شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#جدید
بسته خبری 26 فروردین 1400

سه مصوبه جدید برای رونق بورس

کدخبر: 405732
اقتصاد نیوز:خبر رسیده که سازمان بورس و اوراق بهادار سه مصوبه دیگر در راستای تقویت سمت تقاضا به تصویب رساندند؛ براین اساس مصوبه رفع مانع تراشی در انتشار اوراق، مصوبه تصویب مقررات زدایی فعالیت صندوق‌ها و حذف محدودیت‌های معاملات کارگزاران در دستور کار قرار گرفته است

اقتصادنیوز: همزمان با ادامه واکنش ها در خصوص حادثه در تاسیسات هسته ای نطنز که ایران مسئولیت مستقیم آن را متوجه اسرائیل دانسته، از پنج شنبه مذاکرات وین با اعلام غنی سازی 60 درصدی ایران دنبال میشود.

اخبار کلان 26 فروردین 1400

به گزارش اقتصادنیوز، همچنان اخبار درباره تحولات احیای برجام جدی گرفته میشود، چرا که پس از خرابکاری در مرکز تاسیسات هسته ای نطنز حالا ایران اعلام کرد مقدمات آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد را تکمیل کرد. آژانس انرژی اتمی هم همزمان با بازدید بازرسان سازمان انرژی اتمی از سایت هسته ای نطنز خبر داده که ایران قصد دارد ۱۰۲۴ سانتریفیوژ IR-1 به سایت هسته‌ای زیرزمینی خود اضافه کند و تقریبا مقدمات آغاز غنی‎سازی ۶۰ درصد تکمیل شده است. سخنگوی کاخ سفید در واکنش به آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران اعلام کرد که این یک مسئله جدی است و دولت آمریکا آن را جدی می‌گیرد. کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک به تصمیم ایران برای آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی واکنش نشان دادند و ابراز نگرانی کردند. نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین همزمان با دیدار با هیات ایرانی در صفحه توییترش درباره افزایش سطح غنی‌سازی ایران و مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای نوشت: عجیب این که قصد ایران از فاصله گرفتن بیشتر از توافق هسته‌ای دقیقا ثابت می‌کند که احیای برجام، تنها راهکار عملی است که می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را به شاخص‌های توافق شده بازگرداند و از لغو تحریم‌های آمریکا اطمینان حاصل کند. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز همچنین در خبری از اتصال کامل برق سایت هسته‌ای نطنز هم خبر داده بود.

حالا با این اتفاقات و رویدادها، با یک روز تاخیر از پنج شنبه قرار است مذاکرات پی گرفته شود؛  رهبر انقلاب در نخستین روز ماه رمضان، در یک برنامه تلویزیونی در خصوص تحولات برجام گفت که سیاست کشور در مورد مذاکرات اعلام شده است. وی تاکید کرد تشخیص مسئولان این است که بروند مذاکره کنند تا این سیاست را اعمال کنند، اما او عنوان کرده مذاکره نباید فرسایشی باشد، چون برای کشور ضرر دارد. به گفته رهبر انقلاب آمریکا نمی‎خواهد مذاکره کند که حرف حق را قبول کند، می‎خواهد در مذاکره حرف باطل را تحمیل کند. در همین حال کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین در نامه به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرده، ایران طبق حقوق بین الملل نسبت به هرگونه ماجراجویی رژیم اسرائیل هشدار می‌دهد و به هرگونه تهدید یا عمل متخلفانه انجام شده توسط این رژیم، قاطعانه پاسخ خواهد داد. کاخ سفید هم در خصوص مذاکرات پنج شنبه اعلام کرده، گفت‌وگوها با ایران از روز پنجشنبه از سر گرفته خواهد شد و تاکید کرده می‌دانیم که گفت‌وگوها با ایران روندی طولانی خواهد داشت اما این یک گام مثبت است. اتحادیه اروپا نیز در بیانیه ای اعلام کرده نشست کمیسیون مشترک برجام روز پنجشنبه در وین برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان به رایزنی درباره دورنمای بازگشت محتمل آمریکا به برجام ادامه می دهند.

در اخبار دیگری که در پیوند با تحولات منطقه صورت می‌گیرند، منابع عراقی گزارش دادند که پایگاه نظامیان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه اربیل هدف حمله راکتی قرار گرفته است. چهارشنبه شب البته حسن روحانی، رئیس جمهور در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور عراق و ترکیه بر لزوم تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن توافقات دو کشور و تسهیل در روابط تجاری و حمل و نقل کالا تاکید کرد.

همسو با تحولات سیاسی، در اقتصاد هم دولتی‌ها به دنبال این هستند تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری، بورس دوباره رونق بگیرد. در این مسیر، سیاست‌گذار در پی اتخاذ تصمیمات جدیدی است؛ به طوریکه بعد از تصویب تزریق 24 هزار میلیارد تومان به بورس در قالب انتشار اوراق شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگی برای خرید سهام، حالا خبر رسیده که سازمان بورس و اوراق بهادار سه مصوبه دیگر در راستای تقویت سمت تقاضا به تصویب رساندند؛ براین اساس مصوبه رفع مانع تراشی  در انتشار اوراق، مصوبه تصویب مقررات زدایی فعالیت صندوق‌ها و حذف محدودیت‌های معاملات کارگزاران در دستور کار قرار گرفته است. محمد حسن ابراهیمی سرو علیا، عضو هیئت مدیره سازمان بورس در توضیح یکی از این مصوبه ها گفته است: محدودیت خرید سهام تا سقف ۲۵ میلیون تومان برای اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل و کارکنان کارگزاری و افراد تحت تکفل آنها حذف شد. مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار هم از راه اندازی مرکز ارتباط نهادهای مالی خبر داد. حالا همسو با تصمیمات و اقدامات جدید سیاست‌گذار، شایعات عجیب و غریبی هم به گوش می‌رسد؛ بورس و فرابورس اما در یک اطلاعیه مشترک انتشار برخی شایعات و اکاذیب در فضای مجازی مبنی بر کسب ثروت‌های نجومی از بازار سرمایه توسط افرادی خاص را تکذیب کردند.

اخبار صنایع 26 فروردین 1400

در مهمترین خبر مربوط به حوزه صادرات، حمید زادبوم رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران از تصویب و ابلاغ بسته جامع سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ خبر داد.

همچنین اتاق بازرگانی ایران در گزارش ارزیابی بررسی نقاط ضعف و قوت اقتصاد ایران نوشت: اقتصاد ایران پس از اعمال تحریم‌های ثانویه ایالات متحده، به دلیل کاهش صادرات نفت و سرمایه‌گذاری تضعیف شده است. علاوه بر آن، همه‌گیری کووید-۱۹ باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌ها شده است. در نتیجه ریال همچنان ضعیف و تورم همچنان بالا باقی خواهد ماند. چنانچه تحریم‌ها به تدریج لغو شود، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ معادل ۴.۳ درصد و برای سال ۲۰۲۲ معادل ۸.۲ درصد پیش‌بینی می‌شود.

در همین حال، در سیمانی‌ها، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفته است: هنوز درصد یا روش افزایش قیمت سیمان مشخص نشده است. امیدواریم در کمتر از یک ماه آینده نرخ‌گذاری مشخص شود.

در بخش پتروشیمی اما امروز (پنج شنبه) قرار است چهار طرح پتروشیمی شامل طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان سپهر شهرستان مهر، طرح تفکیک اتان پالایشگاه پارسیان سپهر شهرستان عسلویه، افتتاح اولین واحد تولید کاتالیست پلی پروپیلن در شازند و اولین واحد تولید پلی اتیلن سنگین در شازند با حضور رییس جمهوری و وزیر نفت به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شود.

ساختمان اتاق بازرگانی ایران

اخبار شرکت ها 26 فروردین 1400

در خبرهای مربوط به شرکت‌ها، در مهمترین رویدادها، قرار است 47.1 درصد سهام غیرمدیریتی بیمه آرمان (آرمان) با قیمت پایه هر سهم معادل 900 تومان روز دوشنبه 30 فروردین از طریق تابلو زرد بازار پایه فرابورس ایران، عرضه شود. همچنین گروه پتروشیمی تابان فردا از واگذاری  16 درصد سهام نفت سپاهان (شسپا) با قیمت پایه هر سهم 2148 تومان در روز دوشنبه 27 اردیبهشت امسال خبر داد. در همین حال پذیره نویسی اوراق اجاره سهام سرمایه گذاری صباتامین (صبا) از شنبه 28 فروردین تا دوشنبه 30 فروردین انجام میشود؛ این بدان معناست که مجموعه شستا (صبا تامین ) و مجوز اولین اوراق ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای تامین مالی خرید سهام صادر شد. براین اساس خرید سهام فملی از بانی (صبا تامین) توسط نهاد واسط و اجاره به شرط تملیک آن‌ها به بانی.

بهساز کاشانه تهران (ثبهساز) از عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده با موضوع مزایده: مزایده فروش 1 واحد تجاری پروژه یاقوت به دلایل عدم حصول نتیجه: فاقد متقاضی خبر داد. سرمایه گذاری توسعه ملی (وتوسم) هم از عدم حضور شرکت کننده در مزایده اخیر خود خبر داد. تاید واتر خاورمیانه (حتاید) هم اعلام کرد: به موجب عدم وجود شرکت کننده در مزایده، 4 فروند شناور تحت مالکیت به فروش نرسید.