گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام پایتخت

افزایش تقاضای حقیقی‌ها در بورس + نمودار

کدخبر: ۴۰۵۰۷۶
اقتصادنیوز: امروز 23 فروردین ماه 1400 شاخص بورس تهران نزول کرد اما شاخص فرابورس اندکی رشد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز دوشنبه تابلوی بورس باز هم سرخ‌پوش شد و شاخص کل بورس 4 هزار و 857 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 226 هزار واحد رسید.  

کاهش سرعت نزول شاخص

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی 3 هزار واحد افت کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 4 هزار و 857 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 226 هزار و 18 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات 673 واحد نسبت به روز یکشنبه پایین آمد و در رقم 434 هزار و 697 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 24 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 796 واحد رسید.

افزایش تقاضای حقیقی‌ها

امروز حقیقی‌ها بیشتر از حقوقی‌ها در سمت خرید فعال بودند و در معاملات نمادهای بزرگ بازار که رشد قیمت داشتند تقاضای حقیقی‌ها بیش از حقوقی‌ها بود. در معاملات نمادهای شستا و نوری 91 درصد و در معاملات فولاد 90 درصد خرید‌ها به حقیقی‌ها تعلق داشت.  

افت قیمت 57 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 42 نماد رشد قیمت داشتند که 28 نماد بورسی و 14 نماد فرابورسی بودند. همچنین 275 نماد کاهش قیمت داشتند که 188 نماد بورسی و 87 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 8 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 57 درصد بازار افت قیمت داشتند.

کاهش خروج پول حقیقی 

در روز دو‌‌شنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 333 میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته کاهش 31 درصدی داشته است. در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را سهام برکت (داروسازی برکت) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 52 میلیارد تومان بود. پس از برکت، وتجارت (بانک تجارت) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز «فارس»، «فملی» و «شپنا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس برکت صدرنشین است و خودرو و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز پیزد، شگویا و آریا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز گذشته 24 درصد افزایش یافت و در رقم 81 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 13 درصد کاهش یافت و 3 هزار و 538 میلیارد تومان شد.

امروز شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف‌ خرید 48 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، شصدف (صنعتی دوده فام) و فنورد (نورد و قطعات فولادی) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به خساپا (خودروسازی سایپا) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 75 میلیارد تومانی داشت. پس از خساپا، سنیر (سیمان سفید نی ریز) و سمگا (سرمایه گذاری میراث فرهنگی) بیشترین صف فروش را داشتند.

 امروز در سمت تقاضا، 75 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 25 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 87 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 13 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

رشد ارزش معاملات سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 43 هزار و 698 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌یکشنبه بیش از هزار درصد افزایش یافته که علت آن افزایش معاملات اوراق مشارکت است که ارزش آن حدود 40 هزار میلیارد تومان بود. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 43 درصدی نسبت به روز گذشته به رقم 2 هزار و 822 میلیارد تومان رسید.

 برکت در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات امروز برکت (داروسازی برکت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 301 میلیارد تومان بود.

پس از برکت، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و ایران خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شتران و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

ایران خودرو صدرنشین جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز ایران خودرو با تعداد 594 میلیون و 386 هزار و 551 سهم در صدر قرار گرفته است. بانک پارسیان در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک تجارت تعلق داشت. نمادهای شپنا و بانک ملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید