نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 20 فروردین

صدور مجوز فروش دو فروند هواپیما به ایران ازسوی آمریکا

کدخبر: ۴۰۴۲۵۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 20 فروردین در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: ورود هیات نفتی چین کمونیست به تهران
صدور مجوز فروش دو فروند هواپیما به ایران ازسوی آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

20 فروردین 1351؛ ورود هیات نفتی چین کمونیست به تهران

بعد از ظهر امروز یک هیات نفتی چین وارد تهران شد. این هیات به ریاست معاون وزارت نفت چین مدت 27 روز در ایران اقامت خواهد کرد. هیات با هدف تحقیقی با مقامات نفتی ایران مذاکره می‌کند و ضمنا از تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی در جنوب ایران دیدن خواهد کرد و با مسوولان اجرایی صنعت نفت در جنوب نیز مذاکره به عمل خواهد آورد.

در حال حاضر برای ایران روشن نیست که چین کمونیست در زمینه نفت چه توقعی از ایران خواهد داشت، اما این امر معلوم است که هیات به اسم مذاکره و تحقیق به ایران آمده است.

چین کمونیست در حال حاضر همه احتیاجات نفتی خود را از منابع داخلی کشور تامین می‌کند. تولید نفت چین کمونیست در سال قریب 20 میلیون تن است که مصرف سالانه آن هم به همین مقدار تنظیم شده. ماده سوختی مهم دیگر چین زغال‌سنگ است که سالانه 160 میلیون تن تولید و به همان اندازه هم مصرف می‌شود.

با توجه به اینکه از یکجانب ذخایر نفتی چین کمونیست در حدود 200 تا 300 میلیون تن تخمین زده می‌شود و از جانب دیگر صنعت و کشاورزی آن در حال توسعه می‌باشد، از هم‌اکنون به‌نظر می‌رسد که اگر منابع و ذخایر جدیدی کشف نشود ذخایر فعلی کفاف بیش از 10 سال ا حتیاجات آن کشور را نخواهد داد. به همین جهت چین نگران آینده نفت خود است و برای اکتشاف بیشتر بی‌تابانه در تلاش است.

20 فروردین 1371؛ صدور مجوز فروش دو فروند هواپیما به ایران ازسوی آمریکا

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات‌متحده تصمیم گرفته است، اجازه صدور دو هواپیمای ایرباس مجهز به موتورهای ساخت آمریکا را به ایران صادر کند.

واشنگتن در ماه فوریه تصمیم گرفت تا با انتقال این دو هواپیما که پیش از این نقض تحریم آمریکا علیه کشورهای متهم به طرفداری از فعالیت‌های تروریستی تلقی می‌شد، موافقت کند.آمریکا صادرات همه نوع کالای ساخت این کشور و همچنین محصولات خارجی را که بیش از 10 درصد از مواد به کار رفته در آنها در آمریکا تهیه شده باشد به ایران، ممنوع کرده بود.

مقام وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت که هدف از این فروش که حدود 156 میلیون دلار برآورد می‌شود، کمک به صنایع آمریکاست ولی این اقدام به معنای دست کشیدن آمریکا از سیاست صادراتی خود نیست.شرکت «آئرو اسپیس» انگلیس در ژوئیه گذشته به‌دلیل جلوگیری آمریکا از فروش چهار فروند هواپیما به گنجایش 100 مسافر به ایران به بهانه آنکه بیش از 10 درصد از وسایل به‌کاررفته در هواپیماها، ساخت آمریکا است، به آمریکا اعتراض کرد.

به گفته منابع اروپایی، این شرکت اکنون ازسوی واشنگتن اجازه یافته است که این هواپیماها را به ایران بفروشد اما ایران دیگر حاضر به خرید هواپیماها نیست و ترجیح می‌دهد به جای آنها هواپیماهای ایرباس 300 و 600 بخرد که دارای گنجایش مسافر بیشتری هستند.

20 فروردین 1381؛ صادرات غیرنفتی از 4.1 میلیارد دلار گذشت

ارزش صادرات غیرنفتی کشور در سال 1380 با 12.4 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به رقم 3 میلیارد و 917 میلیون و 900 هزار دلار رسید.

وزن کالاهای صادرشده از کشور در این مدت 15 میلیون و 194 هزار تن بود که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.7 درصد رشد داشته است. براساس این گزارش، صادرات غیرنفتی کشور با در نظر گرفتن 64 میلیون دلار از محل تجارت چمدانی و 173 میلیون دلار از طریق بازارچه‌های مرزی معادل 4 میلیارد و 154 میلیون و 900 هزار دلار بوده است.

10 قلم عمده کالاهای صادراتی بر حسب ارزش عبارت بودند از: فرش دستباف 522.1 میلیون دلار، گازها 431 میلیون دلار، پسته و مغز پسته 343.8 میلیون دلار، آهن‌آلات و فولاد 195.4 میلیون دلار، سایر کالاهای صنعتی 179.1 میلیون دلار، نفتای سبک 114.7 میلیون دلار، سایر محصولات پتروشیمی 106 میلیون دلار، مصنوعات مسی 100.1 میلیون دلار، البسه 87.6 میلیون دلار، نخود و انواع بنشن 66 میلیون دلار.

در 12 ماه سال 1380 بالغ‌بر 26 میلیون و 441 هزار تن کالا به ارزش 17 میلیارد و 938 میلیون دلار وارد کشور شده است که این میزان کالاهای وارد شده نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی 13.1 درصد و از نظر ارزش 25.5 درصد رشد داشته است.

20 فروردین 1391؛ افزایش قیمت بنزین هواپیما به 1143 تومان

در شرایطی که دولت خود را برای اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها آماده می‌کند و در عین حال شرط ورود به فاز دوم اجرای قانون را اصلاح قیمت برخی از حامل‌های انرژی ازجمله بنزین و همچنین آب و برق عنوان کرده است، ستاد هدفمندی یارانه‌ها، تازه‌ترین مصوبه خود برای آزادسازی نرخ بنزین پروازهای خارجی شرکت‌های هواپیمای داخلی را ابلاغ کرد.

مصوبه‌ای که براساس آن سوخت هواپیما به‌طور ناگهانی از 400 تومان در هر لیتر به 1143 تومان افزایش می‌یابد و درواقع 743 تومان گران می‌شود؛ افزایش قیمتی که انتقاد شدید شرکت‌های هواپیمایی داخلی را به‌دنبال داشته است.

در پی ابلاغیه‌، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از ارسال نامه انتقادآمیز شرکت‌های هواپیمایی به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد و گفت: این افزایش قیمت ناگهانی بوده و شرکت‌های هواپیمایی را دچار مشکل کرده است.

لیست سیاه کالای چینی

کاظمی، معاون سازمان استاندارد با رد عدم‌تهیه لیست سیاه کالای چینی از ارائه هفتگی لیست کالاهای بی‌کیفیت به سازمان توسعه و تجارت خبر می‌دهد.

به گفته معاون سازمان ملی استاندارد ایران، علاوه‌بر لیست اعلام شده به سازمان توسعه و تجارت باید لیستی نیز به کشور چین اعلام می‌شد که لیست مذکور در حال تهیه است.

ساسان خدایی، مدیرکل دفتر ثبت‌سفارش سازمان توسعه تجارت نیز با اعلام اینکه لیست کالاهای بی‌کیفیت در سایت سازمان توسعه و تجارت موجود است، می‌گوید: سازمان استاندارد لیست کالاهای بی‌کیفیت را به سازمان توسعه تجارت اعلام می‌کند و علاوه‌بر اعلام از سوی سایت رسمی آن سازمان از ثبت‌سفارش آتی کالاهای اعلام شده نیز جلوگیری خواهد شد.به گفته مدیرکل دفتر ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت، سازمان استاندارد پیش‌ از ترخیص کالاهای ورودی، آنها را کیفیت‌سنجی می‌کند.

اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین حجم زیاد کالاهای بی‌کیفیت در کشور را ناشی از قاچاق کالا دانست و گفت: کالاهای قاچاق نه‌تنها از جنوب کشور، بلکه از مرز افغانستان و عراق و بازارچه‌های مرزی نیز وارد کشور می‌شود.

وی مدعی است که در حال حاضر بسیاری از کالاهای بی‌کیفیتی که ساخت کشورهایی چون عراق، ویتنام، ترکیه، تونس، مراکش و... است با برچسب چین وارد کشور می‌شود که امکان تشخیص آن نیز وجود ندارد.

  • SmartSelect_20210409-083843_Drive
  • SmartSelect_20210409-083906_Drive
  • SmartSelect_20210409-083957_Samsung Notes
  • SmartSelect_20210409-084029_Samsung Notes
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید