گزارش اقتصادنیوز از بازارهای جهانی + نمودار

بیت‌کوین پشت مرز مقاومت/ اتریوم رکورد شکست

کدخبر: ۴۰۲۹۹۶
اقتصادنیوز: امروز قیمت اتریم دربازارهای جهانی رکوردشکنی کرد، قیمت بیت‌کوین نیز با اینکه در خیز امروز خود برای رسیدن به رکورد 60 هزار دلاری ناکام ماند، اما روندی صعودی را تجربه کرد.
بیت‌کوین پشت مرز مقاومت/ اتریوم رکورد شکست

به گزارش اقتصادنیوز طلای جهانی که در پایان هفته گذشته، افت ابتدای هفته را جبران و در قیمت 1730 دلار، کار خود را به پایان رسانده بود، در انتظار نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در روز چهارشنبه است. علاوه بر این جروم اچ پاول رئیس فدرال رزرو، روز پنج‌شنبه در سمینار مجازی صندوق بین المللی پول سخنرانی‌خواهد کرد.

بازار کار آمریکا

اطلاعات بازار کار آمریکا نیز در پایان هفته گذشته منتشر شد. آمارها حاکی از ایجاد 916 هزار شغل جدید در ماه مارس بود. این رقم از ماه سپتامبر 2020(شهریور ومهر) بی‌سابقه بوده است. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها از ایجاد 652 هزار شغل در ماه مذکورحکایت داشت. علاوه بر این نرخ بیکاری ایالات‌متحده نیز در ماه مارس به 6 درصد کاهش پیدا کرد. به نظر می‌رسد بازسازی اقتصادی با سرعتی بیش از انتظار تحلیل‌گران در حال انجام است و این آمار می‌تواند موید این ادعا باشد. حال این پرسش قابل طرح است که آیا این امر بر بازار طلا و ارزهای دیجیتال تاثیر خواهد داشت؟

بازسازی اقتصادی و ارزهای دیجیتال

قیمت بیت‌کوین در روز شنبه حوالی 59 هزار دلار نوسان داشت. بیشترین قیمت این ارز دیجیتال در 24 ساعت گذشته 59 هزار و 713 دلار و کمترین قیمت آن 58 هزار و 478 دلار بوده است. بیت‌کوین در سیزدهم مارس 2021، مصادف با 23 اسفند ماه از مرز 60 هزار دلار عبور کرد. این ارز دیجیتال در چهاردهمین روز مارس به بیشترین قیمتی که تا کنون داشته، بسیار نزدیک شد. بیت کوین به رفتار نوسانی خود ادامه داده و این روزها در نزدیکی 60 هزار دلار نوسان می‌کند.

در حالی که بیت کوین سعی در شکستن مرز 60 هزار دلار دارد، دومین ارز دیجیتال محبوب دنیا، یعنی اتریوم رکورد قیمتی خود را افزایش داد و بیشترین قیمت 2125 دلار را در 24 ساعت گذشته به ثبت رساند.

برخی از تحلیل‌گران معتقدند با شیوع بیماری کرونا بسیاری از زیرساخت‌های اقتصادی جهان تخریب شدند. رفته رفته انتظار می‌رود که زیرساخت‌های اقتصادی دوباره شکل گیرند و ممکن است، تغییرات اساسی در این بازسازی صورت گیرد. رئیس جمهور آمریکا سعی در گنجاندن برنامه‌های هوای پاک در این بازسازی دارد و پول‌های دیجیتال نیز سعی دارند راه خود را به اقتصاد جدید باز کنند. بر این اساس به نظر می‌رسد یکی از اهرم‌هایی که به رشد بیت کوین و ارزهای دیجیتال در این روزها کمک می‌کند، همین بازسازی و تجدید ساختار اقتصادی است.

شروع ضعیف قیمت طلا در سال 2021

تحلیل‌گران معتقدند طلا در سال 2021 بدترین شروع 4 دهه اخیر را داشته است. عملکرد فلز زرد رنگ در سه ماهه اول سال نیز بسیار ضعیف و در 4 سال اخیر بی‌سابقه بود. طلا در هفته گذشته افت نسبتا شدید قیمتی را تجربه و به حوالی 1680 دلار رسید، اما در روزهای پایانی هفته به خوبی توانست، افت قیمت را جبران و هفته را با قیمت 1730 دلار به پایان برساند. این امر بازگشت امیدها به بازار طلا را قدری افزایش داد. یکی از عواملی که به بازگشت طلا در هفته گذشته کمک کرده بود، افت شاخص دلار عنوان می‌شود. آیا این محرک باز هم به کمک طلا می‌آید؟

محرک افزایش قیمت طلا

تحلیل‌گرانی که نسبت به عملکرد طلا در سال 2021 بسیار خوشبین بوده و صعود آن به 1900 دلار تا پایان سال 2021 را پیش‌بینی می‌کردند، تحقق این امر را نیازمند محرک‌هایی قوی می‌دانستند. یکی از این محرک‌ها تضعیف دلار است. علاوه بر این عده‌ای امیدوارند که نرخ بازدهی اوراق خرانه‌داری در سه ماه پیش رو افت کرده و به صعود طلا کمک کند.

پیشرفت واکسیناسیون در آمریکا و یکه‌تازی دلار

تحلیل‌گران معتقدند که موفقیت نسبی آمریکا در واکسیناسیون باعث شده که دلار به بازیگر اصلی تبدیل شود و تا زمانی که اروپا وارد عمل نشود، این امر تغییر نخواهد کرد. واکسیناسیون در آمریکا احتمالا تا ماه می (اردیبهشت و خرداد) به صورت کامل انجام می‌شود. با کامل شدن واکسیناسیون، نااطمینانی مردم کاهش پیدا کرده و رفته رفته شروع به خرج کردن بسته‌های حمایتی بایدن می‌کنند. بخشی از این بسته به منظور فعالیت‌های تفریحی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و مشاغلی که با ورود بیماری کرونا، تعطیل شدند با سرعت زیادی دوباره شکل می‌گیرند. در نتیجه به نظر می‌رسد بازسازی اقتصادی با سرعت زیادی در آمریکا در حال انجام است. این امر دلار را تقویت کرده و شرایط را برای طلا قدری دشوار می‌کند.

بیت کوین

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید