نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 19 فروردین

عایدی 2500 میلیارد تومانی دولت از افزایش نرخ ارز

کدخبر: ۴۰۴۰۳۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 19 فروردین در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:تلفن بدون کابل در تهران دائر می‌شود
عایدی 2500 میلیارد تومانی دولت از افزایش نرخ ارز

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

19 فروردین 1351؛ تلفن بدون کابل در تهران دائر می‌شود

یک مقام رسمی در وزارت پست و تلگراف اعلام کرد که سیستم ارتباطات تلفنی «میکروویو» در جهان پیشرفت فوق‌العاده ای کرده است و با استفاده از این سیستم ارتباطات تلفنی بدون کابل نیز امکان‌پذیر خواهد شد.

مهندسان وزارت پست و تلگراف نیز تاکید کردند که برقراری ارتباط تلفنی با سیستم میکروویو در شهرها، هزینه‌های گزاف کابل‌گذاری و حفاری خیابان‌ها را از ردیف برنامه‌ها خارج می‌کند و ارتباط مطمئن و سریعی را برکنار از خرابی‌های ناشی از باد و باران و حوادث مشابه دیگر، در خدمت مردم شهر قرار خواهد داد.

وزارت پست و تلگراف اعلام کرد که در حال حاضر دکل شبکه مخابرات میکروویو در تهران در بلندترین ساختمان شهر که برج پرتاب امواج میدان سپه می‌باشد، نصب شده است و با استفاده از این دکل می‌توان در شهر تهران اولین شبکه مخابرات بدون سیم را به راه انداخت، همچنانکه در حال حاضر بسیاری از واحدهای دولتی از سیستم تلفن بدون کابل استفاده می‌کنند.

به درخواست فرودگاه مهرآباد، به زودی شبکه تلفنی این منطقه نیز از طریق مخابرات خودکار تامین خواهد شد و بدین ترتیب مشکلات مکالمه با این بخش که مراجعان زیادی دارد، از میان خواهد رفت.

مبادلات بازرگانی ایران و چین به صورت پایاپای

 مذاکرات بازرگانی ایران و چین کمونیست عصر پنج‌شنبه آغاز و در جلسه اول که با حضور وزیر اقتصاد ایران انجام گرفت، خطوط کلی مبادله بازرگانی طرفین روشن شد. نوع مبادلات ایران و چین کمونیست تقریبا شبیه مبادلات با اروپای شرقی است.

آقای انصاری، وزیر اقتصاد هیات بازرگانی چین کمونیست را در جریان پیشرفت‌های اقتصادی ایران و همچنین سیاست بازرگانی خارجی کشور قرار داد.

آقای انصاری، وزیر اقتصاد که صبح دیروز برای شرکت در کنفرانس «آنکتاد» به شیلی رفته است، در ملاقات و مذاکرات عصر پنج‌شنبه خود با مقامات بازرگانی چین نظرات کلی وزارت اقتصاد را درباره نحوه مبادلات و همچنین تدوین و تنظیم و امضا اولین قرارداد بازرگانی بین ایران و چین برای اعضای گروه روشن ساخت.

از هم‌اکنون پیش‌بینی می‌شود که پایه و نحوه گسترش مبادلات بازرگانی بین ایران و چین و اولین قرارداد بازرگانی دو کشور کم و بیش براساس قراردادهای مشابهی باشد که ظرف یکی، دو سال اخیر با کشورهای بلوک شرق به امضا رسیده است و نحوه مبادلات روی اکثر اقلام کالاها بین دو کشور پایاپای صورت گیرد، مگر در موارد استثنایی ازجمله نفت و پتروشیمی که برای موارد مذکور خریدار فراوان با ارزهای معتبر وجود دارد.

19 فروردین 1361؛ بررسی امکان بهره‌برداری از داروهای سنتی

گروه صنایع دارویی سازمان صنایع ملی ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد جامعه اسلامی ایران در جهت نفی وابستگی به قدرت‌های بیگانه و رسیدن به استقلال گام برمی‌دارد و مصمم است تا رسیدن به خودکفایی در همه زمینه‌ها از پای ننشینند. گروه صنایع دارویی سازمان صنایع ملی ایران که خود را موظف به تحقق این هدف می‌داند، مطالعاتی را با همکاری اساتید دانشکده‌های پزشکی و داروسازی در زمینه امکان بهره‌برداری از داروهای سنتی آغاز کرده است.

در جهت تکمیل این مطالعات و درباره کاربرد این داروها از پزشکان علاقه‌مند به همکاری اعم از شاغلان در بیمارستان‌ها و آزاد دعوت می‌نماید تا آدرس و مشخصات کامل خود را به سازمان صنایع ملی ایران، گروه دارویی، بخش مطالعه و کاربرد داروهای سنتی ارسال نمایند.

19 فروردین 1371؛ درج عبارت «ساخت ایران» بر روی کالاهای صدراتی اختیاری شد

موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران اعلام کرد: برای گسترش صادرات غیرنفتی کشور در شرایط زمانی موجود، درج عبارت «ساخت ایران»، یا «محصول ایران» بر روی کالاهای صادراتی تا اطلاع ثانوی توسط صادرکنندگان اختیاری می‌باشد.

پیش از صدور این اطلاعیه، درج عبارت «ساخت ایران» یا «محصول ایران» بر روی برچسب کالاهای صادراتی مشمول مقررات استاندارد اجباری بود.

19 فروردین 1381؛ فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه باید قانونمند شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه و موسسه‌های اعتباری با نظارت بانک مرکزی منعی ندارد و قانونمند شدن فعالیت این مرکز به معنی برقراری نظم و انضباط پولی و مالی در کشور است. طهماسب مظاهری افزود: ارتباط موسسه‌های پولی و اعتباری با بانک مرکزی مانند همه کشورها، ارتباطی دو طرفه، جدی و قهری است و این نظارت باعث می شود مجموعه فعالیت‌های گردش پولی کشور را کنترل کند.

مظاهری ادامه داد: قرض‌الحسنه یک اصل اصیل اسلامی است که باید موردتوجه و پشتیبانی قرار گیرد، اما بین فعالیت‌های مربوط به پرداخت «قرض‌الحسنه» و «عملیات بانکی» وجوه تمایزی وجود دارد که تفکیک آنها ضروری است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: صندوق‌های قرض‌الحسنه باید فعالیت خود را به شرایط و ضوابطی که برای قرض‌الحسنه ذکر شده محدود کنند و نباید به خلق پول و عملیات پولی خلاف بانکداری بدون ربا بپردازند.

تولید ایران‌خودرو به 345 هزار دستگاه می‌رسد

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرد طبق برنامه پیش‌بینی شده در سال‌جاری 345 هزار دستگاه خودرو سواری در این شرکت تولید خواهد شد که این میزان تولید نسبت به سال گذشته با رشدی معادل 50 درصد روبه‌رو خواهد بود.

منوچهر غروی در مراسم شروع سال‌ کاری 1381 در جمع کارکنان گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: با تولید این میزان خودرو در سال‌جاری، رتبه ایران‌خودرو در میان 180 شرکت خودروسازی جهان به رتبه هفدهم ارتقا می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه سال 1381 سال آغازین برنامه جهانی شدن ایران‌خودرو است، تصریح کرد: ما باید محصولات جدیدی را از نظر کیفیت و قیمت و قابل رقابت در بازارهای جهانی تولید و عرضه کنیم.

وی شرط ورود به بازارهای جهانی را تیراژ بالای تولید و نیروی انسانی متعهد و دانا عنوان کرد و گفت: صنعت خودرو کشور در مقایسه با صنعت خودرو جهان از نظر کیفیت و قیمت عقب‌مانده است و وظفه ما است که با کار و تلاش این فاصله و عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

غروی گفت: در سال 1383 پیکان جدیدی تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

19 فروردین 1391؛ - عایدی 2500 میلیارد تومانی دولت از افزایش نرخ ارز

- تزریق 77 میلیارد دلار برای کاهش التهاب بازار

رئیس‌کل بانک مرکزی با حضور در کمیسیون تلفیق به ارائه گزارش درخصوص سیاست‌های ارزی و مسائل پولی پرداخت. به گفته نمایندگان مجلس، این نشست با هدف جمع‌بندی درخصوص تعیین برخی متغیرها مانند نرخ ارز، میزان فروش نفت و... در لایحه بودجه سال 91 بوده است.

موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص جزئیات این جلسه گفت: رئیس‌کل بانک مرکزی در نشست با اعضای کمیسیون تلفیق اعلام کرد نرخ رشد نقدینگی از 5/24 درصد در پایان سال 89 به 19 درصد در پایان سال گذشته رسیده است. محمود بهمنی در بهمن‌ماه سال گذشته نیز روند رشد نقدینگی را نزولی عنوان کرد. به گفته وی رشد نقدینگی از 15 درصد در دی‌ماه سال 89 به 11 درصد در سال 90 رسید.

بهمنی دلیل کاهش نقدینگی را تزریق ارز و سکه و طلا به بازار دانست. به نظر می‌رسد سیاست پیش‌فروش سکه که منجر به ثبت‌نام متقاضیان برای دریافت 9 میلیون و 500 هزار سکه در چهار ماه شد و تقاضای سرمایه‌گذاری برای ارز از دلایل کاهش رشد نقدینگی در پایان سال باشد.

ثروتی به نقل از بهمنی در این خصوص گفت: یکی از دلایل کاهش نقدینگی، شرایط بازار ارز و سکه بوده است.

تقاضا برای پس‌انداز سکه و ارز به جای ریال منجر به جمع‌آوری نقدینگی از دست مردم شد.

این نماینده در بخش دیگری از سخنانش به نقل از رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: از محل افزایش قیمت رسمی دلار به 1226 تومان 2500 میلیارد تومان عاید دولت شده است که تمام این رقم به خزانه واریز شده است. به گفته ثروتی واریز این رقم به خزانه براساس قانون است، اما دیوان محاسبات در این خصوص باید بررسی لازم را به عمل آورد تا تمام عایدی طبق قانون به خزانه رفته باشد.

نماینده بجنورد در بخش دیگری از سخنانش به میزان تزریق سکه و ارز به بازار ازسوی بانک مرکزی اشاره و اظهار کرد: بنابر اعلام رئیس‌کل بانک مرکزی در سال گذشته حدود 10 میلیون سکه و 77 میلیارد دلار در بازار به فروش رسیده است تا از این طریق التهابات قیمتی مدیریت شود.

این نماینده مجلس با اشاره به تزریق این میزان ارز به بازار گفت: بخشی از چالش‌های موجود میان بانک مرکزی و بانک‌ها درخصوص مابه‌التفاوت نرخ ارز به همین موضوع بازمی‌گردد.

 

  • SmartSelect_20210408-070748_Samsung Notes
  • SmartSelect_20210408-070717_Drive
  • SmartSelect_20210408-070659_Drive
  • SmartSelect_20210408-070615_Samsung Notes
  • SmartSelect_20210408-070823_Samsung Notes
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید