سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

آمریکا آماده رفع تحریم‌های ایران/ جنجال بر سر رفتار شرم آور اردوغان

کدخبر: ۴۰۴۱۰۴
ایالات متحده در راستای احیای برجام، آماده برداشتن گام‌های لازم و تحریم‌های ناسازگار با این توافق است.
آمریکا آماده رفع تحریم‌های ایران/ جنجال بر سر رفتار شرم آور اردوغان

به گزارش اقتصادنیوز، اعلام آمادگی آمریکا برای برداشتن و تحریم‌های ناسازگار با برجام، رفتار شرم آور اردوغان، از سرگیری کمک های ایالات متحده به فلسطین، مورد عجیب گریلند، کاهش امید به زندگی در اروپا، کاهش حضور در عبادتگاه ها در آمریکا و توافق بر سر خروج ارتش آمریکا از عراق سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

اعلام آمادگی آمریکا برای برداشتن تحریم‌های ناسازگار با برجام

به گزارش رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده ایالات متحده در راستای احیای برجام، آماده برداشتن گام‌های لازم و تحریم‌های ناسازگار با این توافق است. او در یک در کنفرانس خبری گفت ما آماده هستیم تا اقدامات لازم برای بازگشت به رعایت تعهدات برجامی خود، از جمله برداشتن تحریم‌های ناسازگار با توافق هسته ای با ایران را انجام دهیم. با این حال او  اضافه کرده من در اینجا در موقعیتی قرار ندارم که به شما بگویم این اقدامات شامل کدام جز و بخش خواهند بود. هر چند او متذکر شده ماهیت دقیق هرگونه رفع تحریمی به دیپلماسی بستگی دارد.

19

هم چنین در پی نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که با انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در وین، رئیس نشست کمیسیون مشترک برجام و همچنین رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرد. با این حال رویترز مدعی شده دیپلمات‌های مطلع در وین از به تعویق افتادن جلسه فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقامات ایران برای رسیدگی به موضوعات اساسی همچون ذرات اورانیوم ردیابی‌شده در دو سایت اعلام‌نشده خبر داده اند. این دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که این امر امیدواری به احیای برجام و تنش‌زدایی میان جمهوری اسلامی و غرب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یک دیپلمات اروپایی علت به تعویق افتادن این جلسه را «دلایل فنی» عنوان کرده است. پیش از این قرار بود که جلسه فنی در نیمه دوم فروردین ‎ در تهران برگزار شود.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، در سخنرانی خود به مناسبت روز یادبود هولوکاست با اشاره به تلاش ها برای احیای توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران گفت: «توافقی که تهدیدی برای نابودی ما باشد، ما را ملزم نخواهد کرد». نتانیاهو با هشدار به «نزدیک‌ترین دوستان» و متحدان اسرائیل افزود: «تاریخ به ما آموخته است که این قبیل قراردادها بسیار بی‌ارزش هستند». او در این سخنرانی افزود: «ما فقط به یک چیز متعهد خواهیم بود؛ اجازه ندهیم کسانی‌که در صدد نابودی ما هستند، توطئه خود را عملی کنند».

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز در واکنش به خبر نیویورک‌تایمز درباره توافق ایران و آمریکا جهت ایجاد دو کارگروه برای احیای برجام در توییتتر خود نوشت: «لغزش طولانی به سوی تسلیم آغاز می‌شود. برجام نتوانست ایران را مجبور به رهاکردن بلندپروازی های هسته‌ای خود کند. توافق اصلاح‌شده با هزینه ما برای ایران زمان می‌خرد.»

رفتار شرم آور اردوغان

به گزارش دویچه وله، نشست سران اتحادیه اروپا با رئیس جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، با حاشیه غیرمعمول و خلاف تشریفات دیپلماتیک همراه بود و انتشار ویدئوی کوتاهی از آن واکنش‌های انتقادآمیزی به دنبال داشته است. در این نشست فقط دو صندلی در کنار پرچم‌های ترکیه و اتحادیه اروپا برای نشستن اردوغان و شارل میشل، رئیس شورای اروپا در نظر گرفته شده بود و اورزولا فون‌درلاین مجبور شد دورتر از آنها کنار یک کاناپه بنشیند.

11

به لحاظ عرف دیپلماتیک رئیس کمیسیون و رئیس شورای اروپا بالاترین مقام‌های اتحادیه و در سطح رهبران و سران دیگر کشورها به شمار می‌روند، در حالی که فون‌درلاین مجبور شد در فاصله‌ای دورتر از اردوغان و میشل و روبروی وزیر خارجه ترکیه بنشیند که هم‌طراز او نیست. در فیلم کوتاهی که از این دیدار منتشر شد شگفت‌زدگی رئیس کمیسیون اروپا کاملا واضح است و او آزردگی خود از این رفتار را پنهان نکرد.

ایراته گارسیا پرز، نماینده اسپانیا در پارلمان اروپا با بازنشر ویدئوی دیدار سران اتحادیه و اردوغان در آنکارا، رفتار توهین‌آمیز با فون‌در لاین را شرم‌آور خواند و در یک پیام توئیتری با هشتگ حقوق زنان نوشت: «اول از کنوانسیون استانبول خارج می‌شوند، بعد در یک دیدار رسمی رئیس کمیسیون اروپا را بی‌صندلی می‌گذارند».

جم اوزدمیر، نماینده حزب سبزهای آلمان در پارلمان اروپا می‌گوید این گونه رفتار رویه‌ای است که رهبران اقتدارگرا و سرکوبگر نظیر پوتین، اردوغان و شرکا آگاهانه به کار می‌گیرند و آدم می‌تواند آن را تحمل کند، اما مجبور به این کار نیست. او می‌افزاید در هر صورت با تحمل این رفتارها آدم در مقابل این آقایان احترام کسب نمی‌کند. در کنار انتقادهایی که از رفتار توهین‌آمیز آنکارا با رئیس کمیسیون اروپا می‌شود، سوفی ولد، نماینده هلند در پارلمان اروپا، شارل میشل را به خاطر واکنش نشان ندادن به این بدرفتاری سرزنش کرده است. رئیس شورای اروپا تا کنون  درباره ماجرا اظهار نظری نکرده است.

از سرگیری کمک های ایالات متحده به فلسطین

به گزارش بی بی سی، آمریکا اعلام کرده است که کمک های بشردوستانه، مالی و امنیتی به فلسطینیان که دولت دونالد ترامپ آن را قطع کرده بود، از سر گرفته می شود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، طی بیانیه ای گفت که این کمک ها حدود ۲۵۰ میلیون دلار خواهد بود. این بسته شامل ۷۵ میلیون دلار کمک اقتصادی در کرانه غربی رود اردن و نوار غزه و ۱۰ میلیون دلار برای برنامه های ترویج صلح است.

30

همچنین ۱۵۰ میلیون دلار برای برنامه های حمایت از پناهجویان فلسطینی اختصاص داده شده است که «آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک» - وابسته به سازمان ملل متحد - آن را در اختیار فلسطینی‌ها قرار می دهد. تصمیم تازه دولت جو بایدن چرخشی در رویکرد آمریکاست که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۳۰۰ میلیون دلار کمک‌ به فلسطینیان از طریق سازمان ملل متحد را متوقف کرد. دولت دونالد ترامپ همچنین کمک‌های ۲۰۰ میلیون دلاری خود به تشکیلات خودگردان فلسطینی را متوقف کرد.

مورد عجیب گریلند

پیروزی حزب آی‌ای یا «اینوئیت آتاکاتیگیت» که در پی احیای جامعه اسکیموهای اینوئیت است، در انتخابات پارلمانی زودهنگام در گرینلند مورد توجه بی بی سی قرار گرفته است. حزب چپگرای جامعه مردم، که مخالف پروژه استخراج معدن در جنوب گرینلند است، ۳۷ درصد آرا را به دست آورده است. این حزب که تمرکز زیادی بر محیط زیست دارد، اکنون باید دولت جدید گرینلند را تشکیل دهد. گرینلند یک سرزمین وسیع قطبی خودمختار متعلق به دانمارک است و اگرچه فقط ۵۶ هزار نفر جمعیت دارد اما نتیجه انتخاباتش در کشورهای مختلف از نزدیک دنبال می‌شد. اقتصاد گرینلند متکی به ماهیگیری و یارانه‌های دولت دانمارک است، اما ذوب شدن یخ‌ها، فرصت‌ استخراج معادن آن را بیشتر کرده است.

13

بر اساس داده‌های سازمان زمین‌شناسی آمریکا، جزیره بزرگ و کم‌جمعیت گرینلند دارای بزرگ‌ترین ذخایر توسعه نیافته فلزات خاکی کمیاب در جهان است. این مواد در سراسر جهان در ساخت محصولات مختلفی از جمله تلفن‌های هوشمند، توربین‌‌های بادی، ریزتراشه‌ها، باتری خودروهای برقی و نسز سامانه‌های تسلیحاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اختلاف‌نظر درباره استفاده از این معادن منجر به فروپاشی دولت گرینلند زمینه را برای انتخابات زودهنگام هموار کرد.

معادن مذکور و نزدیکی به قطب شمال باعث شده گرینلند در سال‌های اخیر چند بار خبرساز شود. دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۹ پیشنهاد خرید این سرزمین را مطرح کرد. دانمارک بسرعت واکنش نشان داد و این پیشنهاد را "مضحک" خواند اما علاقه کشورهای مختلف به این منطقه همچنان ادامه دارد. چین در حال حاضر چند قرارداد استخراج معدن با گرینلند دارد در حالیکه آمریکا هم یک پایگاه هوایی مهم از دوران جنگ سرد در این نواحی دارد و میلیون‌ها دلار به گرینلند کمک کرده است. از سوی دیگر بریتانیا، آمریکا، استرالیا، کانادا و نیوزیلند تلاش دارند با تمرکز بر گرینلند، وابستگی خود را به چین برای عناصر کمیاب کاهش دهند. روسیه نیز که در سال های اخیر فعالیت‌های اقتصادی و نظامی خود را در قطب شمال که خط ساحلی طولانی دارد افزایش داده و موجب نگرانی دولت‌های غربی در این محدوده شده است.

کاهش امید به زندگی در اروپا

به گزارش یورونیوز، تازه‌ترین آمار یورواستات از کاهش امید به زندگی در اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا همزمان با شیوع ویروس کرونا حکایت دارد.  آمارهای رسمی نشان می‌دهد که از دهه ۱۹۶۰ به این سو طی هر دهه به طور متوسط امید به زندگی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا دو سال افزایش یافته است. با این حال، آخرین داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که متوسط امید به زندگی در کشورهای عضو این اتحادیه طی ۶ سال گذشته راکد شده و در حدود ۸۱ سال باقی مانده است.

15

افزون بر این، به دنبال شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ در سال گذشته، امید به زندگی هنگام تولد در اکثر قریب به اتفاق کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است. بیشترین کاهش در اسپانیا و بلغارستان به ترتیب با ۱.۶ و ۱.۵ سال گزارش شده است.

در میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تنها دو کشور دانمارک و فنلاند در سال ۲۰۲۰ با افزایش امید به زندگی مواجه شده‌اند که این نرخ برای این دو کشور ۰.۱ سال بوده است. البته در دو کشور قبرس و لتونی نیز این شاخص بدون تغییر باقی مانده است. داده‌های موجود نشان می‌دهد که در اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا مردان بیش از زنان با کاهش امید به زندگی مواجه شده‌اند؛ به طوری که به عنوان نمونه در بلغارستان کاهش این شاخص برای مردان ۱.۷ سال و در دو کشور لتونی و لهستان نیز ۱.۵ سال بوده است.

کاهش حضور در عبادتگاه ها در آمریکا

بر اساس نتایج نظرسنجی مؤسسه گالوپ، فقط ۴۷ درصد شهروندان آمریکایی به کلیسا، کنیسا یا مسجد می‌روند. در دو دهه گذشته بیش از ۷۴ درصد شهروندان آمریکایی به کلیسای کاتولیک یا پروتستان تعلق داشتند و یا برای عبادت به کنیسا و اگر مسلمان بودند به مسجد می‌رفتند.

17

کارشناسان معتقدند یکی از دلایل بی‌علاقگی شهروندان به عبادتگاه‌ها در آمریکا درآمیختگی سیاست‌های راست افراطی با مذهب است. یکی از دلایل دیگر کاهش اعتقادات مذهبی آمریکایی‌ها تغییر نسل‌هاست. بر اساس نظرسنجی گالوپ ۶۶ درصد اشخاصی که قبل از سال ۱۹۴۶ متولد شده‌اند به کلیسا می‌روند. تعداد اعضای حزب دمکرات که به کلیسا می‌روند در ۲۰ سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است. تعداد جمهوری‌خواهان کلیسارو در همین بازه زمانی ۱۲ درصد و تعداد کلیساروهایی که عضو حزبی نیستند ۱۸ درصد کاهش یافته است.

برخی معتقدند بسیاری از آمریکایی‌ها، به ویژه جوانان به راست افراطی حساسیت پیدا کرده‌اند. آن‌ها مذهب را معادل محافظه‌کاری سیاسی به ویژه در ارتباط با حزب جمهوری‌خواه می‌دانند. بر اساس تحقیق دانشگاه پنسلوانیا در دهه گذشته ۲۰ درصد شهروندان آمریکایی و بیش از ۳۰ درصد شهروندان آمریکایی زیر ۳۰ سال به هیچ مذهبی اعتقاد نداشتند.

توافق بر سر خروج ارتش آمریکا از عراق

به گزارش العربیه، طی سومین دور از گفتگوهای راهبردی آمریکا و عراق که به طور مجازی برگزار شد، ایالات متحده آمریکا با خروج نیروهای رزمی باقیمانده‌اش در عراق، موافقت کرد. طی بیانیه مشترک صادره طی این دوره از گفتگوهای راهبردی، بر احترام به حاکمیت عراق و تمامیت ارضی آن تاکید شد.

29

در بیانیه مشترک صادره از این گفتگوهای راهبردی، اشاره شده که نیروهای آمریکایی باقی‌مانده در عراق بنا به دعوت بغداد برای دفاع از امنیت عراق در این کشور حضور دارند و ماموریت‌ آنها به همراه نیروهای ائتلاف، به ماموریت‌های آموزشی، تبدیل خواهد شد. عراق در این راستا بر پایبندی خود به دفاع از افراد ائتلاف بین‌المللی و تاسیسات آن تاکید کرد. در این گفتگوها دو طرف همچنین بر اهمیت شراکت اقتصادی عمیق دوجانبه تاکید کرده و مجددا قصد خود را برای ادامه هماهنگی و همکاری‌های امنیتی ابراز کردند.

تا پیش از این دو نشست گفت وگوهای راهبردی در ماه های ژوئن و اوت سال گذشته میان آمریکا و عراق انجام شده بود و بیشتر به دو مساله حضور نیروهای آمریکایی در عراق و بحران اقتصادی این کشور پرداخته بود. نخستین دور گفتگوی استراتژیک آمریکا و عراق از زمان آغاز ریاست جمهوری جو بایدن در حالی انجام شد که پیش از برگزاری «گروه‌های مقاومت عراق» در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که اگر گفت‌وگوهای راهبردی پیش‌روی بغداد و واشینگتن، زمان خروج نیروهای آمریکایی از عراق را بررسی نکند، حملات دقیق و شدیدی را علیه نیروهای آمریکایی انجام خواهند داد. هیات هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق در این بیانیه خواستار تجدیدنظر در اعضای کمیته گفت‌وگوهای راهبردی با آمریکا شده بود. این هیات همچنین درخواست کرده قانون پارلمان عراق مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی اجرا شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید