پیش بینی بورس در هفته چهارم فروردین 1400

سایه سنگین سیاست بر روی بورس تهران

کدخبر: ۴۰۴۲۷۹
اقتصادنیوز: شاخص کل بورس در هفته سوم فروردین ماه 44 هزار و 625 واحد افت کرد و شاهد بازدهی منفی 3.5 درصدی بورس بودیم. آیا این روند در هفته آینده هم ادامه خواهد داشت؟
 سایه سنگین سیاست بر روی بورس تهران

به گزارش اقتصادنیوز ، در هفته اخیر بورس روندی نزولی را سپری کرد به طوری که شاخص کل و شاخص هم وزن در تمام روزهای هفته نزولی بودند. شاخص کل بورس در مجموع 44 هزار و 625 واحد پائین آمد و به رقم یک میلیون و 249 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز افت 5 هزار و 533 واحدی را ثبت کرد. بورس در مجموع هفته‌ای نزولی را پشت سر گذاشت، اما این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

افت بازدهی هفتگی

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 10 هزار واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 249 هزار واحد رسید. شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 44 هزار و 625 واحد پایین‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 3.5 درصد شود که نسبت به بازدهی منفی یک درصدی هفته پیش نزول بیشتری یافته است. در هفته اخیر روند تغییرات شاخص کل در تمام روزهای هفته نزولی بود و در روز چهارشنبه هشتمین روز منفی را ثبت کرد.

افت شاخص هم‌ وزن

شاخص کل هم‌وزن نیز درتمام روزهای هفته اخیر نزولی بود. این شاخص که نمای شفاف‌تری از بازار ارائه می‌کند در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 5 هزار و 533 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 437 هزار و 115 واحد رسید. بنابراین شاخص کل هم وزن بازدهی منفی 1.25 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته

نماگرهای بازار نشان می‌دهند که به طور کلی سهام‌داران هفته ناخوشایندی را نسبت پشت سر گذاشتند. پس از صعود شاخص در روزهای پایانی سال گذشته، در دو هفته معاملاتی ابتدای سال جدید شاخص کل میزان رشد هفته پایانی اسفند را از دست داد و دوباره به کانال 1.2 میلیونی بازگشت. شاخص کل در آخرین روز کاری هفته اخیر سطح حمایت یک میلیون و 257 هزار واحدی را نیز از دست داد تا چشم انداز بازار بیش از پیش تیره و تار شود. در این هفته معاملات بازار سهام دچار عمیق‌ترین رکود در طی 15 ماه اخیر شد. ارزش معاملات سهام در هفته اخیر دو بار رکورد کمترین رقم 15 ماه اخیر را شکست و در روز چهارشنبه به کمترین رقم یعنی هزار و 571 میلیارد تومان رسید. میانگین ارزش معاملات خرد بورس 2 هزار و 280 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 4 هزار و 326 میلیاردی هفته پیشین، افت 47 درصدی داشته است.  از سوی دیگر بازار همچنان با مازاد عرضه چند هزار میلیارد تومانی مواجه است. در آخزین روز معاملاتی هفته ارزش مازاد عرضه به 3 هزار و 335 میلیارد تومان بالغ شد.

میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 3 هزار و 146 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین هزار و 282 میلیارد تومان بیشتر بود و رشد 68 درصدی داشته است. میانگین ارزش صف‌های خرید نیز در هفته اخیر 90 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 55 میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 38 درصد کاهش یافته است.

میانگین ارقام صف خرید و صف فروش نشان از وضعیت نزولی بازار دارد، با افزایش امیدواری‌ها به لغو تحریم‌ها و احیای برجام انتظار کاهش قیمت‌ها در بازار سهام شکل گرفته است. فعالان بازار اعتقاد دارند رفع تحریم‌ها به کاهش قیمت دلار منجر می‌شود و کاهش قیمت دلار نیز موجب افت ارزش سهام شرکت‌ها خصوصا شرکت‌های صادرات‌محور می‌شود. با این حال افزایش قیمت دلار در روز چهارشنبه تاثیر مثبتی بر بازار سهام نداشت. به نظر می‌رسد بورس پیش از هر چیز دچار بحران بی‌اعتمادی و عدم شفافیت است. بی‌اعتمادی به بازار موجب شده که هر روز شاهد خروج سهام‌داران حقیقی از بورس باشیم. در هفته اخیر در تمام روزهای هفته شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم و در روز چهارشنبه دهمین روز پیاپی خروج پول حقیقی ثبت شد. در مجموع کل هفته 2 هزار و 625 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین هفته خروج پول حقیقی 525 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد 169 درصدی داشته است. 

در نتیجه با توجه کاهش قیمت دلار در روز پنجشنبه چشم انداز بازار سرمایه در هفته آینده نزولی است مگر آن که بازارگردانان و حقوقی‌های بازار با تقاضای خود موجب رشد موقت قیمت سهم‌های لیدر شوند و شاخص را بالا بکشند. اما رشد تقاضای حقوقی‌ها تحولی در بازار ایجاد نخواهد کرد و به تغییر روند شاخص‌ها منجر نمی‌شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید