شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#شجریان

توضیح شجریان درباره آهنگی که برای سریال سحر دولتشاهی خواند + عکس

کدخبر: 405757
اقتصادنیوز : همایون شجریان دومین قطعه خود برای فیلم «می‌خواهم زنده بمانم» با عنوان «هوای زمزمه‌هایت» را منتشر کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سیمرغ ،همایون شجریان درباره قطعه «هوای زمزمه ‌هایت» توضیح داد

شعر این اثر را حسین منزوی و هوشنگ ابتهاج (سایه) سروده و غلامرضا صادقی آهنگسازی کرده است. همایون شجریان همچنین سه تار این قطعه را نواخته و نوید زمردی نوازنده گیتار آن بوده است.

NJ5bHpVVFmfe

شجریان در توضیح «هوای زمزمه‌هایت» در صفحه اینستاگرام خود نوشته است:

«سریال «می‌خواهم زنده بمانم، به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و تهیه‌کنندگی محمد شایسته.

دوستان گرامی

آنچه می‌شنوید، دوّمین اثری است که به عنوان همکاری مشترک من و رضا جان با پروژه‌ «می‌خواهم زنده بمانم» ضبط و اجرا شده‌ است و امیدوارم در نظر شما مقبول افتد.

گمان می‌کنم ذکر پاره‌ای نکات و توجه به آن‌ها خالی از لطف نباشد. در همکاری بین دو حوزه‌ متفاوت هنر یعنی هنر موسیقی و هنرهای تصویری، آنچه نخست حائز اهمیت است حفظ روح داستانی است که روایت می‌شود. در ساخت این اثر و اثری که پیش‌تر به سمع و نظر شما رسید تلاش کرده‌ایم ضمن پایبندی به اصول موسیقی کلاسیک ایرانی در اجرای آواز، نقبی هم به فضاهایی بزنیم که باعث نزدیکی بیشتر موسیقی به فضای داستان شود؛ موسیقی، ضمن حفظ مرزهای خود به عنوان اثری مستقل در تلاش بوده‌است تا همگام باشد با آنچه روایت می‌شود.

به چند تکنیک به‌کار گرفته‌شده در این اثر که ریشه در موسیقی قومی و دستگاهی دارد اشاره می‌کنم.

در بخش اول که آواز با غزل زیبای زنده یاد حسین‌ منزوی آغاز می‌شود، از رنگ‌و‌بو و بخشی از  تکنیک آوازی موسیقی خراسان استفاده شده است.

این حالت‌ها به شکلی تعدیل شده و همسو با زیباشناسیِ مناسبِ این قطعه اجرا شده‌است و به عمد از نوانس و لحنی که در خوانندگی موسیقی خراسان بکار می‌رود کمی فاصله‌ گرفته‌است.

بخش دوم آواز با ریتم پنج ضربی که از ریتم های شاخص موسیقی ایرانی ست آغاز می‌شود و زمان‌بندی ملودی اصلی و تنظیم گیتار به شکلی طراحی‌شده که بی‌آنکه لنگ بودن ریتم پنچ ضربی القا شود، آرام و روان مخاطب را با معنی کلام و حس کار همراه ‌کند.

در بخش سوم که غزل استاد سایه بر آن می‌درخشد، ملودی کلام ضمن آنکه مخلوق ذهن آهنگساز است، نیز ملهم از حال‌و‌هوای گوشه کرشمه در ردیف دستگاه شور است. در این قسمت، همان‌گونه که وزن شعر تغییر می‌کند، ریتم قطعه بی آنکه خللی در احساس ایجاد کند از پنج به شش ضربی تغییر یافته‌است.

عزیزانم در سالهای اخیر با نگاهی چند وجهی و عاری از تعصب، آثار مختلفی تقدیم حضورتان گردید که هر یک با علاقه شخصی و هدفی خاص انتخاب و منتشر شده‌است.

امیدوارم به فراخور هر قطعه و ویژگی‌های منحصربه‌فردش، گاه با آنچه از کودکی فراگرفتهام و گاه با تکیه بر امکانات تازه‌ای که در خلق و اجرا در اختیارم قرار می‌گیرد، بتوانم اثری درخور پسند شما عزیزان عرضه کنم.

شاد و سربلند باشید.»  

cyI2pqYNsphC