این ویروس در کشور تا کنون بوده است. این رقم در مقایسه با هفته قبل 37.3 درصد افزایش پیدا کرده و اکنون در قله ابتلا قرار گرفته است.

تا قبل از سال 1400 بیشترین ابتلای هفتگی کرونا در هفته دوم آذر 99 ثبت شد. مقایسه آمار هفته اخیر با آمار ابتلای هفتگی در سال 99 نشان می دهد شمار مبتلایان در این هفته بیش از 1.7  برابر رکورد قبلی بوده است.

اما آیا این اتفاق می تواند ناشی از رشد تستهای هفتگی کرونا در کشور و کشف مبتلایان پنهان بوده باشد؟

کرونا

بیشترین رشد هفتگی در آمار تستهای کرونایی

در بررسی وضعیت تستهای روزانه در قاب هفتگی مشاهده می شود که درهفته اخیر 671 هزار و 475 نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده و تست کرونا داده اند. این رقم نسبت به آنچه در هفته سوم فروردین به ثبت رسیده بود 26.6 درصد بیشتر است. 

بررسی آمارها نشان می دهد این بیشترین رشد تستهای هفتگی کرونا در کل تاریخ ثبت شده آمارهای کرونایی کشور است. پیش ازاین رکورد جهش در شمار تستهای کرونای کشور به هفته دوم خرداد تعلق داشت که در حد 25 درصد به ثبت رسیده بود. اکنون این جهش بی سابقه نشان از توجه بیشتر به شیوع این بیماری و جستجوی بیشتر مبتلایان پنهان داشته است تا بتوان با توجه به ظرفیت پر بستری های روزانه بیمارستانها در کشور این بیماری را در مراحل ابتدایی تری درمان کرد.

در صورتیکه شمار مبتلایان هفتگی به این بیماری را بر کل تستهای گرفته شده در هفته اخیر تقسیم کنیم حاصل، شاخص دقیقتر شیوع این بیماری در کشور خواهد بود.

در اکوایران ببینید:تمدید وضعیت سیاه

در همین خصوص در هفته گذشته نسبت ابتلا به تست معادل با 24.52 درصد بوده که بیشترین میران این نسبت از ابتدای زمستان 99 تا کنون بوده اما هنوز از ارقام ثبت شده از این متغیر در برخی هفته های پاییزی کمتر است.

به عبارت دیگر می توان گفت به طور مشخص افزایش ابتلا به این بیماری هم در نتیجه شیوع بیشتر و هم نتیجه افزایش تستهای روزانه و کشف بیشتر مبتلایان پنهان کرونایی در ایران بوده است. با این حال هنوز میزان خطر آن با محدوده پاییزی برخی آمارهای ثبت شده ویروس کووید -19 فاصله دارد.

کرونا

رکورد مرگ و میر کرونا در چهار ماه اخیر

دیگر متغیر نگران کننده کرونا در ایران شمار فوتی های روزانه این بیماری است. بررسی آمارهای هفتگی این ویروس در کشور نشان می دهد که شمار جانباختگان در هفته اخیر با تقریبا 70 درصد رشد به هزار و 971 نفر رسیده که در چهار ماه گذشته بی سابقه بوده است.

بررسی آمارهای کرونایی در ایران نشان میدهد رشد هفتگی فوتیهای کرونا در هفته اخیر رتبه دوم را در کل داشته است. درهمین خصوص هفته قبل با رشد 78 درصدی در بیشترین حد خود بوده و شمار هفتگی فوتی ها در این هفته با اندکی نزول در جایگاه دوم قرار گرفته است.

با این وجود بیشترین آمار ثبت شده از فوتی های بیماری کرونا در کشور به هفته پایانی آبان تعلق داشته است و اکنون تقریبا 60 درصد این آمار در هفته اخیر محقق شده است. با بررسی دقیق این آمارها به این نکته می رسیم که هر چند وضعیت قرمز آمارهای کرونایی کشور به بیشترین حد خود از ابتدا تا کنون دست یافته اما هنوز با رکوردهای سیاهی که در پاییز 99 به ثبت رسید فاصله قابل توجهی وجود دارد. 

درمجموع وضعیت ابتلا و مرگ و میر کرونا در ایران نشان میدهد هر چند شیوع کرونا در هفته های اخیر وارد موج چهارم شده اما هنوز این موج به قله  خودنرسیده است.

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید