بررسی فایل های فروش در روزهای نخست 1400

افزایش فایل های سبز ملکی

کدخبر: ۴۰۲۲۴۶
اقتصادنیوز : همراه با آمدن بهار فایل های سبز نیز در لیست فروش آپارتمان های پایتخت بیشتر شده اند ، برخی از فعالان بازار مسکن پیشنهاد فروش پایین تر از قیمت میانگین منطقه را نشانه های ثبات می دانند.
افزایش فایل های سبز ملکی

به گزارش اقتصادنیوز ، بررسی فایل های فروش در روزهای نخست 1400 نشان می دهد که تعداد فایل های فروش سبز ( آپارتمان هایی که پایین تر از نرخ میانگین منطقه برای فروش گذاشته شده اند ) بیش از فایل های قرمز ( املاکی که بیش از قیمت واقعی ، نرخ گذاری شده ) و فایل های سیاه ( آپارتمان هایی که براساس قیمت میانگین منطقه قیمت گذاری شده اند ) است.

هرچند همچنان تعداد اندکی از فروشندگان آپارتمان های نوساز تمایل دارند قیمت فروش را بیش از نرخ میانگین قیمت گذاری کنند اما در سال 1400 بیشتر فروشندگان نسبت به قیمت های سال 1399 عقب نشینی داشته اند.

در اکوایران ببینید: طول دوره انتظار برای خانه‌دار شدن در تهران

کاهش قیمت ها در مناطق غربی تهران بیشتر به چشم می خورد به طور مثال آپارتمانی 71 متری در خیابان آیت الله کاشانی با عمر بنای 20 سال ، متری 34 میلیون و 802 هزار تومان برای فروش گذاشته شده است. مشابه این آپارتمان در اوایل اسفند ماه حدود 40 میلیون تومان در هر متر مربع قیمت گذاری شده بود. بر اساس قیمت های پیشنهادی قیمت آپارتمان در این محدوده از 40 میلیون آغاز و تا 46 میلیون تومان بر اساس موقعیت مکانی و امکانات ملک نرخ گذاری شده است. یا در بلوار فردوس آپارتمانی 76 متری، با عمر بنای 17 سال متری 37 میلیون تومان برای فروش گذاشته شده که قیمت در این منطقه نیز در بازه قیمتی متری 40 تا 46 میلیون تومان است.

دلیل افزایش فایل های سبز در بازار مسکن را برخی از کارشناسان تعدیل اضافه جهش در زمان نوسانات قیمت مسکن می دانند. در هر بازاری که نوسان رخ می دهد، شاهد اضافه جهش نیز هستیم که قیمت ها بیشتر از حد طبیعی بالا برود ( در مهر ماه  سال گذشته این جهش قیمتی در بازار مسکن به چشم می خورد) در بازارهایی مانند بازار مسکن که درجه نقد شوندگی پایین است این اصلاح با تاخیر بیشتری انجام می شود، بنابراین زمانی که علائم نوسان و تشدید نوسان کم رنگ شده اضافه جهش تا حدودی تعدیل می شود.

مجید صالحی یکی از مشاوران املاک قدیمی هم به اقتصادنیوز می گوید: افزایش فایل های سبز در بازار می تواند نشانه ثبات باشد، یعنی فروشندگانی که نگران افزایش ناگهانی قیمت ها بودند دیگر این نگرانی را ندارند و فایل های خود را برای فروش عرضه کرده اند . افزایش عرضه در بازار نسبت به ماه های پایانی سال گذشته نیز مشاهده می شود اما افزایش فایل های سبز را نمی توان نشانه گرایش بازار به ارزان تر شدن قیمت ها دانست. تعدیل قیمت ها بیشتر توسط فروشندگانی که قصد دارند زودتر املاکشان فروش رود اتفاق می افتد. چراکه در بازاری که به ثبات رسیده املاکی که قیمت مناسب تری دارند زودتر به فروش می روند .

او معتقد است: ثباتی که در سایر بازارها پیش از سال حاکم شده است با تاخیر به بازار مسکن هم رسیده است . برخی از مالکان که اصطلاحا پول لازم هستند املاک خود را حراج می کنند و یا برخی از سازنده ها ممکن است چند ملک خود را قربانی کنند اما با وجود عرضه بیشتر ملک احتمال کاهش قیمت چندان پیش بینی نمی شود مگر آن که در حوزه سیاست خارجی اتفاقی ویژه ای  بیافتد .

کاهش کم رمق بازار مسکن نکته ای است که برخی از کارشناسان حوزه مسکن هم به آن اشاره می کنند ، به اعتقاد این گروه از کارشناسان با توجه به افزایش هزینه  ساخت و ساز و انتظارات بازدهی، قیمت ها امکان مانور زیادی برای کاهش ندارند .  

برخی  هم فرض جدیدی را مطرح می کنند که در آذر ماه با تصور بهبود در وضعیت تحریم ها و گشایش ها در وضعیت سیاست خارجی، خروج سرمایه کم رنگ تر شده است اگرچه آمار و ارقامی به صورت رسمی برای اثبات این فرضیه در دست نیست، اما مهم ترین شاهد آن کاهش تقاضای خرید ملک در ترکیه از سوی خریداران ایرانی  است که در زمستان تا حدودی  کاهش داشته و به همین دلیل هم دامنه تبلیغات فروش ملک در این کشور برای ایرانیان بیشتر شده بود .

در حال حاضر نیز با کاهش قیمت ارز و لیر و تبلیغاتی که حاکی از تغییر قانون مهاجرت در این کشور است، احتمال این که برخی از کسانی که از صرافت خرید ملک به قصد مهاجرت افتاده بودند دوباره علاقمند به فروش ملک در ایران به قصد خرید در ترکیه حاضر به ارزان فروختن املاک خود شده باشند وجود دارد هرچند که این نوع فروشندگان اندک هستند و نمی توانند تاثیری در کاهش قیمت ملک داشته باشند .

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید