نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 17 فروردین

اولین قرارداد بازرگانی ایران و چین

کدخبر: ۴۰۳۴۹۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 17 فروردین در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:حجم معاملات سهام به 13 میلیون تومان رسید
اولین قرارداد بازرگانی ایران و چین

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

17 فروردین 1351؛ اولین قرارداد بازرگانی ایران و چین

هیات عالیرتبه بازرگانی چین کمونیست مقارن ظهر امروز با هواپیما وارد تهران شد.در فرودگاه مهرآباد معاون اقتصادی وزارت اقتصاد و چند تن دیگر از مقامات دولتی از این گروه استقبال کردند. ریاست این هیات را معاون وزارت بازرگانی خارجی چین عهده‌دار است، اعضای هیات بازرگانی چین بعد از ظهر امروز با آقای هوشنگ انصاری وزیر اقتصاد ملاقات خواهد کرد و اولین دور مذاکرات رسمی خود را پیرامون گسترش نحوه مبادلات بازرگانی بین دو کشور شروع می‌کنند.

معاون وزارت بازرگانی خارجی چین در پاسخ سوالات خبرنگاران پیرامون هدف سفر هیات اقتصادی چین و توسعه روابط اقتصادی دو کشور گفت: مسلما این بازدیدها در توسعه و گسترش روابط اقتصادی ایران و چین که از مدت‌ها پیش جریان داشته کمک خواهد کرد.

در مدت اقامت هیات اقتصادی چین در ایران، مذاکراتی با مقامات وزارت اقتصاد درباره امضای اولین قرارداد بازرگانی بین دو کشور انجام خواهد شد.

رئیس هیات بازرگانی چین اضافه کرد: من حامل پیام‌های گرم ملت چین به ملت ایران هستم و از استقبال مقامات ایران تشکر می‌کنم و امیدوارم که روابط دو کشور هرچه بیشتر توسعه و گسترش یابد.

معاون وزارت بازرگانی خارجی چین ادامه داد: زمینه‌های زیادی برای توسعه و گسترش روابط اقتصادی ایران و چین وجود دارد و در این سفر امکانات توسعه روابط اقتصادی دو کشور بررسی می‌شود.

در اکوایران ببینید: اولین معترض به قراداد ایران و چین

حجم معاملات سهام به 13 میلیون تومان رسید

‌بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد طی سال 1350 در تالار بورس بیش از 388 میلیون ریال اوراق بهادار و سهام مورد معامله قرار گرفت که میزان خرید و فروش اوراق بهادار و سهام کارخانجات و موسسات بانکی و اقتصادی در سال 50 نسبت به سال 49 بیش از 300 درصد افزایش داشته است.

در سال 49 در بورس معاملات اوراق بهادار مجموعا حدود 122 میلیون ریال اوراق قرضه و دستور پرداخت اصلاحات ارضی و سهام کارخانجات و موسسات بانکی و اقتصادی خرید و فروش شد.

براساس آماری که از میزان خرید و فروش اوراق بهادار و سهام موسسات مختلف از طرف بورس اوراق بهادار انتشار یافته در سال گذشته حدود 255 میلیون ریال دستور پرداخت اصلاحات ارضی، اوراق قرضه دولتی و نوسازی عباس‌آباد به فروش رفته و در همین سال بیش از 134 میلیون ریال سهام کارخانجات و موسسات خرید و فروش شده بود.

حجم معاملات در این مرکز اقتصادی رو به افزایش است و اکثر کارخانجات و بانک‌ها اقدام به عرضه سهام خود در بورس معاملات اوراق بهادار کرده‌اند.

گزارش مقدماتی برنامه پنجم آماده شد

تهیه «گزارش مقدماتی» برنامه عمرانی پنجم در سازمان برنامه خاتمه یافت و تسلیم آقای نخست‌وزیر شد.

«گزارش مقدماتی» برنامه عمرانی پنجم هفته آینده در جلسه هیات عالی برنامه مطرح و مورد بررسی قرار خواهد گرفت و پس از آنکه طرح به‌طور تفکیک بررسی شد گزارش نهایی آماده تسلیم به حضور شاهنشاه خواهد شد.

اجلاسیه بزرگ بررسی برنامه عمرانی پنجم در حضور شاهنشاه آریامهر در تابستان سال جاری تشکیل خواهد شد.

در این اجلاسیه مقامات عالی‌رتبه برنامه‌ریزی و اقتصادی کشور افتخار حضور دارند و خطوط کلی و نحوه اجرای طرح‌های عمرانی 5 سال آینده و دورنمای اقتصادی و صنعتی کشور مورد بررسی نهایی قرار خواهد گرفت.

طرح‌های برنامه عمرانی پنجم پس از بررسی نهایی در حضور شاهنشاه در مدتی کمتر از 2 ماه توسط کارشناسان برنامه و دستگاه‌های اداری پیاده می‌شود و احتمالا 3 ماه قبل از پایان سال‌جاری تقدیم مجلسین خواهد شد.

17 فروردین 1361؛ افرادی که ثروت بیشتری دارند، مالیات بیشتری می‌پردازند

 حسین نمازی، وزیر امور اقتصادی و دارایی تصمیمات جدید دولت در زمینه وصول مالیات و بخشودگی‌های مالیاتی را اعلام کرد.

امام در مورد مالیات‌ها تاکید داشتند که نباید فشار مالیات‌ها بر دوش طبقات کم‌درآمد و متوسط باشد و در همین زمینه هم از مدتی قبل، وزارت امور اقتصادی و دارایی فکر کرده و لایحه‌ای تنظیم کرده ه میزان معافیت حقوقی را برای کارمندان از 3 هزار تومان به 4 هزار تومان افزایش دهد و برای مشاغل از 1200 تومان به 4 هزار تومان.

دکتر نمازی در پایان در مورد وصول مالیات املاک گفت: مالیات املاک بر این اساس تنظیم شده که از افرادی که درآمد و ثروت بیشتری دارند، دولت میزان بیشتری مالیات وصول کند. همان‌طور از افراد کم‌درآمد و کم‌ثروت مالیات کمتری وصول کند و طوری باشد که فشار مالیاتی بر دوش طبقات کم‌درآمد و متوسط نباشد و میزان معافیت مالیات برای خانواده‌های 4 نفری تا یک میلیون تومان، برای خانواده‌های 5 نفری یک میلیون و 250 هزار تومان و 6 نفری به بالا یک میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شده است که به صورت تصاعدی وصول می‌شود و امیدواریم که این مواردی را که در لایحه پیش‌بینی شده است، توسط مجلس تصویب شود.

17 فروردین 1371؛ کوبا مرگ را به پذیرفتن نظام سرمایه‌داری ترجیح می‌دهد

فیدل کاسترو، رئیس‌جمهوری کوبا گفت: کشورش همچون اتحاد شوروی سابق خود را نابود نخواهد کرد و کوباییان مرگ را به پذیرفتن نظام سرمایه‌داری ترجیح می‌دهند.

کاسترو که در اجلاس اتحادیه جوانان حزب کمونیست کوبا در هاوانا سخن می‌گفت، افزود: کوبا به‌رغم بحران اقتصادی سخت که با آن دست به گریبان است، همچنان به اصول حزب کمونیست خود متعهد باقی خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: پذیرفتن سرمایه‌داری به معنای بازگشت مردم جزیره کوبا به دوران استثمار و بهره‌گیری اقتصادی و فحشا است.

کاسترو گفت: توطئه‌ای ازسوی امپریالیست‌ها با کمک عوامل داخلی در جریان است. سوسیالیسم در شوروی به‌طور طبیعی از هم نپاشید بلکه از پشت خنجر خورد.

وی ادامه داد: تعدادی از کمونیست‌های سابق در جهان در حال حاضر شرم دارند که خود را سوسیالیست بخوانند، ولی ما نه‌تنها شرمسار نیستیم، بلکه به آن افتخار می‌کنیم و حتی مفتخر هستیم که خود را کمونیست بخوانیم.

17 فروردین 1381؛ یارانه‌ها باید هدفمند شود

با توجه به تخصیص 1300 میلیارد تومان یارانه در بودجه سال 1381 هدفمند شدن یارانه‌ها الزامی است.

محمدباقر نوبخت، نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب گفت: سال 1381 صرف‌نظر از مسائل سیاسی، سال بسیار حساس برای کشور است زیرا قرار است در این سال یک تصمیم بزرگ اقتصادی انجام شود که آن یکسان‌سازی نرخ ارز است.

وی افزود: کار وزارت بازرگانی در سال 1381 بسیار مهم زیرا این وزارتخانه با توجه به یکسان‌سازی نرخ ارز باید قیمت کالاهای اساسی را ثابت نگه دارد.

نوبخت یادآور شد: اگر آزادی واردات انجام شود به تولید ضربه وارد خواهد شد؛ بنابراین وزارت بازرگانی باید به موقع وارد عمل شود.

 

  • اطلاعات 17 فروردین51
  • اطلاعات 17 فروردین61
  • اطلاعات 17 فروردین71
  • اطلاعات 17 فروردین81
  • اطلاعات 17 فروردین91
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید