مرکز آمار ایران منتشر کرد

اعلام زمان انتظار برای صاحبخانه شدن + نمودار

کدخبر: ۴۰۵۶۶۳
بر فرض محال اگر یک خانواری کل درآمدخود را خرج نکند و پس انداز کند چقدر طول می کشد صاحب خانه شود؟مرکز آمار ایران می گوید تا سال 98 حداقل شش سال!
اعلام زمان انتظار برای صاحبخانه شدن + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، روند شاخص توان پذیری مسکن نشان می دهد که در سال 98 این شاخص در بالاترین وضعیت خود در دهه 90 قرار گرفته و بدترین شرایط را داشته است.

بنابر آخرین گزارش منتشر شده مرکز آمار در خصوص وضعیت عدالت اجتماعی در زمستان 99، در بخشی از آن توان خرید مسکن در ایران در دهه 90 محک زده شده است.

رکوردهای شاخص توان پذیری مسکن در دهه 90

شاخص توان پذیری مسکن به نسبت هزینه خرید مسکن به درآمد سالانه خانوار اطلاق می شود. از آنجا که متراژ میانگین خرید و فروش شده در کشور غالبا 80 متر محاسبه می شود از این رقم می توان برای متوسط مسکن خریداری شده توسط خانوارها استفاده کرد.

به عبارت دیگر این شاخص بیان می کند که یک خانوار برای خانه دار شدن  چند سال نیاز دارد که تمامی درآمد خود را پس انداز کند؟ بنابراین هر چه این شاخص بالاتر باشد یعنی زمان دراز تری برای خانه دار شدن اشخاص سپری خواهد شد و این یعنی توان خرید مسکن در افراد جامعه پایین تر آمده است.

 بررسی سالانه شاخص توان پذیری مسکن در دهه 90 نشان میدهد که این رقم در کل خانوارهای شهری از ابتدای دهه 90 تا پایان سال 98، مسیری نوسانی را سپری کرده است. کمترین حد زمان انتظار برای خانه دار در آمارهای دهه 90 به سال 1396 و بیشترین حد آن به سال 1398 تعلق گرفته است. 

توان پذیری مسکن

به عبارت دیگر پس از آنکه توان خریدمسکن از سال 94 رفته رفته داشت افزایش می یافت به یکباره در سال 97 کاهشی دوباره پیدا کرده و به کمترین حد خود در سال 98 رسید.

با توجه به اینکه رقم محاسبه شده از میانگین قیمت مسکن در این سال متری 4 میلیون و 100 هزار تومان و درآمد سالانه خانوار 54 میلیون و 100 هزار تومان بوده است به طور میانگین برای یک خانوار شهری در ایران در سال 98، تقریبا 6 سال زمان می برد تا شخص با پس انداز تمام درآمد خود صاحب خانه بشود. یعنی اگر خانواری همه درآمد خود را پس انداز کند و هیچ هزینه ای نکند باز هم 6 سال زمان نیاز دارد تا صاحب خانه شود. طبیعتا این رقم برای سال های جاری با توجه به افزایش قیمت مسکن در ایران بسیار بیشتر از 6 سال شده است.

آمار قابل تامل دیگر در باره متوسط درآمد خانوار شهری به متوسط قیمت هر متر مربع مسکن است. این نسبت از 22 درصد در سال 96 به 13 درصد در سال 98 درصد رسیده است. این شاخص نشان می دهد قدرت درآمد مردم برای خرید مسکن ظرف دو سال به شدت سقوط کرده است. نکته دیگر اینکه رقم ثبت شده در سال 98 پایین مقدار در دهه 90 بوده است.

توان پذیری مسکن

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید