آخرین تحولات امروز بورس تهران

تعلیق و رکود در بورس/بازار در انتظار احیای برجام

کدخبر: ۴۰۳۱۴۱
اقتصادنیوز: امروز 15 فروردین ماه 1400 روند نزولی بازار ادامه یافت اما ارزش معاملات و حجم معاملات افت شدیدی داشت. به نظر می‌رسد بورس در انتظار شفاف شدن آینده برجام دچار تعلیق و رکود شده است.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز یکشنبه شاخص کل بورس 13 هزار و 414 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 269 هزار واحد رسید. مهم‌ترین اتفاق امروز افزایش رکود معاملات بازار بود به طوری که ارزش معاملات سهام به کمترین میزان در یک سال گذشته رسید. 

تداوم ریزش شاخص‌ها

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی 5 هزار واحد ریزش کرد. در پایان معاملات امروز شاخص کل نسبت به روز شنبه 13 هزار و 414 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 269 هزار و 534 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات هزار و 203 واحد نسبت به دیروز پایین آمد و در رقم 439 هزار و 916 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس نیز 95 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 907 واحد رسید.

افت قیمت 69 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 23 نماد رشد قیمت داشتند که 12 نماد بورسی و 11 نماد فرابورسی بودند. همچنین 331 نماد کاهش قیمت داشتند که 220 نماد بورسی و 111 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 4 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 69 درصد بازار افت قیمت داشتند.

خروج پول حقیقی 

در روز ‌‌یکشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 638 میلیارد تومان بود و شاهد تداوم خروج نقدینگی حقیقی از بورس بودیم.

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را شرکت فراوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 22 میلیارد تومان بود. پس از اپال، برکت و فملی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

گروه‌های‌‌ قرمز بازار

در روز نزول شاخص بورس، قیمت سهام تمام نمادهای گروه محصولات شیمیایی مانند آریا، شیران، نوری، زاگرس، پارس، جم، فارس، تاپیکو، بوعلی و شگویا، نمادهای معدنی گروه‌ استخراج کانه‌های فلزی مانند کگل، ومعادن، کچاد و اپال، نمادهای گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته مانند رافزا، رانفور، سپ و سپیدار و نمادهای پالایشی گروه فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای مانند شتران، شپنا، شبریز و شبندر  کاهش یافت.

لیدرهای بازار

«فولاد»، «فملی» و «فارس» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس برکت صدرنشین است و اپال و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز رافزا، آریا و بگیلان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

رشد ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز شنبه 5 درصد افزایش یافت و به رقم 104 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 24 درصد افزایش یافت و 3 هزار و 677 میلیارد تومان شد.

امروز شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف‌ خرید 63 میلیارد تومانی برای دومین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، شصدف (صنعتی دوده فام) و زگلدشت (کشت و دام گلدشت) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به شپنا (پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 148 میلیارد تومانی داشت. پس از شپنا، خساپا (خودروسازی سایپا) و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین صف فروش را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 56 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 44 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 88 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 12 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افت ارزش معاملات سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 16 هزار و 795 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌شنبه 227 درصد افزایش یافته است. البته بیش از 13 هزار میلیارد تومان به اوراق مشارکت اختصاص داشت. ارزش معاملات خرد نیز 29 درصد کاهش یافت و به رقم هزار و 770 میلیارد تومان رسید که پایین‌ترین رقم در یک سال گذشته از ابتدای سال 99 تاکنون است. تداوم افت ارزش معاملات خرد نشان دهنده غلبه تردیدها و ابهام‌ها درباره آینده بازار سهام است. 

برکت در صدر جدول معاملات

در معاملات امروز  برکت (شرکت دارویی برکت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 170 میلیارد تومان بود.

پس از برکت، رافزا بیشترین ارزش معاملات را داشت و شستا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن بانک پاسارگاد و رانفور در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز برکت با تعداد 51 میلیون و 450 هزار و 921 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک اقتصاد نوین تعلق داشت. بانک پاسارگاد و بانک ملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید