سمت و سوی بازار ارز در آخر فروردین

دامنه عدم جذابیت در قیمت دلار /علائم مهم در بازار

کدخبر: ۴۰۴۴۲۳
اقتصاد نیوز:قیمت دلار در یک دامنه حبس شده است دامنه ای که موجب شده معامله گران به دلیل این حبس در وضعیت تردید باشند.
دامنه عدم جذابیت در قیمت دلار /علائم مهم در بازار

به گزارش اقتصادنیوز، در پیش بینی روند بازار ارز در کنار متغیرهای بنیادی که اثر میان مدت دارند عوامل انتظاری نیز به شدت دخیل هستند.

از شواهد و قرائن بر می آید که استارت مذاکرات برجامی معامله گران در بازار ارز محتاط تر شده اند. از سوی دیگر بازار ساز نیز اعتماد به نفس بالاتری پیدا کرده است.

در هفته گذشته حجم معاملات بازار متشکل که تقاضای اسکناس را پوشش می دهد برای دلار افزایش 100 درصدی داشته است. عرضه کنندگان اصلی این بازار صادرکنندگان و بانک مرکزی هستند. عرضه یورو نیز 50 درصد بالاتر رفته است. این عرضه توانست در بازار عمده فروشی قیمت دلار و قیمت یورو را پایین آورد.

از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی در یک نشست از بهبود وضعیت در درآمد ارزی خبر داده و در عین حال تاکید کرده است ارزپاشی نخواهد کرد.

گفته می شود عبدالناصر همتی در یک نشست دیگر گفته گرچه ارزپاشی نخواهد کرد اما اگر گشایشی ایجاد شود تعادل قیمت دلار در اقتصاد ایران کمتر از 20 هزار تومان است.

دلار پشت خطی

اخبار نیز حکایت از آن دارد که چین پس از توافق 25 ساله نرمش های در آزاد سازی منابع انجام داده است. این نرمش گرچه قوی نیست اما وضعیت را نسبت به قبل روانتر کرده است. با حساب این اخبار هفته آخر فروردین در بازار ارز چگونه آغاز می شود.

دلار پس از تعطیلات نوروز در دامنه ای نوسان کرده است که انگیزه زیادی برای خریداران و فروشندگان بازار ایجاد نکرده است. به گفته برخی تحلیل گران باتجربه بازار، تا زمانی که قیمت دلار بین ۲۴ هزار و ۵۰۰ و ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان نوسان می کند، معامله گران برای خرید و فروش ریسک نخواهند کرد.

 از نگاه آن ها، رفتار صرافی های بانکی نیز نشان می دهد که بازارساز به دنبال تحمیل نوسان یکباره کاهشی به قیمت نیست. در روزهای اخیر فاصله بین قیمت صرافی های بانکی و بازار آزاد عموما معقول بوده است و به بالای ۲درصد نرسیده است. این موضوع نشان می دهد که بازارساز تمایلی به ارزان فروشی ندارد. در واقع، بازارساز نمی خواد با پایین بردن یکباره قیمت، جذابیت خرید را برای سفته بازان بالا ببرد و  بار دیگر چشم ها را به سمت دلار خیره کند.

 در کنار این، معامله گران نیز درگیر اخبار مربوط به مذاکرات هسته ای هستند. در چنین شرایطی، بازیگران بنیادی معمولا با احتیاط زیادی رفتار می کنند و سعی می کنند تا مشخص شدن جهت کلی اخبار دست به خرید و فروش های میان مدت نزنند. درست است که در روزهای اخیر اخباری حاکی از لغو تحریم ها به بازار مخابره نشده است،‌ ولی از آن جایی که احتمال آزادسازی برخی منابع بلوکه شده ارزی وجود دارد، خریداران با احتیاط قدم می بردارند. فروشندگان نیز به نظر می رسد تا زمانی که از گشایش اقتصادی مطمپن نشوند، دست به ارزهای خود نزنند.

در سال های اخیر روند قیمت به گونه ای بوده است که معامله گران فروش ارز را بسیار پرریسک ارزیابی کنند. طی روزهای آتی، در صورتی که محدوده قیمتی خاصی شکسته نشود، دلار در زندان فعلی خود نوسانات رفت  و برگشتی را ادامه خواهد داد. شکست هر مرزی به معنای آغاز دوران تازه ای در بازار ارز است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید