روند اوراق تسه در سال قبل بررسی شد

روز ارزان و گران دریافت وام مسکن

کدخبر: ۴۰۱۹۰۳
روز 12 بهمن ماه 99 برای مجردان و متاهلان ارزانترین روز برای دریافت وام مسکن بوده است در مقابل 6 آبان گرانترین روز برای خرید مسکن از طریق اوراق تسه ثبت شده است.
روز ارزان و گران دریافت وام مسکن

به گزارش اقتصادنیوز، یکی از مسیرهای خانه دار شدن خانوارها در ایران دریافت وام از مسیر اوراق حق تقدم مسکن است. شاخص ترین این اوراق از سوی بانک مسکن با نماد تسه منتشر می شود. اقتصاد نیوز در گزارشی به بررسی و رصد هزینه و نرخ سود این اوراق در سال گذشته داشته است. بررسی ها نشان می دهد در نیمه دوم سال قبل(بازه زمانی مورد بررسی)هزینه وام مسکن برای متقاضیان در پاییز مسیری نزولی داشته و در نیمه زمستان به کمترین حد خود رسید. پس از آن نرخ سود در انتهای سال دوباره این رقم روندی افزایشی را به ثبت رساند.

در اکوایران ببینید: مسکن از ابتدای سال ۱۳۹۹ ماهانه چند درصد رشد داشته است؟

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد. یک وام در قالب خرید مسکن است و وام دیگر که برای بازسازی و تعمیر استفاده می شود در قالب تسهیلات جعاله پرداخت می شود. حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران برای متاهلین 240 میلیون تومان است. مجردها نیز 140 میلیون تومان در این قالب وام بگیرند.

با توجه به آنکه متقاضیان در ازای منتظر نماندن در صف هزینه ای مضاعف را برای اخذ وام می پردازند بنابراین نرخ سود آن دیگر در حد نرخ سود اسمی 17.5 درصد نخواهد بود.

مشاهده روند نرخ سود در شش ماهه دوم سال 99 رکوردهای ارزانی و گرانی این وام را نشان میدهد.

اوراق تسه

رکورد گرانی وام مسکن

بررسی آمارها در هزینه وام مسکن در سال گذشته نشان می دهد که ابتدای پاییز متقاضیان مجبور به پرداخت هزینه ای بیشتر نسبت به روزهای دیگر بوده اند. در همین راستا در 6 آبان ماه مجردین برای دریافت وام مسکن 26 میلیون و 500 هزار تومان و متاهلین 45 میلیون و 400 هزار تومان پرداخت کرده اند. این بالاترین هزینه پرداختی متقاضیان در ازای خرید وام بوده است.

از آنجایی که نرخ سود بستگی مستقیم به هزینه های پرداختی دارد نرخ سود نیز در این روز به اوج خود رسید. این رقم برابر با 23.4 درصد بوده که در مقایسه با حد اسمی آن تقریبا 6 واحد درصد بیشتر ثبت شده است.

رکورد ارزانی وام مسکن

در مقابل در روز های پایانی سال 99، مسیر هزینه وام مسکن روندی نزولی را ثبت کرده و از حد پاییزی خود پایین تر آمد. در همین راستا روز 12 بهمن ماه هزینه وام مسکن مجردین به 14 میلیون و 200 هزار تومان و این رقم برای متاهلین به 24 میلیون و 300 هزار تومان رسید.این ارقام کمترین میزان ثبت شده از این متغیر در شش ماه پایانی سال گذشته بوده است. نرخ سود وام مسکن نیز به تبع این ارقام در این روز رکورد کمترین حد خود را ثبت کرد. این نرخ معادل با 20.20 درصد بوده که با این وجود هنوز هم 2.7 واحد درصد از حد اسمی خود بالاتر است.

در کل روند آمار هزینه وام مسکن در نیمه دوم سال 99 نشان می دهد که در پاییز روندی تقریبا نزولی از این متغیر آغاز شده و پس از برخورد به کف در نیمه زمستان دوباره اندکی افزایش را ثبت کرده است.

اوراق تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید